Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje

......................

NÉPDALTÍPUSOK

A variálás állandó folyamatában az új meg új formák alakulásának szövevényes folyamatában, kevéssé sikerült vagy életre nem való kísérletek és sikerült, de el nem terjedt, vagy kiveszőben lévő egyedi darabok tengeréből emelkednek ki mint szigetek vagy nagy szárazföldek, a típusok: egy-egy dallamelgondolásnak, formai alakulatnak folytonos újraalkotásából keletkező változattömbök. Egy-egy ilyen, felismerhetően azonos dallam összetartozó változatait is szokták típusnak nevezni: így nevezi például Járdányi a Magyar népdaltípusok c. kiadványában az egyes dallamokat, amelyek szélesebb területen, több változatban ismeretesek. Ugyanígy használja a típus fogalmat az MNT VI. kötete. Ezek a „típusok” tulajdonképpen „a dallamok”, amelyeknek a műzenében egy-egy alkotás felel meg. Mindössze az a különbség, hogy a műzenei alkotás egyszeri és megmásíthatatlan, a néphagyományban viszont egy alkotás sok változatban él – mintha a zeneszerző művét csupán számos vázlatából ismernék. Éppen ezért helyesebb a típus szót tágabb értelemben venni: több önálló „alkotást” – vagyis változatokban élő dallamot – összefoglalóan nevezni közös típusnak aszerint, hogy több vagy kevesebb vonásban hasonlók egymáshoz. Rokon dallamokat és nem azonos dallamokat nevezek tehát a továbbiakban típusnak. Az a kérdés, milyen rokonság alapján nevezhetünk így különböző dallamokat.

Legtágabb a rokonság akkor, ha a dalok egyetlen meghatározó sajátsága alapján húzzuk meg a rokonság határait. Tulajdonképpen az eddigi fejezetekben tárgyalt összes tulajdonság szerint lehet „tipikus” egy dallam, s tartozhat ilyen vagy olyan típusba: van dallamvonal szerint típus, hangkészlet szerint (sőt hangnem is tehet dallamot tipikussá), van ritmus-, illetve szótagszámtípus, formatípus, sőt dallam–szöveg kapcsolat is lehet jellemző néhány szorosan összetartozó dallamra, végül, de nem utolsó sorban az előadásmód is foghat össze „típust”. Vegyük sorba ezeket a lehetőségeket.

Nem kell bizonygatni, hogy a dallamvonal, illetve egy összetettebb dallamfelépítés lehet tipikus, és sokféle eltérő megoldásban jelentkezhet. Legtágabb határok közt beszélhetünk ereszkedő (01–094), helyben topogó (0129–0141 és 0280–0302), emelkedő (0256–0275), kupolás dallamokról (0319–0393), kétrészes – például kvintváltó (01–049) vagy kvinttel magasabban ismétlő (0323–0324, 0335, 0345, 0359), mély járású (16/e, 46, 0137, 0143–0152, 0176–0179, 0293–0302, 0311–0318), magas járású (01–049+0234–0244), tág ívű (022, 039, 0219, 0369–0393) és szűk menetű dallamokról (0146–0152, 0308–0309), s ezek bizonyos {240.} vonatkozásban valóban közelebbről vagy távolabbról rokonok. A dallamnak még a tagolása is lehet igen tipikus: a kadenciái. Bizonyos kadencia-sorozatok is összekötnek dallamokat egymással, például 7 [5] 3, 4[5] VII, ezek többnyire kvintváltók: 5[4]3, 5[4]2 históriás jellegű vagy táncnóták a „sirató rokonság” jellegzetes példái; 1[5]4 az új stílusra jellemző és így tovább. A hangkészlet néha igen jellemző egy-egy dallamstílusra, különösen a fejlődés korai fokozataiban, de még olyan fejlett parasztzenében is, mint a bolgároké. A magyar népzenében is más-más jellege van a dúr pentachord dallamoknak (0303–0309), mondjuk a Zobor vidéki lakodalmas énekeknek (0303, 0307) vagy a hexachord (+oktáv) hangkészletnek, mondjuk a regösénekeknek, betlehemesnek és dudazenének (201., 42–45., 50–54., 152., 256. pl.), mint az oktávterjedelmű ötfokú daloknak. Ötfokú dallamok: ez a tág hangkészlet-meghatározás is, minden tág volta ellenére is, jelent bizonyos rokonvonást, ami határozottan elkülöníti más dallamoktól. Igen sok dallamot meghatároz a fríg hangnem, ha ugyanis annak fő hangjaira épül fel a dallamvonal (0178, 0255, 0282, 0284, 0290/a). Egészen különválnak hangnemi-hangkészleti sajátságaikkal azok a dalok, amelyeknek egész dallammenetük az „akusztikus skála” hangjaira épül, s annak jellemző hangjait lényeges dallamhelyen építik be a dallamvonalba (69, 0278). Funkciós dúr-dalok (0317), hipo-skálákban mozgók (0240–0244) mind külön rokonsági körbe tartoznak. Ismét határozott típust jelentenek a drm-n recitálgató dallamok (0129–0141).

A magyar népdalban (a népköltészethez hasonlóan) igen nagy jelentősége van a szótagszámnak: egy-egy szótagszámcsoport vagy különösen egy-egy sajátos versszakképlet összekapcsol sok, egyébként különböző dallamot. Az olyan ritka sor, mint az ötszótagú, különösen ha a versszak mind a négy sora ilyen, annyira különválik a magyar dalok többségétől, hogy ez már típussá is avatja (e tekintetben legalábbis). De igen jellegzetes csoportot alkotnak a 6-os, 8-as, 12-es izometrikus dallamok is – ezek többnyire a régi parlando-rubato dalok főcsoportjai; a 12-esek pedig a régi stílusban szinte kivétel nélkül az úgynevezett „recitálók” csoportjába tartoznak. Ellenben a 7 és 11 szótagúak a régi stílusban kivétel nélkül táncdallamok, a 6+5 tagolású 11-es pedig szinte egyetlen dallamot jelent: a „Hol jártál az éjjel cinegemadár” szövegű kanásztáncot (04). 13–14 szótagszám egy dallamon belül a kanásztánc legjellemzőbb típusait jelenti. Új dalaink között a 10-es és 11-es szótagszám jelent igen tipikus dallamcsaládot, az új stílus legnagyobb tömegű, legjellegzetesebb darabjait; 16-os szótagszám a közép-erdélyi új dallamokat, s ennél hosszabb sorok már csakis az új stílus AABA formájú dalaira jellemzők, tehát ismét egy szűkebben körülírható dallamfajtát határoznak meg.

Még közelebbi rokonságot jelenthet egy-egy sajátos ritmusforma. A mazurka-ritmus igen erős hasonlóságot tud éreztetni még nagy dallamkülönbség ellenére is.

ritmus 4–5 dalunkra jellemző, amelyeket ezért egymás közeli rokonainak érzünk.

{241.} Talán még erősebb a típusalkotó ereje a formának. AA5A5A dallamainkat szinte mind egy típusnak lehet érezni. Nem kevésbé a fordítottját: A5A5AA-t. Még jellegzetesebb, egyéni arculatot tud adni egy dalnak a szaffikus forma magyar változata. A 118–119. és 160. példában több változattal is bemutatott dallamcsaládot például szinte semmi más tulajdonság alapján nem lehetne egyetlen variánscsoportba sem összehozni, csakis a forma alapján: dallamiránya hol fölfelé tartó egészen az oktávig, hol a kvintről lefelé mozog, hol meg a kvint körül marad; hangnem-hangkészlete alapján lehetne dúr pentachordtól oktáv terjedelmű dúr, akusztikus, fríg, hipo-ión, eol dallam; szótagszáma és ritmusa a 3–4. sorban nagy különbségek között ingadozik, tehát mint „heterometrikus versszak” is különböző helyen szerepelnének változatai akár egy ritmusrendben, akár a szótagszám szigorú rendszerében. Ami mindben közös, az egyedül a forma: AAb+bc, a késői szaffikus jellegzetes formája; ennek megfelelően a nép is egyetlen dalnak ismerte és mindig ugyanarra a szövegre énekelte. (Pontosabban: ugyanazt a dallamot ugyanazzal a szöveggel variálta ilyen különböző formában, ahol minden megváltozhatott a dallamban, egyedül a forma nem.)

