Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje

......................

NÉPDALTÍPUSOK

A variálás állandó folyamatában az új meg új formák alakulásának szövevényes folyamatában, kevéssé sikerült vagy életre nem való kísérletek és sikerült, de el nem terjedt, vagy kiveszőben lévő egyedi darabok tengeréből emelkednek ki mint szigetek vagy nagy szárazföldek, a típusok: egy-egy dallamelgondolásnak, formai alakulatnak folytonos újraalkotásából keletkező változattömbök. Egy-egy ilyen, felismerhetően azonos dallam összetartozó változatait is szokták típusnak nevezni: így nevezi például Járdányi a Magyar népdaltípusok c. kiadványában az egyes dallamokat, amelyek szélesebb területen, több változatban ismeretesek. Ugyanígy használja a típus fogalmat az MNT VI. kötete. Ezek a „típusok” tulajdonképpen „a dallamok”, amelyeknek a műzenében egy-egy alkotás felel meg. Mindössze az a különbség, hogy a műzenei alkotás egyszeri és megmásíthatatlan, a néphagyományban viszont egy alkotás sok változatban él – mintha a zeneszerző művét csupán számos vázlatából ismernék. Éppen ezért helyesebb a típus szót tágabb értelemben venni: több önálló „alkotást” – vagyis változatokban élő dallamot – összefoglalóan nevezni közös típusnak aszerint, hogy több vagy kevesebb vonásban hasonlók egymáshoz. Rokon dallamokat és nem azonos dallamokat nevezek tehát a továbbiakban típusnak. Az a kérdés, milyen rokonság alapján nevezhetünk így különböző dallamokat.

Legtágabb a rokonság akkor, ha a dalok egyetlen meghatározó sajátsága alapján húzzuk meg a rokonság határait. Tulajdonképpen az eddigi fejezetekben tárgyalt összes tulajdonság szerint lehet „tipikus” egy dallam, s tartozhat ilyen vagy olyan típusba: van dallamvonal szerint típus, hangkészlet szerint (sőt hangnem is tehet dallamot tipikussá), van ritmus-, illetve szótagszámtípus, formatípus, sőt dallam–szöveg kapcsolat is lehet jellemző néhány szorosan összetartozó dallamra, végül, de nem utolsó sorban az előadásmód is foghat össze „típust”. Vegyük sorba ezeket a lehetőségeket.

Nem kell bizonygatni, hogy a dallamvonal, illetve egy összetettebb dallamfelépítés lehet tipikus, és sokféle eltérő megoldásban jelentkezhet. Legtágabb határok közt beszélhetünk ereszkedő (01–094), helyben topogó (0129–0141 és 0280–0302), emelkedő (0256–0275), kupolás dallamokról (0319–0393), kétrészes – például kvintváltó (01–049) vagy kvinttel magasabban ismétlő (0323–0324, 0335, 0345, 0359), mély járású (16/e, 46, 0137, 0143–0152, 0176–0179, 0293–0302, 0311–0318), magas járású (01–049+0234–0244), tág ívű (022, 039, 0219, 0369–0393) és szűk menetű dallamokról (0146–0152, 0308–0309), s ezek bizonyos {240.} vonatkozásban valóban közelebbről vagy távolabbról rokonok. A dallamnak még a tagolása is lehet igen tipikus: a kadenciái. Bizonyos kadencia-sorozatok is összekötnek dallamokat egymással, például 7 [5] 3, 4[5] VII, ezek többnyire kvintváltók: 5[4]3, 5[4]2 históriás jellegű vagy táncnóták a „sirató rokonság” jellegzetes példái; 1[5]4 az új stílusra jellemző és így tovább. A hangkészlet néha igen jellemző egy-egy dallamstílusra, különösen a fejlődés korai fokozataiban, de még olyan fejlett parasztzenében is, mint a bolgároké. A magyar népzenében is más-más jellege van a dúr pentachord dallamoknak (0303–0309), mondjuk a Zobor vidéki lakodalmas énekeknek (0303, 0307) vagy a hexachord (+oktáv) hangkészletnek, mondjuk a regösénekeknek, betlehemesnek és dudazenének (201., 42–45., 50–54., 152., 256. pl.), mint az oktávterjedelmű ötfokú daloknak. Ötfokú dallamok: ez a tág hangkészlet-meghatározás is, minden tág volta ellenére is, jelent bizonyos rokonvonást, ami határozottan elkülöníti más dallamoktól. Igen sok dallamot meghatároz a fríg hangnem, ha ugyanis annak fő hangjaira épül fel a dallamvonal (0178, 0255, 0282, 0284, 0290/a). Egészen különválnak hangnemi-hangkészleti sajátságaikkal azok a dalok, amelyeknek egész dallammenetük az „akusztikus skála” hangjaira épül, s annak jellemző hangjait lényeges dallamhelyen építik be a dallamvonalba (69, 0278). Funkciós dúr-dalok (0317), hipo-skálákban mozgók (0240–0244) mind külön rokonsági körbe tartoznak. Ismét határozott típust jelentenek a drm-n recitálgató dallamok (0129–0141).

