Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje

......................

NÉPDALTÍPUSOK

A variálás állandó folyamatában az új meg új formák alakulásának szövevényes folyamatában, kevéssé sikerült vagy életre nem való kísérletek és sikerült, de el nem terjedt, vagy kiveszőben lévő egyedi darabok tengeréből emelkednek ki mint szigetek vagy nagy szárazföldek, a típusok: egy-egy dallamelgondolásnak, formai alakulatnak folytonos újraalkotásából keletkező változattömbök. Egy-egy ilyen, felismerhetően azonos dallam összetartozó változatait is szokták típusnak nevezni: így nevezi például Járdányi a Magyar népdaltípusok c. kiadványában az egyes dallamokat, amelyek szélesebb területen, több változatban ismeretesek. Ugyanígy használja a típus fogalmat az MNT VI. kötete. Ezek a „típusok” tulajdonképpen „a dallamok”, amelyeknek a műzenében egy-egy alkotás felel meg. Mindössze az a különbség, hogy a műzenei alkotás egyszeri és megmásíthatatlan, a néphagyományban viszont egy alkotás sok változatban él – mintha a zeneszerző művét csupán számos vázlatából ismernék. Éppen ezért helyesebb a típus szót tágabb értelemben venni: több önálló „alkotást” – vagyis változatokban élő dallamot – összefoglalóan nevezni közös típusnak aszerint, hogy több vagy kevesebb vonásban hasonlók egymáshoz. Rokon dallamokat és nem azonos dallamokat nevezek tehát a továbbiakban típusnak. Az a kérdés, milyen rokonság alapján nevezhetünk így különböző dallamokat.

Legtágabb a rokonság akkor, ha a dalok egyetlen meghatározó sajátsága alapján húzzuk meg a rokonság határait. Tulajdonképpen az eddigi fejezetekben tárgyalt összes tulajdonság szerint lehet „tipikus” egy dallam, s tartozhat ilyen vagy olyan típusba: van dallamvonal szerint típus, hangkészlet szerint (sőt hangnem is tehet dallamot tipikussá), van ritmus-, illetve szótagszámtípus, formatípus, sőt dallam–szöveg kapcsolat is lehet jellemző néhány szorosan összetartozó dallamra, végül, de nem utolsó sorban az előadásmód is foghat össze „típust”. Vegyük sorba ezeket a lehetőségeket.

Nem kell bizonygatni, hogy a dallamvonal, illetve egy összetettebb dallamfelépítés lehet tipikus, és sokféle eltérő megoldásban jelentkezhet. Legtágabb határok közt beszélhetünk ereszkedő (01–094), helyben topogó (0129–0141 és 0280–0302), emelkedő (0256–0275), kupolás dallamokról (0319–0393), kétrészes – például kvintváltó (01–049) vagy kvinttel magasabban ismétlő (0323–0324, 0335, 0345, 0359), mély járású (16/e, 46, 0137, 0143–0152, 0176–0179, 0293–0302, 0311–0318), magas járású (01–049+0234–0244), tág ívű (022, 039, 0219, 0369–0393) és szűk menetű dallamokról (0146–0152, 0308–0309), s ezek bizonyos {240.} vonatkozásban valóban közelebbről vagy távolabbról rokonok. A dallamnak még a tagolása is lehet igen tipikus: a kadenciái. Bizonyos kadencia-sorozatok is összekötnek dallamokat egymással, például 7 [5] 3, 4[5] VII, ezek többnyire kvintváltók: 5[4]3, 5[4]2 históriás jellegű vagy táncnóták a „sirató rokonság” jellegzetes példái; 1[5]4 az új stílusra jellemző és így tovább. A hangkészlet néha igen jellemző egy-egy dallamstílusra, különösen a fejlődés korai fokozataiban, de még olyan fejlett parasztzenében is, mint a bolgároké. A magyar népzenében is más-más jellege van a dúr pentachord dallamoknak (0303–0309), mondjuk a Zobor vidéki lakodalmas énekeknek (0303, 0307) vagy a hexachord (+oktáv) hangkészletnek, mondjuk a regösénekeknek, betlehemesnek és dudazenének (201., 42–45., 50–54., 152., 256. pl.), mint az oktávterjedelmű ötfokú daloknak. Ötfokú dallamok: ez a tág hangkészlet-meghatározás is, minden tág volta ellenére is, jelent bizonyos rokonvonást, ami határozottan elkülöníti más dallamoktól. Igen sok dallamot meghatároz a fríg hangnem, ha ugyanis annak fő hangjaira épül fel a dallamvonal (0178, 0255, 0282, 0284, 0290/a). Egészen különválnak hangnemi-hangkészleti sajátságaikkal azok a dalok, amelyeknek egész dallammenetük az „akusztikus skála” hangjaira épül, s annak jellemző hangjait lényeges dallamhelyen építik be a dallamvonalba (69, 0278). Funkciós dúr-dalok (0317), hipo-skálákban mozgók (0240–0244) mind külön rokonsági körbe tartoznak. Ismét határozott típust jelentenek a drm-n recitálgató dallamok (0129–0141).

A magyar népdalban (a népköltészethez hasonlóan) igen nagy jelentősége van a szótagszámnak: egy-egy szótagszámcsoport vagy különösen egy-egy sajátos versszakképlet összekapcsol sok, egyébként különböző dallamot. Az olyan ritka sor, mint az ötszótagú, különösen ha a versszak mind a négy sora ilyen, annyira különválik a magyar dalok többségétől, hogy ez már típussá is avatja (e tekintetben legalábbis). De igen jellegzetes csoportot alkotnak a 6-os, 8-as, 12-es izometrikus dallamok is – ezek többnyire a régi parlando-rubato dalok főcsoportjai; a 12-esek pedig a régi stílusban szinte kivétel nélkül az úgynevezett „recitálók” csoportjába tartoznak. Ellenben a 7 és 11 szótagúak a régi stílusban kivétel nélkül táncdallamok, a 6+5 tagolású 11-es pedig szinte egyetlen dallamot jelent: a „Hol jártál az éjjel cinegemadár” szövegű kanásztáncot (04). 13–14 szótagszám egy dallamon belül a kanásztánc legjellemzőbb típusait jelenti. Új dalaink között a 10-es és 11-es szótagszám jelent igen tipikus dallamcsaládot, az új stílus legnagyobb tömegű, legjellegzetesebb darabjait; 16-os szótagszám a közép-erdélyi új dallamokat, s ennél hosszabb sorok már csakis az új stílus AABA formájú dalaira jellemzők, tehát ismét egy szűkebben körülírható dallamfajtát határoznak meg.

Még közelebbi rokonságot jelenthet egy-egy sajátos ritmusforma. A mazurka-ritmus igen erős hasonlóságot tud éreztetni még nagy dallamkülönbség ellenére is.

ritmus 4–5 dalunkra jellemző, amelyeket ezért egymás közeli rokonainak érzünk.

{241.} Talán még erősebb a típusalkotó ereje a formának. AA5A5A dallamainkat szinte mind egy típusnak lehet érezni. Nem kevésbé a fordítottját: A5A5AA-t. Még jellegzetesebb, egyéni arculatot tud adni egy dalnak a szaffikus forma magyar változata. A 118–119. és 160. példában több változattal is bemutatott dallamcsaládot például szinte semmi más tulajdonság alapján nem lehetne egyetlen variánscsoportba sem összehozni, csakis a forma alapján: dallamiránya hol fölfelé tartó egészen az oktávig, hol a kvintről lefelé mozog, hol meg a kvint körül marad; hangnem-hangkészlete alapján lehetne dúr pentachordtól oktáv terjedelmű dúr, akusztikus, fríg, hipo-ión, eol dallam; szótagszáma és ritmusa a 3–4. sorban nagy különbségek között ingadozik, tehát mint „heterometrikus versszak” is különböző helyen szerepelnének változatai akár egy ritmusrendben, akár a szótagszám szigorú rendszerében. Ami mindben közös, az egyedül a forma: AAb+bc, a késői szaffikus jellegzetes formája; ennek megfelelően a nép is egyetlen dalnak ismerte és mindig ugyanarra a szövegre énekelte. (Pontosabban: ugyanazt a dallamot ugyanazzal a szöveggel variálta ilyen különböző formában, ahol minden megváltozhatott a dallamban, egyedül a forma nem.)