Még a dallam–szöveg kapcsolat is lehet típusalkotó elem: kanásznótáink, dudanótáink sajátos szövegeknek sajátos ritmussajátságokkal való együttjárását jelentik, különböző dallamokban. „Jaj-nótáknak” pedig azokat nevezzük, amelyek sajátos szövegkezelésükben gyakran toldják ki a szöveget: jaj, jaj, jaj (csuhajja, la-la-la) féle szótagokkal a dallam kitolódott sorvégein vagy páratlan sorain. A „virágénekek” is elég jellegzetes csoportot jelentenek: virágot emlegető refrénszövegükről nevezzük így, a legjellegzetesebbek a háromsoros, refrénes dúr-pentachord dallamok.

Végül az előadásmód is jelölhet típust: „recitálók” kivétel nélkül 12-es parlando, ötfokú drm-kezdetű dalok; s az 5/8-os előadás a régi stílusú 11-esekben tapasztalható, ahol a 4/8-ot váltja fel a kissé fellazított, nagyobb érzelmi töltésű, kiszélesített ritmus.

Mindaz, amit eddig elmondtunk, többnyire elég tág határokat jelent: azt, hogy egy-egy tulajdonságban bizonyos dallamok közösek és másoktól elkülönülnek; de azért ez még nem teszi őket egy jól meghatározható típus tagjaivá. Ahhoz több kell, mint egyetlen tulajdonságban való egyezés, és ebben az egy tulajdonságban való különbözés a többi dallamtól. Viszont mindjárt azt is meg kell mondanunk, hogy olyan dallamcsoportot sem tudunk felmutatni, amelyik mind a hét felsorolt tulajdonságban különböznék a többi daltól. Még a legsajátosabban körülírható kanásznóta-csoport is csak egy-két tulajdonságban különbözik minden más dallamtól, egyéb vonásaiban hol több, hol kevesebb dallammal tartja a rokonságot. Sajátos ritmusuk és szótagszám-szabadságuk, valamint dallam-szöveg kapcsolatuk alapján minden más daltól különböznek, ötfokúságuk, kvintváltásuk, dallamvonaluk menete, jellegzetes A5A5kAAk formájuk, táncszerű, feszes giusto előadásmódjuk más-más dallamokban is feltalálható. Azonban nemcsak a különböző vonások tartoznak hozzá egy stílushoz vagy egy típushoz, hanem {242.} mindaz, ami jellemző rá, akár közös az mással is, akár nem. Az a kérdés, vannak-e olyan típusok, amelyekben minden elsorolt tulajdonságnak kötelezően csak egy bizonyos megoldása fordulhat elő. Ebben a megfogalmazásban a Kanásznótát már ilyen típusnak nevezhetjük: sajátos dallamvonal (kvintváltó, egymotívumú „Páva-dallam”), sajátos hangkészlet (9–VII ötfokú), egyéni metrikai-ritmikai sajátság, szövegkapcsolat és táncszerű előadásmód jellemző rá. Ebből a metrikai sajátság és a szövegkapcsolat minden mástól különbözik, dallam, hangkészlet és forma sok daltól elválasztja, de összekapcsolja a dél-dunántúli ötfokú-kvintváltó dalok egész sorával. Viszont itt már olyan szűkre vontuk a beletartozó dallamok határát, hogy mindössze két dallam tartozik bele, amit az MNT VI. kötete egyetlen dal variánsainak minősített (03–04). De vannak nem kvintváltó, sőt nem is ötfokú kanásznótáink is; ezek csak a szövegkapcsolat és a ritmus–metrum alapján rokonai az előbbieknek, vagyis a „megkülönböztető jegyekben”, összes többi tulajdonságaikban eltérnek tőlük: „Csóri kanász, mit főztél” (Pt 43) még (elhomályosult) ötfokúságával közelebb van, de már nem kvintváltó, s első motívuma is más; 0292 dalunk pedig már se nem ötfokú, se nem ereszkedő dallam, mégis kanásznóta. Ezeket már csak egy tágabb meghatározás kapcsolja össze.

Látjuk tehát, hogy tágabb és szűkebb meghatározások keresztezik egymást; több vagy kevesebb jellemző, közös jegy alapján pontosabb vagy lazább körülírást, szorosabb összefüggést jelezhetünk.

Különböző, szűkebb-tágabb körbe tartozó típusokat mutattam be a Pt dallam-mutatójában (l. „Típusok, eredet”.) Annak célja csak az volt, hogy különböző, kidomborodó sajátságokra, bizonyos rokonságokra felhívja a figyelmet (amit akkor már nyilvántartottunk).

Nyilván sem a maximális követelmény nem lehetséges: hogy minden tulajdonságban jellemzők s egyúttal minden más dallamtól különbözők is legyenek a „típusok”, sem a minimális, hogy csak egy-egy tulajdonsággal határozzuk meg a „típust”. Az elsőt nem lehet elérni, a második pedig kevés. Kell tehát több jegy ahhoz, hogy valamit típusnak mondhassunk, de mindig lesz benne egy vagy két kidomborodó sajátság, ami leginkább föltűnik és jellemzi a típust, és kell hogy a típuson belül különböző dallamok legyenek, amelyek a nem kiemelkedő sajátságokban eltérjenek egymástól. S amit így elsorolunk, abban mindig számolni kell olyan, ezúttal elhanyagolt tulajdonságokkal, aminek alapján, más vonatkozásban más típusba is sorolhatnánk az illető dallamot. Amikor például főképp hangjaival határozzuk meg a dalt – dallamvonal, hangnem, hangkészlet, kadenciák alapján – akkor ritmusával kapcsolódhat egészen más dalokhoz is, és fordítva.

Ezúttal ugyanis a dallammozgás irányával, a kadenciákkal, a hangkészlettel és hangterjedelemmel (tehát hangnemi sajátságokkal) és a forma alapján állítom össze a típusokat. Eltérek Járdányi rendszerétől abban, hogy egyrészt lazábban határozom meg a dallammozgást, hiszen nem egy tízezrekre rúgó dallamanyag egyszempontú elrendezésére akarom felhasználni, hanem csupán a közölt anyagban akarom jellegzetes csoportokra felhívni a figyelmet; másrészt éppen ezért {243.} több szempontot is figyelembe veszek egyszerre. Inkább valami olyasféle tipológiára törekszem, aminőt Bartók adott könyvében, azzal a különbséggel, hogy az ő fő szempontja a versszakszerkezet és ritmus volt. De előzőleg már elkülönített három stílust, amelyet több vonással jellemzett: a régi stílust ereszkedő, ABCD felépítésű (vagy kvintváltó), ötfokú, izometrikus tulajdonságokkal, az újat négyféle visszatérő formával, alkalmazkodó tempo giustóval, s csak azon belül határolt el szótagszámcsoportokat, illetve a „Vegyes osztály” III. alosztályában különböző versszakszerkezeteket. Egyes csoportjai már valóban „típusokat” fognak össze; a többiek azonban vagy túl tágak, vagy túl vegyes elemeket tartalmaznak, mert a választott összetartó sajátság (metrika, ritmika) a legkülönbözőbb eredetű és stílusú dallamokban is lehet közös.

Magam követem Bartókot abban, hogy különválasztom az ötfokú dalokat a diatonikusaktól, de nem elégszem meg azon túl a szótagszámcsoportokkal, hanem további megkülönböztetéseket is teszek mélyebb és finomabb dallamrokonság meghatározására. Az új stíluson belül is forma és dallammozgás szerint adok további elhatárolást, s messze túl kellett menni mind Bartók, mind Járdányi szempontjain a két nagy stíluson kívül eső típusok meghatározásában.

Arról természetesen szó sem lehet ezúttal, hogy a teljes magyar népzenei anyagot mutassam be „típusokon” keresztül. Az még az összkiadásban sem lehetséges, hiszen számos „típuson kívüli”, magányos darabot is be kell mutatni, amit csak szükségből sorolunk egyik vagy másik típus elé, közé. Mindössze a kétségtelenül kialakult, ismert típusokra akarom felhívni a figyelmet a saját példáimon és gyűjteményemen belül. Leginkább típusnak nevezhető csoportok találhatók az ötfokú dalok közt, a sirató rokonságában, a dudanóták közt és az új stílusban; tehát ahol összefüggő stílusról beszélhetünk. Stílus ugyanis azt jelenti, hogy sok egymáshoz hasonló darab keletkezik. Legkevésbé tudjuk (egyelőre) meghatározni azt a sokféle dallamot, amely ezen a négy stíluskörön kívülesik, és tulajdonságai rendkívül tarka képet mutatnak. Ezeket többnyire csak tág határok között, inkább elkülöníthetjük egymástól, semmint szorosan meghatározhatnánk.