A magyar népdalban (a népköltészethez hasonlóan) igen nagy jelentősége van a szótagszámnak: egy-egy szótagszámcsoport vagy különösen egy-egy sajátos versszakképlet összekapcsol sok, egyébként különböző dallamot. Az olyan ritka sor, mint az ötszótagú, különösen ha a versszak mind a négy sora ilyen, annyira különválik a magyar dalok többségétől, hogy ez már típussá is avatja (e tekintetben legalábbis). De igen jellegzetes csoportot alkotnak a 6-os, 8-as, 12-es izometrikus dallamok is – ezek többnyire a régi parlando-rubato dalok főcsoportjai; a 12-esek pedig a régi stílusban szinte kivétel nélkül az úgynevezett „recitálók” csoportjába tartoznak. Ellenben a 7 és 11 szótagúak a régi stílusban kivétel nélkül táncdallamok, a 6+5 tagolású 11-es pedig szinte egyetlen dallamot jelent: a „Hol jártál az éjjel cinegemadár” szövegű kanásztáncot (04). 13–14 szótagszám egy dallamon belül a kanásztánc legjellemzőbb típusait jelenti. Új dalaink között a 10-es és 11-es szótagszám jelent igen tipikus dallamcsaládot, az új stílus legnagyobb tömegű, legjellegzetesebb darabjait; 16-os szótagszám a közép-erdélyi új dallamokat, s ennél hosszabb sorok már csakis az új stílus AABA formájú dalaira jellemzők, tehát ismét egy szűkebben körülírható dallamfajtát határoznak meg.

Még közelebbi rokonságot jelenthet egy-egy sajátos ritmusforma. A mazurka-ritmus igen erős hasonlóságot tud éreztetni még nagy dallamkülönbség ellenére is.

ritmus 4–5 dalunkra jellemző, amelyeket ezért egymás közeli rokonainak érzünk.

{241.} Talán még erősebb a típusalkotó ereje a formának. AA5A5A dallamainkat szinte mind egy típusnak lehet érezni. Nem kevésbé a fordítottját: A5A5AA-t. Még jellegzetesebb, egyéni arculatot tud adni egy dalnak a szaffikus forma magyar változata. A 118–119. és 160. példában több változattal is bemutatott dallamcsaládot például szinte semmi más tulajdonság alapján nem lehetne egyetlen variánscsoportba sem összehozni, csakis a forma alapján: dallamiránya hol fölfelé tartó egészen az oktávig, hol a kvintről lefelé mozog, hol meg a kvint körül marad; hangnem-hangkészlete alapján lehetne dúr pentachordtól oktáv terjedelmű dúr, akusztikus, fríg, hipo-ión, eol dallam; szótagszáma és ritmusa a 3–4. sorban nagy különbségek között ingadozik, tehát mint „heterometrikus versszak” is különböző helyen szerepelnének változatai akár egy ritmusrendben, akár a szótagszám szigorú rendszerében. Ami mindben közös, az egyedül a forma: AAb+bc, a késői szaffikus jellegzetes formája; ennek megfelelően a nép is egyetlen dalnak ismerte és mindig ugyanarra a szövegre énekelte. (Pontosabban: ugyanazt a dallamot ugyanazzal a szöveggel variálta ilyen különböző formában, ahol minden megváltozhatott a dallamban, egyedül a forma nem.)

Még a dallam–szöveg kapcsolat is lehet típusalkotó elem: kanásznótáink, dudanótáink sajátos szövegeknek sajátos ritmussajátságokkal való együttjárását jelentik, különböző dallamokban. „Jaj-nótáknak” pedig azokat nevezzük, amelyek sajátos szövegkezelésükben gyakran toldják ki a szöveget: jaj, jaj, jaj (csuhajja, la-la-la) féle szótagokkal a dallam kitolódott sorvégein vagy páratlan sorain. A „virágénekek” is elég jellegzetes csoportot jelentenek: virágot emlegető refrénszövegükről nevezzük így, a legjellegzetesebbek a háromsoros, refrénes dúr-pentachord dallamok.