Még a dallam–szöveg kapcsolat is lehet típusalkotó elem: kanásznótáink, dudanótáink sajátos szövegeknek sajátos ritmussajátságokkal való együttjárását jelentik, különböző dallamokban. „Jaj-nótáknak” pedig azokat nevezzük, amelyek sajátos szövegkezelésükben gyakran toldják ki a szöveget: jaj, jaj, jaj (csuhajja, la-la-la) féle szótagokkal a dallam kitolódott sorvégein vagy páratlan sorain. A „virágénekek” is elég jellegzetes csoportot jelentenek: virágot emlegető refrénszövegükről nevezzük így, a legjellegzetesebbek a háromsoros, refrénes dúr-pentachord dallamok.

Végül az előadásmód is jelölhet típust: „recitálók” kivétel nélkül 12-es parlando, ötfokú drm-kezdetű dalok; s az 5/8-os előadás a régi stílusú 11-esekben tapasztalható, ahol a 4/8-ot váltja fel a kissé fellazított, nagyobb érzelmi töltésű, kiszélesített ritmus.

Mindaz, amit eddig elmondtunk, többnyire elég tág határokat jelent: azt, hogy egy-egy tulajdonságban bizonyos dallamok közösek és másoktól elkülönülnek; de azért ez még nem teszi őket egy jól meghatározható típus tagjaivá. Ahhoz több kell, mint egyetlen tulajdonságban való egyezés, és ebben az egy tulajdonságban való különbözés a többi dallamtól. Viszont mindjárt azt is meg kell mondanunk, hogy olyan dallamcsoportot sem tudunk felmutatni, amelyik mind a hét felsorolt tulajdonságban különböznék a többi daltól. Még a legsajátosabban körülírható kanásznóta-csoport is csak egy-két tulajdonságban különbözik minden más dallamtól, egyéb vonásaiban hol több, hol kevesebb dallammal tartja a rokonságot. Sajátos ritmusuk és szótagszám-szabadságuk, valamint dallam-szöveg kapcsolatuk alapján minden más daltól különböznek, ötfokúságuk, kvintváltásuk, dallamvonaluk menete, jellegzetes A5A5kAAk formájuk, táncszerű, feszes giusto előadásmódjuk más-más dallamokban is feltalálható. Azonban nemcsak a különböző vonások tartoznak hozzá egy stílushoz vagy egy típushoz, hanem {242.} mindaz, ami jellemző rá, akár közös az mással is, akár nem. Az a kérdés, vannak-e olyan típusok, amelyekben minden elsorolt tulajdonságnak kötelezően csak egy bizonyos megoldása fordulhat elő. Ebben a megfogalmazásban a Kanásznótát már ilyen típusnak nevezhetjük: sajátos dallamvonal (kvintváltó, egymotívumú „Páva-dallam”), sajátos hangkészlet (9–VII ötfokú), egyéni metrikai-ritmikai sajátság, szövegkapcsolat és táncszerű előadásmód jellemző rá. Ebből a metrikai sajátság és a szövegkapcsolat minden mástól különbözik, dallam, hangkészlet és forma sok daltól elválasztja, de összekapcsolja a dél-dunántúli ötfokú-kvintváltó dalok egész sorával. Viszont itt már olyan szűkre vontuk a beletartozó dallamok határát, hogy mindössze két dallam tartozik bele, amit az MNT VI. kötete egyetlen dal variánsainak minősített (03–04). De vannak nem kvintváltó, sőt nem is ötfokú kanásznótáink is; ezek csak a szövegkapcsolat és a ritmus–metrum alapján rokonai az előbbieknek, vagyis a „megkülönböztető jegyekben”, összes többi tulajdonságaikban eltérnek tőlük: „Csóri kanász, mit főztél” (Pt 43) még (elhomályosult) ötfokúságával közelebb van, de már nem kvintváltó, s első motívuma is más; 0292 dalunk pedig már se nem ötfokú, se nem ereszkedő dallam, mégis kanásznóta. Ezeket már csak egy tágabb meghatározás kapcsolja össze.

Látjuk tehát, hogy tágabb és szűkebb meghatározások keresztezik egymást; több vagy kevesebb jellemző, közös jegy alapján pontosabb vagy lazább körülírást, szorosabb összefüggést jelezhetünk.

Különböző, szűkebb-tágabb körbe tartozó típusokat mutattam be a Pt dallam-mutatójában (l. „Típusok, eredet”.) Annak célja csak az volt, hogy különböző, kidomborodó sajátságokra, bizonyos rokonságokra felhívja a figyelmet (amit akkor már nyilvántartottunk).

Nyilván sem a maximális követelmény nem lehetséges: hogy minden tulajdonságban jellemzők s egyúttal minden más dallamtól különbözők is legyenek a „típusok”, sem a minimális, hogy csak egy-egy tulajdonsággal határozzuk meg a „típust”. Az elsőt nem lehet elérni, a második pedig kevés. Kell tehát több jegy ahhoz, hogy valamit típusnak mondhassunk, de mindig lesz benne egy vagy két kidomborodó sajátság, ami leginkább föltűnik és jellemzi a típust, és kell hogy a típuson belül különböző dallamok legyenek, amelyek a nem kiemelkedő sajátságokban eltérjenek egymástól. S amit így elsorolunk, abban mindig számolni kell olyan, ezúttal elhanyagolt tulajdonságokkal, aminek alapján, más vonatkozásban más típusba is sorolhatnánk az illető dallamot. Amikor például főképp hangjaival határozzuk meg a dalt – dallamvonal, hangnem, hangkészlet, kadenciák alapján – akkor ritmusával kapcsolódhat egészen más dalokhoz is, és fordítva.

Ezúttal ugyanis a dallammozgás irányával, a kadenciákkal, a hangkészlettel és hangterjedelemmel (tehát hangnemi sajátságokkal) és a forma alapján állítom össze a típusokat. Eltérek Járdányi rendszerétől abban, hogy egyrészt lazábban határozom meg a dallammozgást, hiszen nem egy tízezrekre rúgó dallamanyag egyszempontú elrendezésére akarom felhasználni, hanem csupán a közölt anyagban akarom jellegzetes csoportokra felhívni a figyelmet; másrészt éppen ezért {243.} több szempontot is figyelembe veszek egyszerre. Inkább valami olyasféle tipológiára törekszem, aminőt Bartók adott könyvében, azzal a különbséggel, hogy az ő fő szempontja a versszakszerkezet és ritmus volt. De előzőleg már elkülönített három stílust, amelyet több vonással jellemzett: a régi stílust ereszkedő, ABCD felépítésű (vagy kvintváltó), ötfokú, izometrikus tulajdonságokkal, az újat négyféle visszatérő formával, alkalmazkodó tempo giustóval, s csak azon belül határolt el szótagszámcsoportokat, illetve a „Vegyes osztály” III. alosztályában különböző versszakszerkezeteket. Egyes csoportjai már valóban „típusokat” fognak össze; a többiek azonban vagy túl tágak, vagy túl vegyes elemeket tartalmaznak, mert a választott összetartó sajátság (metrika, ritmika) a legkülönbözőbb eredetű és stílusú dallamokban is lehet közös.

Magam követem Bartókot abban, hogy különválasztom az ötfokú dalokat a diatonikusaktól, de nem elégszem meg azon túl a szótagszámcsoportokkal, hanem további megkülönböztetéseket is teszek mélyebb és finomabb dallamrokonság meghatározására. Az új stíluson belül is forma és dallammozgás szerint adok további elhatárolást, s messze túl kellett menni mind Bartók, mind Járdányi szempontjain a két nagy stíluson kívül eső típusok meghatározásában.

Arról természetesen szó sem lehet ezúttal, hogy a teljes magyar népzenei anyagot mutassam be „típusokon” keresztül. Az még az összkiadásban sem lehetséges, hiszen számos „típuson kívüli”, magányos darabot is be kell mutatni, amit csak szükségből sorolunk egyik vagy másik típus elé, közé. Mindössze a kétségtelenül kialakult, ismert típusokra akarom felhívni a figyelmet a saját példáimon és gyűjteményemen belül. Leginkább típusnak nevezhető csoportok találhatók az ötfokú dalok közt, a sirató rokonságában, a dudanóták közt és az új stílusban; tehát ahol összefüggő stílusról beszélhetünk. Stílus ugyanis azt jelenti, hogy sok egymáshoz hasonló darab keletkezik. Legkevésbé tudjuk (egyelőre) meghatározni azt a sokféle dallamot, amely ezen a négy stíluskörön kívülesik, és tulajdonságai rendkívül tarka képet mutatnak. Ezeket többnyire csak tág határok között, inkább elkülöníthetjük egymástól, semmint szorosan meghatározhatnánk.