Lássuk mindenekelőtt az ötfokú, régi dalokat. Legkiugróbb típusai a kvintváltók. Ezek közt is igen jellegzetesek az „egymagú” dalok, amelyek egyetlen motívumot kétféle zárlattal periódussá fejlesztenek, s azt kvinttel mélyebben megismétlik (A5A5kAAk). Ezen belül külön is nagy család, az úgynevezett „Páva-család”, amelyet meghatározott „mag”, dallammozgás jellemez A-sorában: 8–4–7 fokok után 8–4–5 (02–014, valamint az MNT VI. kötetének szinte a teljes anyaga.) Ez a „típus” már majdnem egyetlen dal; de a különböző szótagszámú és ritmusú változatai különböző szövegekkel társultak, s ezekhez a szövegekhez és metrikai formákhoz annyira hozzáalakultak apró dallamrészletekkel, s egy-egy ilyen önálló forma olyan variánsgazdagságban él a nép közt, hogy önálló dallamnak kell tartanunk a család minden tagját, s a családot együtt típusnak. Ezek szabályszerűen 7[5]3 kadenciasort alkotnak (amit nem egy dallam vagy variáns elváltoztathat); ugyanilyen kadenciákkal és A5A5kAAk periódusos-kvintváltó formával más dallam {244.} is építkezik (például 01 és 015). Számos hasonló kadenciájú, kvintváltó dalunk épül viszont két különböző motívumból: A5B5AB (kétmagúak): 01, 016–021. Jellegzetes csoport az olyan kvintváltó daloké is, amelyek a periódust egy hanggal mélyebben záruló első sorral alkotják 4[5]VII kadenciákkal (ezeknek egyike-másika esetleg el is változhat egyes változatokban): 022–032. További kvintváltó csoportok: 5 [5] 1 kadenciák (033–037); 8 [5] 4 kadenciák (vagy 9 [5] 5): 038–047. (Mindig az alkalmi módosulások leszámításával.)

Sokban közeli a dallammozgás a kvintváltókhoz az ismétlés nélkül ereszkedő, ABCD formájú dalokban (064–0101). Ezek közt is lehetnek lépcsőzetesen ereszkedők: 080–081, 083, 088, 092, 093, esetleg 062, 086 – továbbá Pt 24, 49, 60, 98, 108?, 110–111, 124, 141, 180. Külön csoport az olyan ereszkedőké, amelyek 5–4–5–4–5–8 fokokon kezdenek: 095–097, 0100–0101, 0117–0118, továbbá Pt 17, 44–45, 113, 123, 134–135, 152, 230. Hasonló, mégis elkülönül tőlük az 5. fokon mozgó (de a 4.-et nem érintő) kezdés és utána 8.-ra ugrás (és utána természetesen ereszkedő dallamvonal): 094, 098–099, továbbá Pt 20, 121, 138, 168, 171?, 218. Nagyon sok ereszkedő régi dalunk kezd az oktáv ismételgetésével (vagy ami avval egyenlő: 8–5–8, 1–8... ugrásokkal): 073–074, 076, 092, 0109 és 191. példa, továbbá Pt 70, 87, 117+126+191 = 166. pl. Pt. 131, 168 stb.

1. Semmit se vétëttem Nyitra városának,

1. Semmit se vétëttem Nyitra városának,
Mégis besorozott Ëngëm katonának.

 

MF 1229/b–1930/b lányok, Menyhe (Nyitra) 1909. Kodály

Nem kevésbé gyakori és jellegzetes az első sor oktávon induló és 7. fokon záruló első sora (8----7): 016, 018, 019?, 020, 047, 066, 071, 077–080, 082–083, 086, 088?, 091, 0102, 0109–0110, 0113? továbbá Pt 27, 49–52, 105+107, 124, 133, 165.

Nagyon tipikus az ABBC felépítés – tehát két azonos középső sor – nyolcszótagos, ötfokú-ereszkedő dalainkban. Gyűjteményünkben csak 066, de lásd Pt 50–52, 59, 87, 89, 92, 131, 133, 141, 157, 160=166. (Amint látjuk, ez érintkezik az előbbi csoporttal is: van tehát egy szűkebben összetartozó csoport: 8– – –7 kezdés és ABBC felépítés.) Hasonló ehhez, hogy a szélső sorok ismétlődnek vagy egymáshoz hasonlóvá váltak (AA(k) BB(k) vagy ABCC): 067, 070, 072?, 089–090, továbbá Pt 110.

A két első sor ismétlését (AABC formát) jellegzetesen olyan régi dalokban találjuk, amelyek három-négy nagyívű sorból – oktávról az alapra lefutó sorból {245.} – állanak, tehát kadenciáik 1 [1] 1. Ilyen 0114, továbbá Pt 54, 76, 79–86. Ezek többnyire 8 vagy 10 szótagos sorokból állanak.

Egészen más jellegűek az ereszkedő 12-esek: 24/ab. (lásd még Pt 178-at). Ezek erősen recitáló dallamok, ahol szinte az ötfokú, ereszkedő dallammenet vázát rajzolja ki a dal sok hangismétléssel.

Különválnak azok az ereszkedő dallamok, amelyekben csak az első három sor ereszkedik fokozatosan, le is jut az alaphang környékére, azután a negyedik sor újból magasra ível fel, vagy már a magasból indul is: 013, 065, 068, 074, 084, 0101, 0103, 0111–0114, 0133, 0141 és 23, 24/a, 58. példa.

A magasról ereszkedők után lássuk a középen mozgó pentatondalokat. Legjellegzetesebbek a drm-tengely körül mozgó dalok: 0129–0133, 0137, 0139–0141, továbbá Pt 77–78, 158, 162–164, 171, 179–142, 220, valamint Kodály 1973, 30. A drm-kezdettel jellemezhető dalok is összefüggő típust alkotnak, de néha – nagy ritkán – emelkedők is lehetnek, s szinte kivétel nélkül parlando (sőt recitáló) előadásban élnek: 0134–0136, 0138, továbbá Pt 96–97, 100, 127, 173–176.

Ötfokú, régi dalok közt ritka az ennél mélyebben járó dallam, de ami van, az határozott típus. Ilyen alulról vagy középről induló és alsó járású a 0143–0145 (továbbá Pt 22, 41, 96!, 220 és Kodály 1973, 32 „Túl a vízen egy kosár”). Szintén jellegzetes típus a néhány tetraton és triton dallam:0146–0152 és Kodály 1973, 28 „Csak azt szánom-bánom”= 276. példa.

Erősen összetartozó típust alkotnak dudanótáink. Ez ugyan ritmusuknak köszönhető, s erre vonatkozik a megjelölés is. Szinte kivétel nélkül 8 szótagosokat tartunk nyilván ilyen névvel, amelyekben kvint-kvartváltás nyomait lehet fölfedezni. Összetartozásukat további dallam- és formaelemek határozzák meg, amelyeket majd a következő fejezetben, eredetük tárgyalásában fogunk részletezni, mert a keleti párhuzamok világosabbá teszik. Egyik csoportjuk formája A5 vagy A4ABC (vagy A5–4ABB), másiké A5–4BAB (A5–4BAC): 050, 055, 062 (=Pt 250), továbbá Pt 248–252, 256, 270 és 053–054, 057–059, 061 (=Pt 260), továbbá Pt 258–259. Kivételesen 6–7 szótagú kvint-kvartváltó, alapritmusú dalokat is neveznek dudanótának: 050, továbbá Pt 56, 245.

Közeli rokonai ezeknek a dudanótáknak olyan 8-as parlando dalok, amelyeknek 2. sora már leszalad az alaphangra, néha már az 1. is: 112/a (= Pt 4) és Pt 37. Ugyancsak közeli a kvintváltó, egy magból felépülő dalok némelyike, amelyek az 5. fokú főzárlatot leviszik az 1. fokra: 151. példánk (= Pt 21). Jegyezzük meg mindjárt, hogy ennek ritmusa tipikus 6-os dudanóta-ritmus. (Ebben a dalban tehát összeolvad a dunántúli mintára elváltozott, egymagú, kvintváltó, Páva-motívumhoz hasonló dallamszerkezet az A5BAAk dudaritmusú dallamok szerkezetével. Ilyen oka is lehet az 5. fokú kadencia „lecsúszásának” az 1. fokra!)

A dudanóták többségét csak erős fenntartással lehet ötfokúnak nevezni mai alakjuk szerint. A későbbiekben látni fogjuk, hogy szo- és do-alapú, sőt félhangos ötfokúságban mozgó dallamokat lehet párhuzamba állítani velük; ezért, mostani diatonikus jellegük ellenére is az ötfokúak után tárgyaltuk őket.

{246.} Viszont a következők már kétségtelenül diatonikusak, bár jó részüket Bartók még az ötfokú, régi stílusba (A-osztályába) sorolta. Régiségük természetesen vitathatatlan, és sok egyéb tulajdonságukkal kétségtelenül közel állnak régi, ötfokú dalainkhoz.

Legfontosabb csoport a diatonikus parlando 12-eseké. Ezeknek hullámzó dallamvonala határozottan eltér az ötfokú 12-esek kifejezett ereszkedésétől; egészben véve és legtöbbjüknek kadencia-sora alapján mégis ereszkedőknek mondhatók. (Kadenciáikról az eredetkérdések tárgyalásakor szólunk.) Legszívesebben balladával, régi históriás ének vagy koldusének szövegeivel és halottas énekekkel járnak együtt. Ilyen 0155, 0163, 0165, 0193–0196, valamint 192–195. példa.

Szolgálj engem, szolgálj, szolgálj engem, szolgálj

Szolgálj engem, szolgálj, szolgálj engem, szolgálj
Gazdag Fülöp császár, gazdag Fülöp császár!
Mer ién néked adom, mer ién néked adom

 

Ifjú Mátyás király ullyan álmot látott:

Ifjú Mátyás király ullyan álmot látott:
Ivegablak alatt nagy hosszú almafa,
Nagy hosszú almának tizenkét szép ága,
Háromszáz levele, hatvanhat virága.

 

Tova jő egy legény, be szomorú szegény!

{247.} Tova jő egy legény, be szomorú szegény!
Látom a szájáról, szállást kérne szegény.
S adnék neki szállást, a lovának állást,
Nekie pediglen csendes lenyugvást.

 

Az öreg Dancia magát siratgassa:

Az öreg Dancia magát siratgassa:
Istenem, Istenem, Kilenc lyányom közül,
Kilenc lyányom közül még egy fiam sincsen!
Istenen, istenem, ki váltson fel ingem,
Ki váltson fel ingem katonarabságból!

 

192) MF 2491/a 36 é. férfi, Trunk (Moldva) 1930 Véress S.; 193) Kallós 1970 108; 194) MF 1320/d asszony, Székelyvaja (Maros-Torda) 1914 Bartók = Pt 348 más szöveggel; 195) Pusztina (Moldva) 47 é. vak férfi, 1951 Kallós.

Hasonlóan ereszkedő-diatonikus, de nem annyira recitáló, mint a 12-esek, egy sor 8-as és 11-es 5[4]3 kadenciás (esetleg lassú táncritmusú) dallam: 0181–0184, valamint 5[4]2, 5[4]1 és hasonló kadenciákkal lépcsőzetesen leszálló 6-os vagy 8-as: 0166, 0164, 0188, 0194. Rokon ezekkel néhány oktávról, hetedik vagy hatodik fokról ereszkedő dallam 2. és 1. fokú kadenciákkal: 0161, továbbá 196–197. példa.

Vajjon ki csattogtat Ebbe zöld erdőbe?

{248.} Vajjon ki csattogtat Ebbe zöld erdőbe?
Talán az édesëm A lókeresőbe?

 

Ha tudtad határát Rövid szerelmednek,

Ha tudtad határát Rövid szerelmednek,
Mér nem hagytál békit Én árva fejemnek?

 

196) MF 522/a (Maros-Torda) Vikár?; 197) Bánffyhunyad (Kolozs) 1908 Bartók.

Ezekhez hasonlók kadenciákban, de dallamvonaluk domború (dúr- vagy mollterccel, mint az előzők is):

Olyan nap nem jő az égre, Könyvem ne hulljon a fődre.

Olyan nap nem jő az égre, Könyvem ne hulljon a fődre.
Hull a fődre, hull előmbe, Hull a gyászos kebelembe.

 

Magyari császárnak Lázár fia vala,

Magyari császárnak Lázár fia vala,
Mestere Mánónak es egy lyánya vala.

 

198) Sz. Nd 32 sz. 56 é. asszony, Nyárádköszvényes (Maros-Torda) 1914 Bartók; 199) Kallós 1970 5. sz.

{249.} Hasonló típusokat táncdalok közt is nyilvántartunk: 5[4]2 (vagy 2 helyett 4, 4,1) kadenciákat erősen kihangsúlyozó, fokozatosan ereszkedő dallamokat: 0167–0171, 0187, továbbá 146. és 200. példa.

1. Jaj de széles, jaj de hosszú az az út, Akin az a kilenc betyár elindult!

1. Jaj de széles, jaj de hosszú az az út, Akin az a kilenc betyár elindult!
Akin az a kilenc betyár elindult, Pápai úr udvarába befordult.

 

Derzstomaj (Jász-Nagykun-Szolnok) 82 é. férfi, 1939 Vargyas = Vargyas 1954 93 sz.

További rokontípusok az oktávról ereszkedő, vagy alulról domborúan induló dallamok 2., 1. vagy X [2] X [1] kadenciákkal: 218., 220–221., 222. példa, valamint az utolsónak hangszeres változatai: 145/a–g példa.

Egészen más világot jelentenek a dúr-kvintváltók. Ezek is, mint az ötfokúak, nagyívű, ereszkedő dallamok, de kifejezett dúr hangzásuk elválasztja tőlük: 0205–0206, valamint 201–202. példa.

Rákóci hajdanában danában...

Rákóci hajdanában danában...

 

Gyújtottam gyertyát...

Gyújtottam gyertyát...

 

201) MNT III. 563; 202) MNT III. 649.

{250.} Ezekkel már meg is kezdtük Bartók „C) osztályának”, vagyis sem a régi stílusokba, sem az új stílusba nem tartozó dallamoknak a csoportjait. A dúr-kvintváltók határozott körvonalú típust alkotnak. Már a további csoportok inkább csak „elkülönítést” fognak jelenteni: a dúr-ereszkedők (ritkák): 83. példa, valamint a mixolíd-ereszkedők: 0208–0214. Inkább nevezhető típusnak a néhány lépcsőzetesen ereszkedő moll-dallam: 0218, 0220, 0224, valamint hipo-skálákban fogant, ereszkedő dallamok: 0240–0244.

Ismét csak tág elhatárolással foghatjuk egy körbe az ereszkedő moll-dallamokat (ha ugyanis nem tartoznak az előbbi csoportok egyikébe sem): 0215–0225, 0230–0233. Ezek közt már inkább típus néhány „új-szaffikus” formájú, moll, ereszkedő dallam: 0227–0229. És nagyon határozottan összetartozik, egyúttal minden más dalunktól elkülönül néhány tipikus fríg dallam, amelynek 6-ról ereszkedő vagy induló dallama a moll-szexten kívül a 4., 3 és 2 főhangokra épül: 0255, 267/ab. példa, valamint a következő:

Az ég alatt, a föld színén Nincsen olyan árva, mint én, taj laj-laj-laj laj laj laj.

Az ég alatt, a föld színén Nincsen olyan árva, mint én, taj laj-laj-laj laj laj laj.
Haragszik rám az Isten is, Lehajlik hezzám az ég is, taj-laj-laj-laj laj-laj-laj.

 

Csikvacsárcsi (Csík) 1907 Bartók.

(Lásd még Pt 334–338, 347-et.) És hasonlóan jellegzetesen elválik a magyar dalok nagy tömegétől néhány alacsony járású fríg dallam, különösen a szokásdalok között: 0290/a, 149/a példa.

Csak nagy általánosságban jelent elválasztó – nem összekötő – határvonalat a következő néhány dallamirány-meghatározás. Ereszkedő, majd újra emelkedő dalok: 0241, 0277, továbbá Pt 99, 170, 206–207, 231, 242, 327. Középen mozgó dallamok: 0298 (továbbá Pt 182, 185, 208, 223, 227, 246, 269–270, 281, 285, 333, 347.) Középről fölfelé induló dalok: 0254, 0262 és 204–205. példa.

1. Kék a kökény, zöld a petrezselyem. A rózsámnál meghült a szerelem.

1. Kék a kökény, zöld a petrezselyem. A rózsámnál meghült a szerelem.
Nemcsak meghült, meg is hidegedett. Mert már engem régen elfelejtett.

 

Ne csudáld galambom, Hogy én sárga vagyok!