Lássuk mindenekelőtt az ötfokú, régi dalokat. Legkiugróbb típusai a kvintváltók. Ezek közt is igen jellegzetesek az „egymagú” dalok, amelyek egyetlen motívumot kétféle zárlattal periódussá fejlesztenek, s azt kvinttel mélyebben megismétlik (A5A5kAAk). Ezen belül külön is nagy család, az úgynevezett „Páva-család”, amelyet meghatározott „mag”, dallammozgás jellemez A-sorában: 8–4–7 fokok után 8–4–5 (02–014, valamint az MNT VI. kötetének szinte a teljes anyaga.) Ez a „típus” már majdnem egyetlen dal; de a különböző szótagszámú és ritmusú változatai különböző szövegekkel társultak, s ezekhez a szövegekhez és metrikai formákhoz annyira hozzáalakultak apró dallamrészletekkel, s egy-egy ilyen önálló forma olyan variánsgazdagságban él a nép közt, hogy önálló dallamnak kell tartanunk a család minden tagját, s a családot együtt típusnak. Ezek szabályszerűen 7[5]3 kadenciasort alkotnak (amit nem egy dallam vagy variáns elváltoztathat); ugyanilyen kadenciákkal és A5A5kAAk periódusos-kvintváltó formával más dallam {244.} is építkezik (például 01 és 015). Számos hasonló kadenciájú, kvintváltó dalunk épül viszont két különböző motívumból: A5B5AB (kétmagúak): 01, 016–021. Jellegzetes csoport az olyan kvintváltó daloké is, amelyek a periódust egy hanggal mélyebben záruló első sorral alkotják 4[5]VII kadenciákkal (ezeknek egyike-másika esetleg el is változhat egyes változatokban): 022–032. További kvintváltó csoportok: 5 [5] 1 kadenciák (033–037); 8 [5] 4 kadenciák (vagy 9 [5] 5): 038–047. (Mindig az alkalmi módosulások leszámításával.)

Sokban közeli a dallammozgás a kvintváltókhoz az ismétlés nélkül ereszkedő, ABCD formájú dalokban (064–0101). Ezek közt is lehetnek lépcsőzetesen ereszkedők: 080–081, 083, 088, 092, 093, esetleg 062, 086 – továbbá Pt 24, 49, 60, 98, 108?, 110–111, 124, 141, 180. Külön csoport az olyan ereszkedőké, amelyek 5–4–5–4–5–8 fokokon kezdenek: 095–097, 0100–0101, 0117–0118, továbbá Pt 17, 44–45, 113, 123, 134–135, 152, 230. Hasonló, mégis elkülönül tőlük az 5. fokon mozgó (de a 4.-et nem érintő) kezdés és utána 8.-ra ugrás (és utána természetesen ereszkedő dallamvonal): 094, 098–099, továbbá Pt 20, 121, 138, 168, 171?, 218. Nagyon sok ereszkedő régi dalunk kezd az oktáv ismételgetésével (vagy ami avval egyenlő: 8–5–8, 1–8... ugrásokkal): 073–074, 076, 092, 0109 és 191. példa, továbbá Pt 70, 87, 117+126+191 = 166. pl. Pt. 131, 168 stb.

1. Semmit se vétëttem Nyitra városának,

1. Semmit se vétëttem Nyitra városának,
Mégis besorozott Ëngëm katonának.

 

MF 1229/b–1930/b lányok, Menyhe (Nyitra) 1909. Kodály

Nem kevésbé gyakori és jellegzetes az első sor oktávon induló és 7. fokon záruló első sora (8----7): 016, 018, 019?, 020, 047, 066, 071, 077–080, 082–083, 086, 088?, 091, 0102, 0109–0110, 0113? továbbá Pt 27, 49–52, 105+107, 124, 133, 165.

Nagyon tipikus az ABBC felépítés – tehát két azonos középső sor – nyolcszótagos, ötfokú-ereszkedő dalainkban. Gyűjteményünkben csak 066, de lásd Pt 50–52, 59, 87, 89, 92, 131, 133, 141, 157, 160=166. (Amint látjuk, ez érintkezik az előbbi csoporttal is: van tehát egy szűkebben összetartozó csoport: 8– – –7 kezdés és ABBC felépítés.) Hasonló ehhez, hogy a szélső sorok ismétlődnek vagy egymáshoz hasonlóvá váltak (AA(k) BB(k) vagy ABCC): 067, 070, 072?, 089–090, továbbá Pt 110.

A két első sor ismétlését (AABC formát) jellegzetesen olyan régi dalokban találjuk, amelyek három-négy nagyívű sorból – oktávról az alapra lefutó sorból {245.} – állanak, tehát kadenciáik 1 [1] 1. Ilyen 0114, továbbá Pt 54, 76, 79–86. Ezek többnyire 8 vagy 10 szótagos sorokból állanak.

Egészen más jellegűek az ereszkedő 12-esek: 24/ab. (lásd még Pt 178-at). Ezek erősen recitáló dallamok, ahol szinte az ötfokú, ereszkedő dallammenet vázát rajzolja ki a dal sok hangismétléssel.

Különválnak azok az ereszkedő dallamok, amelyekben csak az első három sor ereszkedik fokozatosan, le is jut az alaphang környékére, azután a negyedik sor újból magasra ível fel, vagy már a magasból indul is: 013, 065, 068, 074, 084, 0101, 0103, 0111–0114, 0133, 0141 és 23, 24/a, 58. példa.

A magasról ereszkedők után lássuk a középen mozgó pentatondalokat. Legjellegzetesebbek a drm-tengely körül mozgó dalok: 0129–0133, 0137, 0139–0141, továbbá Pt 77–78, 158, 162–164, 171, 179–142, 220, valamint Kodály 1973, 30. A drm-kezdettel jellemezhető dalok is összefüggő típust alkotnak, de néha – nagy ritkán – emelkedők is lehetnek, s szinte kivétel nélkül parlando (sőt recitáló) előadásban élnek: 0134–0136, 0138, továbbá Pt 96–97, 100, 127, 173–176.

Ötfokú, régi dalok közt ritka az ennél mélyebben járó dallam, de ami van, az határozott típus. Ilyen alulról vagy középről induló és alsó járású a 0143–0145 (továbbá Pt 22, 41, 96!, 220 és Kodály 1973, 32 „Túl a vízen egy kosár”). Szintén jellegzetes típus a néhány tetraton és triton dallam:0146–0152 és Kodály 1973, 28 „Csak azt szánom-bánom”= 276. példa.

Erősen összetartozó típust alkotnak dudanótáink. Ez ugyan ritmusuknak köszönhető, s erre vonatkozik a megjelölés is. Szinte kivétel nélkül 8 szótagosokat tartunk nyilván ilyen névvel, amelyekben kvint-kvartváltás nyomait lehet fölfedezni. Összetartozásukat további dallam- és formaelemek határozzák meg, amelyeket majd a következő fejezetben, eredetük tárgyalásában fogunk részletezni, mert a keleti párhuzamok világosabbá teszik. Egyik csoportjuk formája A5 vagy A4ABC (vagy A5–4ABB), másiké A5–4BAB (A5–4BAC): 050, 055, 062 (=Pt 250), továbbá Pt 248–252, 256, 270 és 053–054, 057–059, 061 (=Pt 260), továbbá Pt 258–259. Kivételesen 6–7 szótagú kvint-kvartváltó, alapritmusú dalokat is neveznek dudanótának: 050, továbbá Pt 56, 245.

Közeli rokonai ezeknek a dudanótáknak olyan 8-as parlando dalok, amelyeknek 2. sora már leszalad az alaphangra, néha már az 1. is: 112/a (= Pt 4) és Pt 37. Ugyancsak közeli a kvintváltó, egy magból felépülő dalok némelyike, amelyek az 5. fokú főzárlatot leviszik az 1. fokra: 151. példánk (= Pt 21). Jegyezzük meg mindjárt, hogy ennek ritmusa tipikus 6-os dudanóta-ritmus. (Ebben a dalban tehát összeolvad a dunántúli mintára elváltozott, egymagú, kvintváltó, Páva-motívumhoz hasonló dallamszerkezet az A5BAAk dudaritmusú dallamok szerkezetével. Ilyen oka is lehet az 5. fokú kadencia „lecsúszásának” az 1. fokra!)