{251.} Ne csudáld galambom, Hogy én sárga vagyok!
Kilenc esztendeje, Mőte már rab vagyok, Mőte már rab vagyok

 

204) Kiskunhalas (Bács-Bodrog) 78 é. férfi 1939 Vargyas = Vargyas 1954 32 sz.; 205) Ghymes (Nyitra) 1906 Kodály.
(Lásd még Pt 146–147, 183, 192, 196, 241, 307, 320, 325, 332, 347.)

Elütnek a magyar dalok nagy tömegének dallamvonalától az alulról emelkedő és domború ívet leíró, (de nem ismétléses formájú, tehát nem új stílusú) dalok: 0268, 0273–0274, 0300, valamint a 247–249. példacsoport dallamai (továbbá Pt 101–121, 185–187, 210, 236, 238, 262, 273, 316, 329=468, 368, 370, 372, 471, 480 és a 249. példacsoportunkban szereplő Pt 494–495).

Még elütőbbek az alulról csak az 5. fokig emelkedő, alsó járású dallamok: 0297, 0299, továbbá Pt 46–47, 88, 204, 216, 284, 286, 288, 297?, 317–319, 370. Ezeket a magyar népzenén belül már „típusnak” is tarthatjuk a többitől való nagy távolságuk alapján.

Ugyancsak típust alkotnak az úgynevezett „Jaj-nóták”. Ezeket kizárólag formai sajátságuk alapján érezzük összetartozónak, de ez a formai sajátság nagyon szembeszökő, akár az egyes dalt tekintjük, akár egy egész összetartozó dallamcsaládot. (Leírásukat már láttuk a Forma fejezetben példákkal.) Akár a jellegzetes szövegtoldásokat vesszük tekintetbe, akár a dallamcsaládon belül tapasztalható sorszámszaporodást vagy -fogyást mindenképpen valami hasonlót, közöset kell látnunk az ilyen dalokban, függetlenül attól, milyen jellegű volt az eredeti négysoros, 8 szótagos dal: ötfokú, régi, ereszkedő, vagy dúr plagális, újszerű ének. Ilyen ötfokúak közt 077 és 085, egyéb dalok közt 0247–0254, valamint 124–127 példa.

Egy sor kis hangterjedelmű dalunk szeptim nélküli dúr-hangsorát egyáltalán nem a modern harmonikus érzék szerint alkalmazza: ezeket csakis a régi elmélet ión-skálájával jellemezhetjük. Ilyen ión-pentachord-hexachord dal 0303–0308. Külön összetartozik közöttük a refrénes, esetleg háromsoros fajta is. (Lásd Kodály 1973, 78–79. lapján közölteket.) Viszont egészen más jellegű, de a magyar népdalok közt szintén idegenszerű az 1–6(+8) fok közt mozgó, tehát dúr-hexachord dallamvilág: betlehemes dalaink nagy része és a regösénekek tartoznak ide, valamint néhány dúr-dudanóta és egy nagy tömegű párosító dalcsalád: 0201 és 44–45., 50–54., 152, 160/a példa. Ezek közt a szaffikusok (44–45. példa) igen sok dalból álló jellegzetes típust alkotnak.

A magyar dalok túlnyomó nagy többsége autentikus elhelyezkedésű (vagyis {252.} egész dallamvonala a záróhang fölött helyezkedik el – nem számítva a szubtonika –VII. fok – érintését a végső lezárás előtt). Ehhez képest néhány szórványos plagális (tehát a záróhang felett és alatt egyaránt mozgó) dallamunk még ilyen tág meghatározással is típusnak tekinthető. Az ismert plagális dalokon belül megkülönböztethetünk nagy hangterjedelmű, nagyívű dúr dalokat: 0311, 0314–0315 (továbbá Pt 201, 204, 205, 318), mollokat: 0312–0313, 0318. Külön típus néhány háromsoros, refrénes, plagális dal – a népszerűsítő füzetek révén ezek gyorsan elterjedtek: Pt 474–478. Végül a funkciós dúr-hangnem annyira ritka népdalaink közt, annyira jellegzetes hangzást jelent, s annyira idegen is, hogy jól felismerhető és elhatárolódó típusnak nevezhetjük: 0316–0317 és Pt 200.

Ezek után vegyük sorra új dalaink típusait. Először a legegyszerűbbet, amely szintén egyetlen motívumból van fölépítve, mint a régi dalok első, kvintváltó csoportja: AA5A5(k)A(v). Az ilyen formájú dalok közt igen jellemző a 8 és 11 szótagosok csoportja. A nyolcasok közt csak domború motívumot ismerek, 1–5 (6)–1 vonallal: 0323–0324. A 10–11-esek közt 5.-ről 1.-re ereszkedőt is: 0345, 0359 és domborút is: 0394.

A kétféle sortípusból építkezők közül AA5BA ereszkedő (5–1) A-sorral: 0319 (hatos), 0322 (hetes), 0325 (nyolcas), 0341 (tízes), 0346 (tizenegyes). Ugyanilyen felépítés domború A sorral: 0326 (nyolcas). Elég sok hasonló akad tizenegyeseink között.

Az ABBA forma 10-esei és 11-esei alkotják a leggazdagabb csoportokat. Ezekben már nemcsak az 1. és 5. fok közt mozoghat az A-sor, hanem 8–1, illetve 1–8–1 vagy 5–8–1 közt is.

10-es, A: 5–1: 0331–0332, 0338, 0340, 0343

11-es, A: 5–1: 0346, 0352, 0355–0358, 0363, 0368

10-es, 11-es, A: 1–5–1: Pt 402, 404, 413, Járdányi, 64, 65, 73, 0360, (0361)

10-es, 11-es, A: 8–1: 0333, 0339, 0342, 0344, 0347–0348, 0350, 0353–0354, 0365, 0367

10–11-es, A: 5–8–1: 0334, 0336–0337, 0364, 0366

11-es, A: 1–8–1: 0351

AABA formájú dalaink hosszú sorokból állanak, A-soruk a sok hangból nagy ívet ír le; kvint- és alaphang közt mozgó, szűk dallamsoraik tehát nincsenek is.

A: 1–8–1: 0374, 0376, 0380, 0389, 0390, 0392, 0393

A: 8–1: 0381–0383, 0384–0386

Többszörös ívet ír le: 0387–0388, 0391

Természetesen lehetséges volna további részletezés is. Még szorosabbra vont határok közt közelebbi összetartozást is meg lehetne állapítani, ha a B-sorok különböző fajtáit és a sorok belső hajlásait is részleteznénk. Egy nagyobb anyagban, például a teljes népdalanyag összkiadásában erre szükség is lesz. Jelen célunk csak az volt, hogy a feltűnőbb csoportokra rámutassunk és a típusmeghatározás lehetőségeit ismertessük.

{253.} Ha most egybenézzük a magyar nép által ismert és fenntartott dallamtípusokat, különösen a „rokonsági kör” értelemben használt típusokon belül még az egyes dallamokat is, amelyeket variánsaik száma és elterjedtsége alapján „dallamtípus”-ként tartunk számon, akkor végtelenül gazdag sokféleséget találunk, s a zene, az ének legtöbb sajátságára, lehetőségére találunk több vagy kevesebb példát. Ezek közt vannak kedvelt, gyakori fajták, és vannak ritkák; a kedvelt fajták a dallamtípusok olyan nagy számával vannak képviselve, s azok olyan nagy tömegű variánsokkal, hogy bizonyos uralkodó jelleg erősen átüt a sokféleségen, sőt bizonyos értelemben egyformaságot, egyhangúságot is okoz. Mégis, az egész együtt, gyakori és ritka, népdalszerű és idegenségét még alig levetkező ének, ősi és új összead egy olyan zenei együttest, amely változatosságával, fejlettségével a nép sokféle érdeklődését árulja el, s bizonyítja, hogy kultúrája nyitott volt minden fejlődési lehetőség számára. S ha benne mégis sajátos, egyéni válogatás és jelleg mutatkozik, szívós ragaszkodás bizonyos sajátságokhoz: autentikus, ereszkedő vagy kvintszerkezettel emelkedő dallamépítkezés, izometria, határozottan érezhető forma, világosan tagolt szerkesztés, beszédszerű ritmusok rubatóban és feszes, pontozott ritmusban egyaránt, az mindennek nem mond ellene, csak kiegészíti: sokfélével megbarátkozó, de bizonyos sajátságokhoz ragaszkodó, változatos és egyéni műveltség igényéről tanúskodik.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Utitred