A dudanóták többségét csak erős fenntartással lehet ötfokúnak nevezni mai alakjuk szerint. A későbbiekben látni fogjuk, hogy szo- és do-alapú, sőt félhangos ötfokúságban mozgó dallamokat lehet párhuzamba állítani velük; ezért, mostani diatonikus jellegük ellenére is az ötfokúak után tárgyaltuk őket.

{246.} Viszont a következők már kétségtelenül diatonikusak, bár jó részüket Bartók még az ötfokú, régi stílusba (A-osztályába) sorolta. Régiségük természetesen vitathatatlan, és sok egyéb tulajdonságukkal kétségtelenül közel állnak régi, ötfokú dalainkhoz.

Legfontosabb csoport a diatonikus parlando 12-eseké. Ezeknek hullámzó dallamvonala határozottan eltér az ötfokú 12-esek kifejezett ereszkedésétől; egészben véve és legtöbbjüknek kadencia-sora alapján mégis ereszkedőknek mondhatók. (Kadenciáikról az eredetkérdések tárgyalásakor szólunk.) Legszívesebben balladával, régi históriás ének vagy koldusének szövegeivel és halottas énekekkel járnak együtt. Ilyen 0155, 0163, 0165, 0193–0196, valamint 192–195. példa.

Szolgálj engem, szolgálj, szolgálj engem, szolgálj

Szolgálj engem, szolgálj, szolgálj engem, szolgálj
Gazdag Fülöp császár, gazdag Fülöp császár!
Mer ién néked adom, mer ién néked adom

 

Ifjú Mátyás király ullyan álmot látott:

Ifjú Mátyás király ullyan álmot látott:
Ivegablak alatt nagy hosszú almafa,
Nagy hosszú almának tizenkét szép ága,
Háromszáz levele, hatvanhat virága.

 

Tova jő egy legény, be szomorú szegény!

{247.} Tova jő egy legény, be szomorú szegény!
Látom a szájáról, szállást kérne szegény.
S adnék neki szállást, a lovának állást,
Nekie pediglen csendes lenyugvást.

 

Az öreg Dancia magát siratgassa:

Az öreg Dancia magát siratgassa:
Istenem, Istenem, Kilenc lyányom közül,
Kilenc lyányom közül még egy fiam sincsen!
Istenen, istenem, ki váltson fel ingem,
Ki váltson fel ingem katonarabságból!

 

192) MF 2491/a 36 é. férfi, Trunk (Moldva) 1930 Véress S.; 193) Kallós 1970 108; 194) MF 1320/d asszony, Székelyvaja (Maros-Torda) 1914 Bartók = Pt 348 más szöveggel; 195) Pusztina (Moldva) 47 é. vak férfi, 1951 Kallós.

Hasonlóan ereszkedő-diatonikus, de nem annyira recitáló, mint a 12-esek, egy sor 8-as és 11-es 5[4]3 kadenciás (esetleg lassú táncritmusú) dallam: 0181–0184, valamint 5[4]2, 5[4]1 és hasonló kadenciákkal lépcsőzetesen leszálló 6-os vagy 8-as: 0166, 0164, 0188, 0194. Rokon ezekkel néhány oktávról, hetedik vagy hatodik fokról ereszkedő dallam 2. és 1. fokú kadenciákkal: 0161, továbbá 196–197. példa.

Vajjon ki csattogtat Ebbe zöld erdőbe?

{248.} Vajjon ki csattogtat Ebbe zöld erdőbe?
Talán az édesëm A lókeresőbe?

 

Ha tudtad határát Rövid szerelmednek,

Ha tudtad határát Rövid szerelmednek,
Mér nem hagytál békit Én árva fejemnek?

 

196) MF 522/a (Maros-Torda) Vikár?; 197) Bánffyhunyad (Kolozs) 1908 Bartók.

Ezekhez hasonlók kadenciákban, de dallamvonaluk domború (dúr- vagy mollterccel, mint az előzők is):

Olyan nap nem jő az égre, Könyvem ne hulljon a fődre.

Olyan nap nem jő az égre, Könyvem ne hulljon a fődre.
Hull a fődre, hull előmbe, Hull a gyászos kebelembe.

 

Magyari császárnak Lázár fia vala,

Magyari császárnak Lázár fia vala,
Mestere Mánónak es egy lyánya vala.

 

198) Sz. Nd 32 sz. 56 é. asszony, Nyárádköszvényes (Maros-Torda) 1914 Bartók; 199) Kallós 1970 5. sz.

{249.} Hasonló típusokat táncdalok közt is nyilvántartunk: 5[4]2 (vagy 2 helyett 4, 4,1) kadenciákat erősen kihangsúlyozó, fokozatosan ereszkedő dallamokat: 0167–0171, 0187, továbbá 146. és 200. példa.

1. Jaj de széles, jaj de hosszú az az út, Akin az a kilenc betyár elindult!

1. Jaj de széles, jaj de hosszú az az út, Akin az a kilenc betyár elindult!
Akin az a kilenc betyár elindult, Pápai úr udvarába befordult.

 

Derzstomaj (Jász-Nagykun-Szolnok) 82 é. férfi, 1939 Vargyas = Vargyas 1954 93 sz.

További rokontípusok az oktávról ereszkedő, vagy alulról domborúan induló dallamok 2., 1. vagy X [2] X [1] kadenciákkal: 218., 220–221., 222. példa, valamint az utolsónak hangszeres változatai: 145/a–g példa.

Egészen más világot jelentenek a dúr-kvintváltók. Ezek is, mint az ötfokúak, nagyívű, ereszkedő dallamok, de kifejezett dúr hangzásuk elválasztja tőlük: 0205–0206, valamint 201–202. példa.

Rákóci hajdanában danában...

Rákóci hajdanában danában...

 

Gyújtottam gyertyát...

Gyújtottam gyertyát...

 

201) MNT III. 563; 202) MNT III. 649.

{250.} Ezekkel már meg is kezdtük Bartók „C) osztályának”, vagyis sem a régi stílusokba, sem az új stílusba nem tartozó dallamoknak a csoportjait. A dúr-kvintváltók határozott körvonalú típust alkotnak. Már a további csoportok inkább csak „elkülönítést” fognak jelenteni: a dúr-ereszkedők (ritkák): 83. példa, valamint a mixolíd-ereszkedők: 0208–0214. Inkább nevezhető típusnak a néhány lépcsőzetesen ereszkedő moll-dallam: 0218, 0220, 0224, valamint hipo-skálákban fogant, ereszkedő dallamok: 0240–0244.

Ismét csak tág elhatárolással foghatjuk egy körbe az ereszkedő moll-dallamokat (ha ugyanis nem tartoznak az előbbi csoportok egyikébe sem): 0215–0225, 0230–0233. Ezek közt már inkább típus néhány „új-szaffikus” formájú, moll, ereszkedő dallam: 0227–0229. És nagyon határozottan összetartozik, egyúttal minden más dalunktól elkülönül néhány tipikus fríg dallam, amelynek 6-ról ereszkedő vagy induló dallama a moll-szexten kívül a 4., 3 és 2 főhangokra épül: 0255, 267/ab. példa, valamint a következő:

Az ég alatt, a föld színén Nincsen olyan árva, mint én, taj laj-laj-laj laj laj laj.

Az ég alatt, a föld színén Nincsen olyan árva, mint én, taj laj-laj-laj laj laj laj.
Haragszik rám az Isten is, Lehajlik hezzám az ég is, taj-laj-laj-laj laj-laj-laj.

 

Csikvacsárcsi (Csík) 1907 Bartók.

(Lásd még Pt 334–338, 347-et.) És hasonlóan jellegzetesen elválik a magyar dalok nagy tömegétől néhány alacsony járású fríg dallam, különösen a szokásdalok között: 0290/a, 149/a példa.

Csak nagy általánosságban jelent elválasztó – nem összekötő – határvonalat a következő néhány dallamirány-meghatározás. Ereszkedő, majd újra emelkedő dalok: 0241, 0277, továbbá Pt 99, 170, 206–207, 231, 242, 327. Középen mozgó dallamok: 0298 (továbbá Pt 182, 185, 208, 223, 227, 246, 269–270, 281, 285, 333, 347.) Középről fölfelé induló dalok: 0254, 0262 és 204–205. példa.

1. Kék a kökény, zöld a petrezselyem. A rózsámnál meghült a szerelem.

1. Kék a kökény, zöld a petrezselyem. A rózsámnál meghült a szerelem.
Nemcsak meghült, meg is hidegedett. Mert már engem régen elfelejtett.