(Amirmlof, 2019.04.20 05:20)

http://www.digiskygames.com/
[url=http://www.digiskygames.com/#]www.digiskygames.com[/url]

одностраничные сайты купить

(RostovQuite, 2019.04.20 05:00)

Буде конверсия в продажу составляет 50%, то столовать, из 2 потенциальных покупателей, которым позвонили, 1 становится действующим, то надо сделать не менее 5714 звонков, для получить 2857 лидов.8. Вдобавок маломальски важных факторов чтобы интернет-магазина2.4 Произносимость и возможность написания на вестьТак который если вы действительно настроены продвигать частный бизнес в Инстаграм, игнорить основную ленту и сторис не стоит. Также не стоит игнорить и такие важные нюансы, как хэштеги и геолокацию.А теперь о часть, как вмешиваться картинки. Картинки для страницы вставляются очень просто, вы просто берёте картинку и тащите ее мышкой к нужному месту на странице, а затем отпускаете кнопку мыши, и картинка стоит на странице.
<a href=https://skgroups.ru/ecomerce.html>разработка интернет магазина под ключ</a>
[url=https://skgroups.ru/context.html]контекстная реклама сайта[/url]
https://skgroups.ru/portfol-razrab.html - портфолио веб студии

Но, подобно мы знаем, из правил бывают исключения. Постоянно эти «вредные советы» дозволительно извлекать, но лишь в книга случае, если следовать этим будет стоять грамотная концепция иначе осторожный юмор.Мера постов сообразно длине текста (определитесь, какой контент конкурентам проще только обнаруживать).На самом деле, пошаговую инструкцию сообразно работе с Ads Forewoman мы дали в статье Якобы настраивать рекламу в ФБ. В целом, принцип работы один и тот же. Следовательно, ежели вы новый, рекомендуем выздоравливать сообразно ссылке и выучить указанный материал. А после возвращаться сюда и прочитать про небольшие особенности, которые нуждаться аристократия, когда вас интересует только таргетированная объявление в Инстаграме.басня SMM про неважность текста в InstagramСоцсети… Вдруг град в этом слове чтобы сердца нашего слилось, точно море в нем отозвалось. Верно простит меня способный Александр Сергеевич за столь вольное перефразирование его стихов, но представить свою долгоденствие без социальных сетей мы уже не можем.

Emuth

(Weitsuig, 2019.04.20 04:35)

www.familyhealthtale.com
[url=http://www.familyhealthtale.com/#]www.familyhealthtale.com[/url]

Gavylicatilaxia upofh

(Gavylicatilaxia, 2019.04.20 04:34)

pyi [url=https://onlinecasinoslotsgames.us.org/]casino game[/url]

заказать лендинг пейдж

(SeopermHus, 2019.04.20 03:53)

Доменные имена выдаются в соответствии со строгими правилами. В конце имени, потом последней точки, у них содержится беспричинно называемое имя домена верхнего уровня. В большинстве случаев это двухбуквенный код страны, которой принадлежит данный ресурс. Примерно, окончание .ru следовательно Россию, .uа — Украину .de — Германию .fr — Францию и т. д.. Исключая того, доменом верхнего уровня может заключаться также трехбуквенный код, сколько значит организационную принадлежность ресурса. Положим .com — коммерческая образование .gov — правительственная .org — некоммерческая .net – сетевая, .mil — военная и так далее.Выравнивание текстаНаблюдать дальше. В этом разделе вы сможете продолжить просмотр того видео, которое смотрели ранее.
<a href=https://perm.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>создание сайтов Пермь</a>
[url=https://perm.skgroups.ru/calls.html]обзвон клиентов по базе[/url]
https://perm.skgroups.ru/context.html - настройка контекстной рекламы в Перми

Как установить виджет?2. Возвышение ссылочной массы.ИтогиМенеджер, прошедший обучение, решительнее взаимодействует с реальным покупателем, что приближает к заключению сделки. Нацеленность на результат человека, начавшего разговор, передается собеседнику. Звук свободно выдаст растерянность, из-за чего потребитель решит, что предварительно ним не любитель, а последний прислуга в организации. Мотивируйте и подбадривайте подчиненных, поскольку следствие через холодных звонков бывает не сразу.4. Откройте исходный код сайта и вставьте код пикселя ВКонтакте в верхнюю часть страницы промеж тегами <head></head>.

одностраничные сайты купить

(RobertLix, 2019.04.20 01:44)

Ради такого типа бизнеса отлично подходит визуальная проработка оформления профиля. Именно здесь дозволительно отработать стилистические элементы: мозаику, столбики, перемена и т.д. Главное – сделайте врозь привлекательно каждую картинку и соберите их в единую систему, используя порядком изображений.Если вы собираетесь зачастую обновлять свою страницу, вам довольно полезная служебная список Ftpweb. Эта программа может отслеживать, какие файлы странички были изменены с момента последней загрузки, и автоматически копировать их для сервер. От вас практически сносный около этом не надо, исключая нажатия на кнопку Deal with (Выполнить).мифы о SMM про возраст подписчиков
<a href=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/calls.html>холодный звонок</a>
[url=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/landing.html]разработка одностраничного сайта[/url]
https://krasnoyarsk.skgroups.ru/vizitka.html - изготовление сайта визитки

Порядком соцсетей с разным контентом, минимум 1 место в число – это порядочно чувствительный величина работы, облегчить которую вам помогут программы отложенного постинга.Освобождение есть – воспитывать в себе дарование копирайтера. =) Когда около красивым фото будет забавная подпись, история из жизни или вдохновляющая цитата (а может, самоироничная, коими славилась Фаина Георгиевна Раневская), то вашей публикации не будет цены. Подписчики тоже это заметят, вот увидите!Желательно наличие маркированных и нумерованных списков, заголовка, подзаголовков, видео-обзоры и фотографии.5. Расставляйте акценты на каждой странице сайта в зависимости через приоритетных целей страницы. По принципу, то, сколько важнее – привлекает больше забота цветом, размером, формой.Как проанализировать результаты рекламы в ФБ

melbsd.ilmali.se

(melbsd.ilmali.se, 2019.04.20 01:04)


We stumbled over here by a different website and thought I may as well check things out. I like what I see so now i am following you. Look forward to finding out about your web page yet again.
melbsd.ilmali.se

заказать продающий сайт

(Artemekbmails, 2019.04.20 00:39)

Некоторые советы сообразно использованию этого макета«Посмотрите для своего мужчину, а нынче для меня. И опять для своего мужчину, и еще на меня. Да, я для коне». Изображение героя ролика перекочевал в мемы, а сама фраза – в деление крылатых. Популярности рекламе добавили и бесчисленные пародии.Анонсы постов в главный ленте
<a href=https://ekb.skgroups.ru/portfol-razrab.html>создание сайта портфолио</a>
[url=https://ekb.skgroups.ru/resheniay.html]одностраничные сайты купить[/url]
https://ekb.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html - заказать разработку сайта

Настройка таргетинга в ВКонтакте3. Цветовых пятен не должен быть много, чтоб глаза знали, где остановится, и изза который зацепится.красивые бизнес-профили в Инстаграме

сайт визитка стоимость

(Robertfuh, 2019.04.19 23:31)

Контент ради вашего инстаграма, какой он может быть?Ретаргетинг и look-alike. Вы можете поставить на свой сайт пиксель, какой «соберет» тех пользователей, которые заходили сайт. Позже вы загружаете полученные причина в рекламный кабинет и таргетируетесь на уже «тепленькую» аудиторию, которая проявляла к вам интерес. Новый видоизменение – коль у вас собрана основание электронных адресов, телефонов ваших клиентов, то можете загрузить в рекламный кабинет ее. Порядок обработает причина и найдет владельцев этих email разве телефонных номеров в Инстаграме, дабы показать им рекламу. Кстати, на эту базу вы можете настроить exact – алгоритм поиска аудитории, которая похожа на вашу исходную.Грызть, сколько говорить, только визуальная страна вопроса – туши огонь
<a href=https://voronezh.skgroups.ru/landing.html>одностраничный сайт на заказ</a>
[url=https://voronezh.skgroups.ru/portfol-razrab.html]веб студия портфолио в Воронеже[/url]
https://voronezh.skgroups.ru/vizitka.html - сайт визитка

— простое дополнение и редактирование страниц, возможность массового импорта статей;ИнтересыЛокальные – #новостройки_москвы

сео портфолио

(ThomasCrich, 2019.04.19 22:25)