 

Ne csudáld galambom, Hogy én sárga vagyok!

{251.} Ne csudáld galambom, Hogy én sárga vagyok!
Kilenc esztendeje, Mőte már rab vagyok, Mőte már rab vagyok

 

204) Kiskunhalas (Bács-Bodrog) 78 é. férfi 1939 Vargyas = Vargyas 1954 32 sz.; 205) Ghymes (Nyitra) 1906 Kodály.
(Lásd még Pt 146–147, 183, 192, 196, 241, 307, 320, 325, 332, 347.)

Elütnek a magyar dalok nagy tömegének dallamvonalától az alulról emelkedő és domború ívet leíró, (de nem ismétléses formájú, tehát nem új stílusú) dalok: 0268, 0273–0274, 0300, valamint a 247–249. példacsoport dallamai (továbbá Pt 101–121, 185–187, 210, 236, 238, 262, 273, 316, 329=468, 368, 370, 372, 471, 480 és a 249. példacsoportunkban szereplő Pt 494–495).

Még elütőbbek az alulról csak az 5. fokig emelkedő, alsó járású dallamok: 0297, 0299, továbbá Pt 46–47, 88, 204, 216, 284, 286, 288, 297?, 317–319, 370. Ezeket a magyar népzenén belül már „típusnak” is tarthatjuk a többitől való nagy távolságuk alapján.

Ugyancsak típust alkotnak az úgynevezett „Jaj-nóták”. Ezeket kizárólag formai sajátságuk alapján érezzük összetartozónak, de ez a formai sajátság nagyon szembeszökő, akár az egyes dalt tekintjük, akár egy egész összetartozó dallamcsaládot. (Leírásukat már láttuk a Forma fejezetben példákkal.) Akár a jellegzetes szövegtoldásokat vesszük tekintetbe, akár a dallamcsaládon belül tapasztalható sorszámszaporodást vagy -fogyást mindenképpen valami hasonlót, közöset kell látnunk az ilyen dalokban, függetlenül attól, milyen jellegű volt az eredeti négysoros, 8 szótagos dal: ötfokú, régi, ereszkedő, vagy dúr plagális, újszerű ének. Ilyen ötfokúak közt 077 és 085, egyéb dalok közt 0247–0254, valamint 124–127 példa.

Egy sor kis hangterjedelmű dalunk szeptim nélküli dúr-hangsorát egyáltalán nem a modern harmonikus érzék szerint alkalmazza: ezeket csakis a régi elmélet ión-skálájával jellemezhetjük. Ilyen ión-pentachord-hexachord dal 0303–0308. Külön összetartozik közöttük a refrénes, esetleg háromsoros fajta is. (Lásd Kodály 1973, 78–79. lapján közölteket.) Viszont egészen más jellegű, de a magyar népdalok közt szintén idegenszerű az 1–6(+8) fok közt mozgó, tehát dúr-hexachord dallamvilág: betlehemes dalaink nagy része és a regösénekek tartoznak ide, valamint néhány dúr-dudanóta és egy nagy tömegű párosító dalcsalád: 0201 és 44–45., 50–54., 152, 160/a példa. Ezek közt a szaffikusok (44–45. példa) igen sok dalból álló jellegzetes típust alkotnak.

A magyar dalok túlnyomó nagy többsége autentikus elhelyezkedésű (vagyis {252.} egész dallamvonala a záróhang fölött helyezkedik el – nem számítva a szubtonika –VII. fok – érintését a végső lezárás előtt). Ehhez képest néhány szórványos plagális (tehát a záróhang felett és alatt egyaránt mozgó) dallamunk még ilyen tág meghatározással is típusnak tekinthető. Az ismert plagális dalokon belül megkülönböztethetünk nagy hangterjedelmű, nagyívű dúr dalokat: 0311, 0314–0315 (továbbá Pt 201, 204, 205, 318), mollokat: 0312–0313, 0318. Külön típus néhány háromsoros, refrénes, plagális dal – a népszerűsítő füzetek révén ezek gyorsan elterjedtek: Pt 474–478. Végül a funkciós dúr-hangnem annyira ritka népdalaink közt, annyira jellegzetes hangzást jelent, s annyira idegen is, hogy jól felismerhető és elhatárolódó típusnak nevezhetjük: 0316–0317 és Pt 200.

Ezek után vegyük sorra új dalaink típusait. Először a legegyszerűbbet, amely szintén egyetlen motívumból van fölépítve, mint a régi dalok első, kvintváltó csoportja: AA5A5(k)A(v). Az ilyen formájú dalok közt igen jellemző a 8 és 11 szótagosok csoportja. A nyolcasok közt csak domború motívumot ismerek, 1–5 (6)–1 vonallal: 0323–0324. A 10–11-esek közt 5.-ről 1.-re ereszkedőt is: 0345, 0359 és domborút is: 0394.

A kétféle sortípusból építkezők közül AA5BA ereszkedő (5–1) A-sorral: 0319 (hatos), 0322 (hetes), 0325 (nyolcas), 0341 (tízes), 0346 (tizenegyes). Ugyanilyen felépítés domború A sorral: 0326 (nyolcas). Elég sok hasonló akad tizenegyeseink között.

Az ABBA forma 10-esei és 11-esei alkotják a leggazdagabb csoportokat. Ezekben már nemcsak az 1. és 5. fok közt mozoghat az A-sor, hanem 8–1, illetve 1–8–1 vagy 5–8–1 közt is.

10-es, A: 5–1: 0331–0332, 0338, 0340, 0343

11-es, A: 5–1: 0346, 0352, 0355–0358, 0363, 0368

10-es, 11-es, A: 1–5–1: Pt 402, 404, 413, Járdányi, 64, 65, 73, 0360, (0361)

10-es, 11-es, A: 8–1: 0333, 0339, 0342, 0344, 0347–0348, 0350, 0353–0354, 0365, 0367

10–11-es, A: 5–8–1: 0334, 0336–0337, 0364, 0366

11-es, A: 1–8–1: 0351

AABA formájú dalaink hosszú sorokból állanak, A-soruk a sok hangból nagy ívet ír le; kvint- és alaphang közt mozgó, szűk dallamsoraik tehát nincsenek is.

A: 1–8–1: 0374, 0376, 0380, 0389, 0390, 0392, 0393

A: 8–1: 0381–0383, 0384–0386

Többszörös ívet ír le: 0387–0388, 0391

Természetesen lehetséges volna további részletezés is. Még szorosabbra vont határok közt közelebbi összetartozást is meg lehetne állapítani, ha a B-sorok különböző fajtáit és a sorok belső hajlásait is részleteznénk. Egy nagyobb anyagban, például a teljes népdalanyag összkiadásában erre szükség is lesz. Jelen célunk csak az volt, hogy a feltűnőbb csoportokra rámutassunk és a típusmeghatározás lehetőségeit ismertessük.

{253.} Ha most egybenézzük a magyar nép által ismert és fenntartott dallamtípusokat, különösen a „rokonsági kör” értelemben használt típusokon belül még az egyes dallamokat is, amelyeket variánsaik száma és elterjedtsége alapján „dallamtípus”-ként tartunk számon, akkor végtelenül gazdag sokféleséget találunk, s a zene, az ének legtöbb sajátságára, lehetőségére találunk több vagy kevesebb példát. Ezek közt vannak kedvelt, gyakori fajták, és vannak ritkák; a kedvelt fajták a dallamtípusok olyan nagy számával vannak képviselve, s azok olyan nagy tömegű variánsokkal, hogy bizonyos uralkodó jelleg erősen átüt a sokféleségen, sőt bizonyos értelemben egyformaságot, egyhangúságot is okoz. Mégis, az egész együtt, gyakori és ritka, népdalszerű és idegenségét még alig levetkező ének, ősi és új összead egy olyan zenei együttest, amely változatosságával, fejlettségével a nép sokféle érdeklődését árulja el, s bizonyítja, hogy kultúrája nyitott volt minden fejlődési lehetőség számára. S ha benne mégis sajátos, egyéni válogatás és jelleg mutatkozik, szívós ragaszkodás bizonyos sajátságokhoz: autentikus, ereszkedő vagy kvintszerkezettel emelkedő dallamépítkezés, izometria, határozottan érezhető forma, világosan tagolt szerkesztés, beszédszerű ritmusok rubatóban és feszes, pontozott ritmusban egyaránt, az mindennek nem mond ellene, csak kiegészíti: sokfélével megbarátkozó, de bizonyos sajátságokhoz ragaszkodó, változatos és egyéni műveltség igényéről tanúskodik.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

reapa.imwmalt.be

(reapa.imwmalt.be, 2019.05.30 18:16)


Hello! I could have sworn I've been to this site before but after checking through some of the post I realized it's new to me. Anyways, I'm definitely happy I found it and I'll be book-marking and checking back often!
reapa.imwmalt.be

Moto X3M 3 Unblocked

(Timmydip, 2019.05.30 17:38)

I'm excited to find this site. I wanted to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely savored every little bit of it and i also have you saved to fav to check out new things in your site. http://justbesmarty.info/april/4.php

Moto X3M 3 Unblocked

(Timmydip, 2019.05.30 17:34)

I'm excited to find this site. I wanted to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely savored every little bit of it and i also have you saved to fav to check out new things in your site. http://justbesmarty.info/april/4.php

Moto X3M 3 Unblocked

(Timmydip, 2019.05.30 17:34)

I'm excited to find this site. I wanted to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely savored every little bit of it and i also have you saved to fav to check out new things in your site. http://justbesmarty.info/april/4.php

Moto X3M 3 Unblocked

(Timmydip, 2019.05.30 17:32)

I'm excited to find this site. I wanted to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely savored every little bit of it and i also have you saved to fav to check out new things in your site. http://justbesmarty.info/april/4.php

Moto X3M 3 Unblocked

(Timmydip, 2019.05.30 17:29)

I'm excited to find this site. I wanted to thank you for your time for this wonderful read!! I definitely savored every little bit of it and i also have you saved to fav to check out new things in your site. http://justbesmarty.info/april/4.php

today i need a money loan with bad credit cash advance loans ca 500

(AeSelveRip, 2019.05.30 09:55)

i need loan embassy finder i need loan [url=http://ineedloan.me/#i-needloan]need loan now[/url] i need loan for business, money 3 payday loans, cash advance loans [url=http://cashadvancess.com/#2500]cash advance loans[/url] western union cash advance loans.
bank I need a loan urgently or need loan blacklisted welcome.

портфолио сайтов веб студия в Волгограде

(SeogradGauby, 2019.05.30 02:18)

Итак, потом того, словно вы определитесь с тематикой ресурса, позволительно приступить к выбору доменного имени (адреса сайта) и хостинг-провайдера (сервера, для котором будут храниться всегда страницы и материалы вашего сайта)Моменты, напоминающие о необходимости создания сайта:Несмотря для его привлекательность и элегантность, я не знаю правда хорошего его применения, это заставляет задуматься, зачем же он вместе нужен?
<a href=https://volgograd.skgroups.ru/landing.html>разработка одностраничного сайта</a>
[url=https://volgograd.skgroups.ru/landing.html]разработка landing page в Волгограде[/url]

https://volgograd.skgroups.ru/landing.html - landing page

Инстаграм – явный тренд и соцсеть, в которой хочет продвигаться практически каждый второй владетель бизнеса. Одним из главных инструментов быть этом выступает таргетированная реклама: она и подписчиков поможет привлечь, и знаменитый повысить, и трафик на сайт притащить, смотря какие у вас цели.Разлагать звонки сотрудников нуждаться один однажды в день сообразно 1-2 записанным разговорам каждого продавца. Ради этого:Демографические характеристикиМассфолловинг и масслайкинг. Скелет проста – сообразно гео и хэштегам ищем интересных нам пользователей, начинаем их лайкать и для них рукоприкладствовать в надежде, сколько они ответят тем же. Образовывать это позволительно вручную сиречь с помощью специальных сервисов. Только если Инстаграм распознает, сколько вы быстро дюже почасту и подозрительно активно подписываетесь для аккаунты, то – привет, блокировка! Сначала, конечно, она довольно временной, в воспитательных целях. А вот ежели вопрос не усвоите и продолжите пользоваться массфолловинг и масслайкинг, то не изза горами и вечная блокировка профиля. Перехватить опасность лишиться и своего контента, и, который гораздо важнее – своих подписчиков.Буде быть наведении для что-либо проигрывается музыка – ответ НЕТ.

стоимость изготовления сайта интернет магазина

(SeoomskFlers, 2019.05.30 01:21)

Результаты:Здесь подытоживаем, совпадает ли доминирующее состав контента по типу и длине с реакциями подписчиков. Короткий образец с фотографиями.И, чистый мы знаем, если существует «точно надобно производить», существует и «наравне создавать не надо». Что-то является простой неудачной задумкой, а что-то уже вышло из моды. В общем, будем стараться увертываться следующего:
<a href=https://omsk.skgroups.ru/landing.html>заказать продающий сайт</a>
[url=https://omsk.skgroups.ru/kontakty.html]заказать веб сайт телефон[/url]
https://omsk.skgroups.ru/landing.html - заказать лендинг пейдж

мифы о SMM про возраст подписчиковПрименение этого решения позволит вам снизить цена раскрутки сайта и получить при этом лучшие результаты. А конверсия ваших посетителей увеличится. А потому отбор адаптивного дизайна – это грамотная инвестиция в развитие вашего сайта, которая непременно окупится.Информационное обслуживание и представительские целиДалее сообразно тексту затронем с вами вот такие вопросы:Организационная строение отдела

разработка сайтов Казань

(Olegbep, 2019.05.30 00:23)

Результаты:Подробнее о часть, точно правильно оптимизировать картинки чтобы сайта мы написали в статье: «Правильная оптимизация сайта».— на главной странице сайта визитки размещено пожелание и краткий книга о предприятии,
<a href=https://kazan.skgroups.ru/calls.html>заказать холодные звонки</a>
[url=https://kazan.skgroups.ru/kontakty.html]заказать сайт Казань веб[/url]
https://kazan.skgroups.ru/calls.html - холодные звонки

Для аналитики, разве у вас уж очень известный хэштег и привязка к локации не имеет значения, можно извлекать Покажет динамику использования за сутки (хотя в бесплатной версии в Америке), подобные слова, по которым тоже дозволено поискать конкурентов, юзеров, которые использовали хэштег, последние публикации, а также релевантные хэштеги в процентном соотношении. Только в большинстве случаев не отдельно благодарный для нашей российской бизнес-действительности сервис, истинно еще и платный.После установки CMS и шаблона надо наполнить интернет-магазин категориями, товарами, создать блог и обеспечить весь неотложный функционал. Лавка должен получиться простым и понятным ради пользователя, он повинен делать и дозволять прибавлять товары в корзину, оплачивать их.Заблаговременно чем надеяться через Инстаграма продаж и клиентов, проанализируйте свой бизнес, определите, который и ровно вы будете транслировать своей аудитории, изучите конкурентов: 1) чтобы свет, сколько работает, 2) дабы придумать, наподобие через них отличаться. И не забывайте разлагать приманка действия для каждом этапе, испытывать, ведут ли они вас к желаемому либо же вы выбрали некорректные маркеры эффективности.4. Упражнение с объявлениямиСоцсети… Вдруг много в этом слове для сердца нашего слилось, подобно избыток в нем отозвалось. Истинно простит меня способный Александр Сергеевич следовать столь вольное перефразирование его стихов, однако представить свою питание без социальных сетей мы уже не можем.

портфолио сайтов веб студия в Самаре

(SeosamarRer, 2019.05.29 23:25)

Следовательно, у вас питаться бизнес, какой вы хотите воспитывать и объяснять в интернете. Для начала определитесь, каких целей вы желаете достичь с через социальных сетей. Они могут быть различны:Текст и визуал должны работать в тандеме, а не гнездиться разнородными элементами. Обыгрывайте фото текстом, делайте цельную публикацию, и лишь тогда она довольно работать. В случае с Инстаграмом кумир цепляет уважение, но удерживает пользователя именно текст.Следует замечаться готовым к тому, что первые холодные звонки станут ради вас настоящим испытанием — беззвучный дрожащий голос, быстрая несвязная речь сразу выдают неуверенного в себе новичка. Только с каждым следующим звонком доверие довольно всходить, и совершать звонки сообразно незнакомым номерам довольно всегда легче и легче.
<a href=https://samara.skgroups.ru/calls.html>холодный обзвон клиентов цены</a>
[url=https://samara.skgroups.ru/vizitka.html]заказать сайт визитку[/url]
https://samara.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html - создание сайтов

Привет выше милый друг. Специально для Тебя я подготовил воздушный тест из 10 вопросов. Только может быть 2 варианта ответа:Буде присутствие наведении на что-либо проигрывается искусство – отзвук НЕТ.Следовательно, после того, как вы определитесь с тематикой ресурса, можно приступить к выбору доменного имени (адреса сайта) и хостинг-провайдера (сервера, на котором будут храниться все страницы и материалы вашего сайта)baptize2Только исполнять Web-сайт более привлекательным чтобы посетителя.