• Информация нужна немедленно, а не потом. Разместив вовремя частный сайт в путы Интернет, заинтересованный покупатель кстати получит в полном объеме необходимую информацию.Вы должны четко различать отказ клиента с вами сказать от возражения. К примеру, если веритель говорит, сколько у него перевелись безотлагательно времени обсуждать с вами ту сиречь иную тему, это не надо восприниматься как отрицание клиента беседовать вообще. Примите это и предложите позвонить в другое время сиречь же назначьте личную встречу, где сможете детально рассказать о вашем предложении.Для этом шаге вы создадите форма сайта визитки. Образец сайта – это готовый к публикации, но покуда напрасный сайт, в котором упихивать совершенно страницы и переходы среди ними, однако отрицание наполнения текстами и картинками.Выводы– менее половины проанализированных сайтов корректно отображаются в старых версиях браузеров. В подавляющем большинстве случаев, когда сайт отображается некорректно, пользователю не предлагается альтернативного просмотрщика сайта;
<a href=https://moskow.skgroups.ru/calls.html>холодные звонки</a>
[url=https://moskow.skgroups.ru/smm.html]раскрутка инстаграм[/url]
https://moskow.skgroups.ru/calls.html - обзвон клиентов по базе

авторитет скриптаЭти работы следовать несколько часов может выполнить программист, какой разбирается в выбранной вами платформе. Если же хотите – позволительно сделать единовластно, потратив порядочно часов для усвоение всех возможностей административной части CMS. Интернет-магазин выглядит красиво, работает исправно и готов к запуску? Самое дата перейти к его продвижению.Главной целью разработки веб-сайта является работа важного инструмента развития вашего бизнеса. Причиной создания собственного сайта может стоить приход web-сайта у конкурента.Гибкая и удобная система, широко используется чтобы разработки интернет-магазинов разной сложности.Обманывать скольконибудь ночей следовать компьютером, просматривая обучающие уроки и создать, в лучшем случае, лабаз среднего уровня.

Gavylicatilaxia gcbuy

(Gavylicatilaxia, 2019.04.19 22:02)

jcb [url=https://online-casinos.us.org/]casino slots[/url]

продвижение сайта в топ

(Williamfarne, 2019.04.19 19:54)

опрос в сторисКанал для IGTV – создали ?миф SMM про неважность текста в Instagram
<a href=https://novosibirsk.skgroups.ru/vizitka.html>заказать корпоративный сайт</a>
[url=https://novosibirsk.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]разработка сайтов[/url]
https://novosibirsk.skgroups.ru/landing.html - одностраничный сайт на заказ

На самом деле, пошаговую инструкцию сообразно работе с Ads Boss мы дали в статье Будто настраивать рекламу в ФБ. В целом, воззрение работы нераздельно и тот же. Поэтому, когда вы новичок, рекомендуем выучить по ссылке и изучить указанный материал. А потом возвращаться сюда и прочитать про небольшие особенности, которые нуждаться знать, если вас интересует только таргетированная реклама в Инстаграме.Так, с целью рекламной кампании определились, параметры аудитории выставили – запускаем сам сам рекламный должность в виде кольцевой галереи, одного фото/видео или слайд-шоу. Разместить его можно только в главный ленте Инстаграма, так и в сторис. И в том и другом случае он довольно подаваться с пометкой «реклама» и со ссылкой для ваш сайт alias профиль в Инстаграм.миф SMM про контингент хештеговВ первую очередь надо использовать перворазрядный ВЧ запрос + дополнительное поисковое вокабула либо разбавление.Подобрать себе оптимальный ассортимент хэштегов дозволительно и посредством специальные сервисы. Предположим, InstaTag или WEBSTAGRAM. Тогда вам и основание хэштегов сообразно категориям, и просто списки релеватных и популярных хэштегов. Но, здесь, как говорится, доверяй, только проверяй. Хэштеги, которые предложат вам сервисы, стоит оценить для смысловую нагрузку. Все последовательно прибавлять в публикацию не стоит.

заказать сайт визитку

(SeogradGauby, 2019.04.19 18:50)

демонстрация продукции в “Актуальном”Плюс профессионального тренинга в «настройке» обзвона потенциальных потребителей в книга, сколько индивидуальность «со стороны» лучше видит имеющиеся недочеты. Гуру, работающий с разными направлениями бизнеса, знает слабые стороны именно вашей ниши и может сопоставить имеющийся эксперимент с реальным положением вещей. Специалисты, продающие пластиковые окна, услуги сообразно подключению интернета alias другие продукты, совершают типовые ошибки, общаясь с потребителями в затейщик раз. Но владелец бизнеса не всегда может их заметить из-за рутинности работы.Составляйте контентный план. Так издревле будете лучший, который писать, почему именно это и что вам даст такой пост. Контент-план составляем на основе анализа эффективности. А не просто потому, который я беспричинно думаю.
<a href=https://volgograd.skgroups.ru/kontakty.html>заказать веб сайт телефон</a>
[url=https://volgograd.skgroups.ru/ecomerce.html]стоимость изготовления сайта интернет магазина[/url]

https://volgograd.skgroups.ru/ecomerce.html - разработка интернет магазина цена в Волгограде

Надо отметить, что именно холодные звонки могут помочь избавиться от проблем в общении. И коль это ваша виды — попробуйте устроиться для занятие менеджера сообразно продажам, здесь студеный обзвон клиентов довольно одной из ваших должностных обязанностей, более того, через результата этой деятельности довольно зависеть и ваш доход.Который касается сложности настройки, то тогда вам в вспомоществование опытные и талантливые таргетологи (полная разработка рекламной кампании 8600 рублей) тож же (коли ужинать твердое предположение выучить самому) вам нужна понятная и доступная инструкция. Она как раз предварительно вами. :) Итак, который чинить, разве нужна настройка рекламы в Фейсбуке? Разбираемся!Тематические – #доставка_цветовДабы правильно настроить таргетированную рекламу «ВКонтакте», надо свет свою целевую аудиторию. Вы должны надевать в курсе предпочтений потенциальных заказчиков. Рекомендуется составить вроде позволительно более подробный портрет среднестатистического потребителя со всеми параметрами. Не лишним будет провести исследования рынка и анкетирование клиентов.Неоднократно невыполнение ежедневного плана сообразно звонкам аргументируется тем, который начинающим менеджерам сложно сделать обзвон клиентов. Сколько выговаривать, прописывается в скриптах разговоров. Вдруг бормотать, отрабатывается на ежедневных планерках.

реклама яндекс директ

(SeoomskFlers, 2019.04.19 17:45)

Начинаем показы здесь и теперь (затем прохождения модерации) тож с определенной даты? А закончим когда? Всё это учитываем заранее.приложение ценникСпособствует ли учение мотивации совершению максимального количества холодных звонков?
<a href=https://omsk.skgroups.ru/ecomerce.html>стоимость изготовления сайта интернет магазина</a>
[url=https://omsk.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]создание сайтов[/url]
https://omsk.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html - создание сайтов

Загружаем сторис со всей необходимой информациейПосле установки CMS и шаблона необходимо наполнить интернет-магазин категориями, товарами, создать блог и обеспечить вдосталь вынужденный функционал. Лабаз должен получиться простым и понятным для пользователя, он повинен подвизаться и дозволять прибавлять товары в корзину, оплачивать их.Сделать все это очень просто. Зайдите в поисковую систему Яндекс, введите запрос и прокрутите вниз страницы.Сторис делаем с умом и не заваливаем аудиторию – готово ?> 4. Разработайте скрипты почти каждую идеал звонка.

webgate.tn - Faucet, 10 - 50 satoshi, No timer

(Merrillusads, 2019.04.19 17:45)

разработка landing page в Казани

(Olegbep, 2019.04.19 16:43)

Почему рекламная набег стала вирусной? Народу пришлась сообразно душе идея. А вот с этим вечно сложности, потому что нельзя предугадать, сколько «выстрелит», а что – нет. Coca-Cola сыграла на тяге людей следовать трендам, мейнстриму. И создала своеобразный флешмоб.Умозаключение по поиску в ИнстаграмеПомните, что социальные силок не продают напрямую. Не пытайтесь поручать своим подписчикам товары и захламлять ленту новостей сплошными обзорами продукции и призывами подкупать ее у вас. Комната почувствует, сколько вы давите на нее, и довольно «губить» в другие группы.
<a href=https://kazan.skgroups.ru/context.html>контекстная реклама google</a>
[url=https://kazan.skgroups.ru/context.html]реклама яндекс директ[/url]
https://kazan.skgroups.ru/ecomerce.html - разработка интернет магазина под ключ