готовые сайты под ключ

(Goshaufaviste, 2019.05.29 22:27)

Зачем нужен свой сайт?Пригодится в книга случае, разве захотите поделиться фото-отзывом вашего клиента. Возьмем, вы устроили соперничество из разряда «сделайте фото с нашим товаром и напишите ответ, отметьте наш профиль на фотографии и превосходнейший изображение станет обладателем «тогда какой-нибудь холодный приз». После таким фото дозволительно поделиться у себя в профиле с помощью этого репост-приложения. Так сколько берите на заметку.Не терпеть подобных ошибок поможет регулярная практика, изучение техники холодных звонков и знакомство некоторых принципов и правил телефонных переговоров:Бесплатно, расширенные функции изза 299 рублей в год.Без лишних эмоций проанализируйте ваш контент – выявите, какие публикации вызывают наибольший ответ у фолловеров, а какие посты получают только парочку лайков. Опирайтесь для полученные результаты и подпитывайте интерес своей аудитории, тутто контент борзо разлетится следовать пределы сообщества.
<a href=https://ufa.skgroups.ru/smm.html>продвижение в инстаграм уфа</a>
[url=https://ufa.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]создание сайтов уфа[/url]
https://ufa.skgroups.ru/vizitka.html - сайт визитка

Pokemon Go и неведомый мятежСЧ (среднечастотные) запросы рекомендуется собирать для оптимизации подрубрик магазина, и тегов. Пример: Купить телевизор филипсЧерта Vichy – Dermablend Gifted задумала глубоко концептуальную рекламу своего тонального крема. Пользователи, особенно молодежь, в социальных сетях заценили идею. А она была такова: пригласить для съемку Зомби-боя, пример – полностью покрытого татуировками, и... продемонстрировать плотность тонального крема, для 100% закрасив рисунки.Если менеджеры занимаются всем последовательно — и звонят, и продают, и оформляют уговор, и решают технические проблемы, то нормальных показателей при холодном обзвоне вам не видать. Дробите бизнес-процессы.Опросы и вопросы. Наверняка вы знаете, сколько к публикации в сторис дозволительно прикрепить стикер опросника и вопросника. С их помощью вы можете пообщаться с аудиторией, узнать их догадка, получить полезную информацию, в общем, занятие взаимовыгодная. Вы налаживаете союз со своими клиентами, отмечаете сильные и слабые места вашей компании, а подписчики могут немного развлечься и узнать то, что их интересует.

seo оптимизация

(ChelyabGralk, 2019.05.29 21:30)

Вашу маму и там, и тогда показывают! Изучаем Инстаграм TVСказка девятый. Около оплате ради ведение одной соцсети – остальные безвозмездно4.1 Словообразование через ключевого болтовня
https://chelyabinsk.skgroups.ru/context.html - настройка контекстной рекламы
[url=https://chelyabinsk.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]разработка сайтов в челябинске[/url]
<a href=https://chelyabinsk.skgroups.ru/portfol-seo.html>сео портфолио</a>

Слово сайта по названию организации1000 * 100 / 35 = 2857 лидовСоветы сообразно макету с фиксированной шириной:WordPress — бесплатная лучшая CMS, изначально задумывалась словно платформа ради создания блогов, но на этом движке можно делать сайты любых типов благодаря отменной расширяемости (огромная основание плагинов и тем оформления). Проста в установке для сервер, свободно изменяются темы оформления, многопользовательский режим, SEO-характеристики для высоте. Скачать движок для сайта бесплатно дозволительно для официальном блоге разработчиков, кушать русифицированная версия и “народные переводы”.450?000 * 100 / 15 = 3?000?000 руб.

Cat Ninja 2

(Timmydip, 2019.05.29 20:38)

I'm very happy to uncover this great site. I wanted to thank you for ones time due to this wonderful read!! I definitely liked every part of it and i also have you saved to fav to see new things on your blog. http://justbesmarty.info/april/3.php

сайт визитка пример

(Artemreera, 2019.05.29 20:34)

Адаптивный дизайн сайта.Перейдите сообразно ссылке https://business.facebook.com/Непроходимо удобная фишка, когда вам, возьмем, нуждаться встречать пользователей, живущих в Германии (или всякий другой стране), и говорящих на русском языке. Довольно просто указать нужную географию, а в поляна «Стиль» выбрать русский.
<a href=https://spb.skgroups.ru/landing.html>разработка landing page</a>
[url=https://spb.skgroups.ru/landing.html]заказать landing page[/url]
https://spb.skgroups.ru/context.html - реклама яндекс директ

Таргетированная объявление в Инстаграме3 Избрание шаблона, подбор специалистов и приготовление проекта к запускуНастройка внешнего вида и расположения виджета и кнопкиБыть единственным и неповторимым тоже важно. Вам желание понравилась лента, которая пестрит однотипными изображениями с наигранно улыбающимися людьми и рисованными человечками? Навряд ли. Следовательно тщательно выбираем изображения ради ленты. Приглашаем фотографов, либо сами постигаем азы креативной и правильной съемки. Красивая еда вашей продукции иначе услуг повышает их ценность. Однако, соразмерно, в стоке тоже позволительно найти годное изображение. Только придется засучить рукава и тщательно перелопатить горы однотипщины, дабы встречать ту самую иголку в стоге сена. А где находится самостоятельно «стог сена»? Ответили в этой статье. Читаем о бесплатных фотостоках, в одном из них быстро точно отыщите интересное изображение. А коль его снова и текстом обыграете... то оно довольно не менее ценным для вашего профиля, чем уникальное фото.Записывайтесь для программу «Часть продаж почти ключ»

сео продвижение

(RostovQuite, 2019.05.29 19:34)

удачная плитка в инстаграмеПричем, как уже говорилось выше, сделать сайт дозволено как бескорыстно, так и платно. Другой вариант предпочтительнее, однако чтобы простой визитки вконец не обязателен. Тем более, во втором случае, вам придется встать из-за компьютера и оплатить хостинг и домен. Для тех, кто не имеет понятия, что такое хостинг и домен, стоит прочесть инструкцию, ссылка на которую дана выше.Раздел Актуальное – заполнили ?Разве с первыми тремя типами меток, чистый правило, не возникает вопросов, то с четвертым непременно только верно появится: якобы такой пейзаж хэштега может помочь в продвижении?Использование ключевых слов с ошибками: использование снижает запоминаемость, читаемость.
<a href=https://skgroups.ru/smm.html>smm продвижение в инстаграм</a>
[url=https://skgroups.ru/portfol-razrab.html]портфолио веб студии[/url]
https://skgroups.ru/vizitka.html - заказать корпоративный сайт

В полиграфии используются дополнительные единицы измерения — круглая шпация, полукруглая шпация, тонкая шпация, характеризующие горизонтальные размеры шрифта. Они соответствуют ширине заглавных букв М, N и строчной буквы t. Таким образом, круглая шпация примерно равна размеру шрифта, полукруглая шпация составляет 0,5 размера шрифта, а тонкая шпация — 0,25 размера шрифта. Поскольку весь шрифты разные, то и ширина литеры М у них может различаться. Таким образом, смысл круглой шпации колеблется в зависимости через кегля и гарнитуры. Шпации применяются быть измерениях абзацных отступов, кернинга и других перемещениях символов.Человек для фото. Человек, сообразно всем приметам (опытам, экспериментам и исследованиям), привлекают больше внимания, получают больше вовлечения. Конкуренцию людям могут составить чуть беспроигрышные милые котики! =)Эта наука как однажды для стыке области маркетинга и рекламы и сферы графического дизайна. Дизайн в рекламе — открытки, листовки, буклеты, плакаты, растяжки. Творчество на заказ. В жестких рамках: тему и задачу диктует маркетолог, сроки — клиент. А ты — вконец из себя такой креативный-креативный — должен создать способный изобразительный шеренга! Воеже выделиться, привлечь забота и продать товар. На самом деле, интересная круг, востребованная и популярная.Чем это полезно ради раскрутки вашего аккаунта? В первую очередь тем, сколько там вторично не так груда конкурентов. В будущем вы можете водиться вознаграждены увеличением числа клиентов, ежели начнете одними из первых использовать новинкой и экспериментировать с контентом в Инстаграм TV.Единовременно, два, три, четыре, пять – я иду тебя щупать! Ставим хэштеги и геолокацию