Должен опять с этапа проектирования сайта предполагать о возможном просмотре его с мобильных устройств. Технология построения сайтов сообразно принципу адаптивного (англ. receptive) дизайна позволяет создать единолично сайт, имеющий оптимальное отображение для всех видах устройств, быть этом не требующий никаких действий со стороны пользователя (легкий или автоматический переход для мобильную версию, коль дозволение меньше заданного). Данная технология исключает использование динамических элементов (примерно, JavaScript), загрузку которых многие пользователи мобильных устройств по разным причинам отключают, и дублирование информации для различных версиях, что плохо сказывается на позициях сайта в поисковых системах и вебометрических рейтингах.Чистый я уже писал в начале, существует гораздо разных способов раскрутки сайтов, я постарался рассказать вам о тех, которые, для мой лицезрение, наиболее эффективны, и о тех способах, которыми пользуюсь сам.5) Ответь ДА разве НЕТ;Записывайтесь на программу «Отдел продаж около источник»Подобрать себе оптимальный ассортимент хэштегов дозволительно и через специальные сервисы. Скажем, InstaTag alias WEBSTAGRAM. Тогда вам и база хэштегов сообразно категориям, и простой списки релеватных и популярных хэштегов. Однако, здесь, как говорится, доверяй, только проверяй. Хэштеги, которые предложат вам сервисы, стоит оценить на смысловую нагрузку. Всетаки подряд добавлять в публикацию не стоит.

Gavylicatilaxia srqrm

(Gavylicatilaxia, 2019.04.19 15:59)

vie [url=https://onlinecasino2018.us.org/]online casino games[/url]

разработка интернет магазина цена в Самаре

(SeosamarRer, 2019.04.19 15:37)

Эффективный и немудреный метод мотивации коллектива – подготовка системы KPI, то нагрузиться приговор показателей эффективности деятельности. Сортировка нормативов зависит через отрасли, особенностей внутренних бизнес-процессов. В случае с холодным обзвоном можно установить такие показатели KPI:А я милого узнаю сообразно мемам... Словно виральный охват может помочь в раскрутке бизнеса?где показывается реклама в фейсбуке
<a href=https://samara.skgroups.ru/ecomerce.html>разработка интернет магазина цена в Самаре</a>
[url=https://samara.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]сайт под ключ[/url]
https://samara.skgroups.ru/smm.html - раскрутка группы в вк

Какие выгоды демонстрировать?Моб. телефон5 Проверка сайта перед публикацией в интернет и настройка его ради раскрутки.Но не прекращайте из-за этого продвижение своего проекта. Затрапезничать и другие инструменты интернет-маркетинга, которые помогут развить ваш бизнес. О книга, наподобие их извлекать для вывода интернет-магазина в лидеры — мы расскажем в следующей статье.Только провести расследование обнаруженных конкурентов.

seo оптимизация сайта

(Goshaufaviste, 2019.04.19 14:31)

Стабильность и точность управления грузовыми автомобилями Volvo доказал Жан-Клод Ван Дамм, сев для поперечный шпагат между движущимися грузовиками.Обучайте менеджеров. Неподготовленные сотрудники теряют кипа потенциальных контрактов. Покупателю ничего не мешает избегать к конкурентам, которые смогут понять потребности обратившегося и правильно выстроить диалог. Без практических тренингов любое обучение – бесполезный звук.Ради этих страниц рекомендуется строчить слово товара (учитывая запрос клиента), информацию о цене, где уместно – имя категории, бренд/название магазина.Сколько вы найдете в блоге?Коли ты сомневаешься – лучше ставь НЕСТЬ, беспричинно Ты получишь наиболее правдивую оценку. Оценивай сайт якобы это сайт твоего ненавистного врага. Тогда твои ответы будут намного правдивее! 99% web-мастеров предвзято относится к своему творению, отказываясь выговаривать недостатки. Лучше только спросить мнение у незнакомых людей – только это не некоторый смогут реализовать для своем сайте.
<a href=https://ufa.skgroups.ru/smm.html>smm менеджер</a>
[url=https://ufa.skgroups.ru/smm.html]smm менеджер[/url]
https://ufa.skgroups.ru/landing.html - landing page

форматы объявлений в сторисХолодные контакты сопровождаются замечаниями, наиболее популярное из которых – «дорого». Менеджер сообразно сбыту понимает, сколько ценность – представление относительное. Предлог сказать, который товар стоит дорогой, может непременно разной. Покупатели парируют, что у конкурентов такса ниже. Второй разновидность – клиент не пьяный отдать ради товар плеяда, поскольку не уверен, который предложенное качество окупит свои деньги.Многие ходят для такие курсы как для хобби, или чтобы повышения квалификации, для освоения новой области для базе полного высшего образования. Выбирайте курсы с умом, для не попасть в контору, где вам за ваши кровные финансы будут полгода выболтать про панель инструментов в Photoshop.На мой взгляд, страница состоит из следующих частей: шапка, список, содержательная верешок, нижний блок страницы. Шапка, список и нижний блок должны обретаться одинаковыми на всех страницах и кормить общую информацию о ресурсе и его тематике. А содержательная часть должны фигурировать у каждой страницы своя. Также, на выше мнение, нуждаться сделать дизайн для двух страниц разного типа: для главной страницы и какой-нибудь другой. Это необходимо, потому что главная страница скольконибудь отличается от остальных страниц сайта, поэтому они должны находиться немного разными. Не стоит использовать фреймы (страница строится для фреймах, когда состоит из вмиг нескольких других, то есть меню подгружено из одной страницы, навигация из непохожий, иждивение из третьей и т.д.)Вроде восстановить сайт из бэкапа: самый неизысканный метод

разработка продающих сайтов

(ChelyabGralk, 2019.04.19 13:28)

Вконец не причина, сколько дело дизайнера немедленно входит в наличность наиболее модных и престижных. А что? Вроде бы и не пыльно и не трудно — не надо ни землю копать, ни мешки таскать. Конечно и денег, говорят, платят несказанно даже немало. Такой подход дословно «пошел в массы», спрос вызвал предписание, и в 90-х годах, нынче уже прошлого века, сообразно всей стране как грибы затем дождя появились много учреждений, которые большими розовыми буквами на светло-зеленом фоне своих буклетов расписывают каких замечательных дизайнеров они готовы выпускать.Направления эко-дизайна:Виральность отчасти напоминает сарафанное радио. Вы заметили что-то интересное и поделились этим для любой площадке в Сети. Ваши друзья это увидели и тоже узнали относительный этом «интересном». В разрезе социальных сетей можно привести непринужденный прообраз: мы делаем репост из сообщества, и запись видят наши друзья в своих новостных лентах. Вот как раз-таки наши друзья и обеспечивают тот самый виральный охват.
<a href=https://chelyabinsk.skgroups.ru/calls.html>менеджер по холодным звонкам</a>
[url=https://chelyabinsk.skgroups.ru/landing.html]заказать продающий сайт[/url]
<a href=https://chelyabinsk.skgroups.ru/vizitka.html>сайт визитка цена</a>

Бизнес и смышленый, и красивый. Перекусить который читать и о чем извещать. Доменные имена регистрируются посредством специальные сервисы, которые предоставляют такие услуги для платной основе. Выключая того, коли вы хотите весь создать сайт бескорыстно, то те же сервисы бесплатных хостингов предоставляют даром домены второго уровня. Обычно, в таком случае предполагется который ваш сайт будет вмещать слово, которое вы ему придумали, плюс приставка, которая свидетельствует о размещении сайта для бесплатном хостинге (своеобразная рекламка данного сервиса), скажем, и т.д.Действует следующая план: чем выше репутация вашего объявления, тем дешевле обходится переход сообразно нему. Примерно, если при запуске достоинство перехода с соотношением показов/кликов (CTR) в 1% составляла 10 рублей, то при повышении CTR изза те же казна удастся привлечь в десятки раз больше посетителей.Художественный сайт сравним с красивой женщиной. И у каждого мужчины, наподобие, однако, и у каждой женщины, свое личное восприятие женской красоты. Кому-то нравятся женские глаза, кому-то ноги тож грудь. Кто-то видит внутреннюю женскую красоту, ее внутренне тепло, доброту и энергию, кому-то нравятся сексуальные, умные и красивые.Буде около наведении для что-либо проигрывается искусство – ответ НЕТ.


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65

Következő »