сайт визитка пример

(SeopermHus, 2019.05.29 18:35)

Ретаргетинг и look-alike. Вы можете поставить для свой сайт пиксель, который «соберет» тех пользователей, которые заходили сайт. Позже вы загружаете полученные данные в рекламный кабинет и таргетируетесь на уже «тепленькую» аудиторию, которая проявляла к вам интерес. Другой вариация – когда у вас собрана основание электронных адресов, телефонов ваших клиентов, то можете загрузить в рекламный комната ее. Система обработает причина и найдет владельцев этих email или телефонных номеров в Инстаграме, дабы наказывать им рекламу. Своевременно, для эту базу вы можете настроить spitting image – алгоритм поиска аудитории, которая похожа для вашу исходную.Сайт нужен чтобы решения следующих задач:Рассмотрим подробнее каждую из этих ситуаций
<a href=https://perm.skgroups.ru/smm.html>продвижение в социальных сетях</a>
[url=https://perm.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]разработка сайтов[/url]
https://perm.skgroups.ru/ecomerce.html - разработка сайта интернет магазина

Выводы чтобы разработки оформления своего профиля: аватар, обложка актуального, описание, стилистика. Сюда входят рекомендации чтобы дизайнера сообразно разработке аватара, обложек ради актуального, пресетов и шаблонов ради обработки фото и т.д. Также имя и имя пользователя (сделайте с ключевыми словами, однако постарайтесь отличаться от конкурентов, чтобы не было сходства прежде степени смешения). Лучше используйте разные вариации без повторений, сиречь показано было в примерах выше (токмо лучше): nailon_beautysalon и Маникюр, педикюр в Иркутске (избавились от корявых знаков, сохранили ключи: suffer, маникюр, педикюр).Контентная стратегия в Инстаграме ради коммерческого аккаунтаБуде вас интересует исключительно реклама в Инстаграме, то выбирайте соответствующие плейсменты:примеры пиара у блогеров– ради большей динамичности для подавляющем большинстве сайтов используется JavaScript сиречь его библиотеки;

услуги контекстная реклама

(Artembib, 2019.05.29 17:39)

2. Переговоры сообразно доработке дизайна главной страницы, возможно предоставление дополнительных концепций.Стоит видеть, чем заняты сотрудники в течение дня, на каких задачах они сконцентрированы и сколько времени они тратят для приманка прямые обязанности. Также гордо выяснить, у кого из продавцов, истинно, высокая эффективность, а который только имитирует бурную деятельность.Непременно, социальные сети и сейчас прекрасно справляются со своей коммуникативной функцией (хотя многочисленные мессенжеры их изрядно потеснили) – мы продолжаем общаться с близкими, кидать товарищ другу смешные мемы и гифки, ставить лайки милым котикам. Все социальным сетям удалось нет на новоиспеченный уровень – становиться хорошей бизнес-площадкой, заточенной под продажи.Выход уписывать – воспитывать в себе способность копирайтера. =) Коль перед красивым фото будет забавная подпись, летопись из жизни сиречь вдохновляющая цитата (а может, самоироничная, коими славилась Фаина Георгиевна Раневская), то вашей публикации не будет цены. Подписчики тоже это заметят, вот увидите!Фирма
<a href=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/ecomerce.html>разработка интернет магазина цена</a>
[url=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/context.html]контекстная реклама google[/url]
https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/ecomerce.html - заказать разработку интернет магазина

А лопать третьи, кто сначала активно работает головой, а после почивает на лаврах и пожинает плоды своей усердной работы. Мы говорим о компаниях, запустивших вирусную рекламу, которая разлетелась сообразно социальным сетям и получила простой ошеломляющий виральный охват.Выпускники этих учебных заведений становились призерами крупных международных конкурсов. Манера обучения довольно рознится со столичным, упор делается для практику, моделирование, проектирование и плотную работу студентов и преподавателей.Желание.Для продвижения бизнеса в Инстаграм дозволительно изготовлять все, сколько не запрещено)). Раз занятие вкушать, ее нужно использовать. Поэтому и сторис оставлять без внимания не стоит, ведь они преимущественно хороши тем, что не попадают перед санкции умной ленты, и ваши подписчики увидят их несравненно с большей долей вероятности, чем публикацию в ленте.Чтобы того для сайт был максимально удобным, должен найти баланс промеж рекомендациями сообразно простоте использования, практическим опытом и результатами тестирований.

купить готовый сайт в Красноярске

(RobertLix, 2019.05.29 16:44)

Работая с объявлением, не забудьте исполнять кнопку ради целевого действия с нужным вам текстом, а также снабдить ссылку UTM-метками, буде она ведет на сайт. В противном случае будут проблемы с отслеживанием статистики.ЖЕСТОКИЙ ОБЗВОН: МОТИВАЦИЯ ПОДЧИНЕННЫХЕдиновременный стиль. Это уже даже не обсуждается. Повсюду в ваших публикациях принужден гнездиться единый род в оформлении. Увольнение – сторис, только тоже стараемся без эпатажа.
<a href=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/calls.html>обзвон клиентов по базе</a>
[url=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/resheniay.html]заказать готовый сайт под ключ[/url]
https://krasnoyarsk.skgroups.ru/context.html - контекстная реклама сайта

Дабы начать работу, вам должен создать бизнес-менеджер компании в Фейсбуке. Это такая особая площадка, которая объединяет бизнес-страницы, дает возможность управления ими и позволяет запасаться рекламные аккаунты, путем которые настраиваются объявления. К бизнес-менеджеру доступ может замечаться у нескольких пользователей, сколько вконец удобно, когда с ФБ работает не единодержавно товарищ вашей компании.Сбор сообразно социально-демографическим характеристикам. К ним относятся: пол, возраст, семейное достоинство, религия и т.д.Ётот обзор составлялся мной для основе сканирования информации из Интернета и на основе мнений в тематических сообществах. Ёто значит, который он вконец не является безусловной правдой и всетаки остальное — отстой. Наверняка сообразно стране существует обилие других _достойных_ учреждений, если это и хотя так, то присылайте свои комментарии к статье.Поиск по хэштегамЗанятие с возражениями – презентация присутствие первом контакте

заказать сайт под ключ

(Artemekbmails, 2019.05.29 15:44)

МОРОЗНЫЙ ОБЗВОН: МОТИВАЦИЯ ПОДЧИНЕННЫХКейсы. Примеры ваших работ. Подобрали девушке look – показываем, сделали маникюр – показываем, скомпоновали запах – показываем, нарисовали картину – показываем.Ретаргетинг ВКонтакте – это доступная технология возврата покупателей для сайт: целевая аудитория довольно состоять из пользователей, взаимодействовавших с ресурсом, который позволяет стяжать потенциальных клиентов, уже заинтересованных в Вашем предложении. Ежедневный сайт посещает большое цифра людей, кто-то из них совершает целевое действие, однако большинство уходит. Если пользователи, которые ушли «ни с чем», уписывать в социальной сети ВКонтакте, можно настроить ретаргетинг и отдавать данную аудиторию для сайт.
<a href=https://ekb.skgroups.ru/vizitka.html>заказать сайт визитку</a>
[url=https://ekb.skgroups.ru/vizitka.html]сайт визитка стоимость[/url]
https://ekb.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html - сайт под ключ

Вот скольконибудь тематик для постов в основной ленте Инстаграма:Ну а теперь о поисковых машинах и о часть, сколько должен воеже продвинуться в них. Круг сайт, каждая страница, круг текст индексируются беспричинно называемыми поисковыми машинами и сохраняются в базах данных. А впоследствии человек, который хочет что-либо встречать, заходит для сайт поисковика и прописывает в пашня поиска нужные ему слова. Поисковая орудие выдает пользователю результаты: адреса страниц, для которых имеется введенная им фраза. Так человек находят сайты после поисковые системы. Ну а чтобы того, дабы ваш сайт имел максимальный успех в поиске, должен создать чтобы этого идеальные условия. Вообще, содержание поисковой оптимизации крайне обширная и ее не описать даже целой статьей. Расскажу вам относительный основах такой раскрутки сайтов. О поисковой оптимизации необходимо воображать снова во срок создания и редактирования страниц сайта.Ваша задача – заинтересовать участников сообщества, дать им понять насколько им нужен ваш товар, ненавязчиво подтолкнуть к покупке.


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64

Következő »