Végül az előadásmód is jelölhet típust: „recitálók” kivétel nélkül 12-es parlando, ötfokú drm-kezdetű dalok; s az 5/8-os előadás a régi stílusú 11-esekben tapasztalható, ahol a 4/8-ot váltja fel a kissé fellazított, nagyobb érzelmi töltésű, kiszélesített ritmus.

Mindaz, amit eddig elmondtunk, többnyire elég tág határokat jelent: azt, hogy egy-egy tulajdonságban bizonyos dallamok közösek és másoktól elkülönülnek; de azért ez még nem teszi őket egy jól meghatározható típus tagjaivá. Ahhoz több kell, mint egyetlen tulajdonságban való egyezés, és ebben az egy tulajdonságban való különbözés a többi dallamtól. Viszont mindjárt azt is meg kell mondanunk, hogy olyan dallamcsoportot sem tudunk felmutatni, amelyik mind a hét felsorolt tulajdonságban különböznék a többi daltól. Még a legsajátosabban körülírható kanásznóta-csoport is csak egy-két tulajdonságban különbözik minden más dallamtól, egyéb vonásaiban hol több, hol kevesebb dallammal tartja a rokonságot. Sajátos ritmusuk és szótagszám-szabadságuk, valamint dallam-szöveg kapcsolatuk alapján minden más daltól különböznek, ötfokúságuk, kvintváltásuk, dallamvonaluk menete, jellegzetes A5A5kAAk formájuk, táncszerű, feszes giusto előadásmódjuk más-más dallamokban is feltalálható. Azonban nemcsak a különböző vonások tartoznak hozzá egy stílushoz vagy egy típushoz, hanem {242.} mindaz, ami jellemző rá, akár közös az mással is, akár nem. Az a kérdés, vannak-e olyan típusok, amelyekben minden elsorolt tulajdonságnak kötelezően csak egy bizonyos megoldása fordulhat elő. Ebben a megfogalmazásban a Kanásznótát már ilyen típusnak nevezhetjük: sajátos dallamvonal (kvintváltó, egymotívumú „Páva-dallam”), sajátos hangkészlet (9–VII ötfokú), egyéni metrikai-ritmikai sajátság, szövegkapcsolat és táncszerű előadásmód jellemző rá. Ebből a metrikai sajátság és a szövegkapcsolat minden mástól különbözik, dallam, hangkészlet és forma sok daltól elválasztja, de összekapcsolja a dél-dunántúli ötfokú-kvintváltó dalok egész sorával. Viszont itt már olyan szűkre vontuk a beletartozó dallamok határát, hogy mindössze két dallam tartozik bele, amit az MNT VI. kötete egyetlen dal variánsainak minősített (03–04). De vannak nem kvintváltó, sőt nem is ötfokú kanásznótáink is; ezek csak a szövegkapcsolat és a ritmus–metrum alapján rokonai az előbbieknek, vagyis a „megkülönböztető jegyekben”, összes többi tulajdonságaikban eltérnek tőlük: „Csóri kanász, mit főztél” (Pt 43) még (elhomályosult) ötfokúságával közelebb van, de már nem kvintváltó, s első motívuma is más; 0292 dalunk pedig már se nem ötfokú, se nem ereszkedő dallam, mégis kanásznóta. Ezeket már csak egy tágabb meghatározás kapcsolja össze.

Látjuk tehát, hogy tágabb és szűkebb meghatározások keresztezik egymást; több vagy kevesebb jellemző, közös jegy alapján pontosabb vagy lazább körülírást, szorosabb összefüggést jelezhetünk.

Különböző, szűkebb-tágabb körbe tartozó típusokat mutattam be a Pt dallam-mutatójában (l. „Típusok, eredet”.) Annak célja csak az volt, hogy különböző, kidomborodó sajátságokra, bizonyos rokonságokra felhívja a figyelmet (amit akkor már nyilvántartottunk).

Nyilván sem a maximális követelmény nem lehetséges: hogy minden tulajdonságban jellemzők s egyúttal minden más dallamtól különbözők is legyenek a „típusok”, sem a minimális, hogy csak egy-egy tulajdonsággal határozzuk meg a „típust”. Az elsőt nem lehet elérni, a második pedig kevés. Kell tehát több jegy ahhoz, hogy valamit típusnak mondhassunk, de mindig lesz benne egy vagy két kidomborodó sajátság, ami leginkább föltűnik és jellemzi a típust, és kell hogy a típuson belül különböző dallamok legyenek, amelyek a nem kiemelkedő sajátságokban eltérjenek egymástól. S amit így elsorolunk, abban mindig számolni kell olyan, ezúttal elhanyagolt tulajdonságokkal, aminek alapján, más vonatkozásban más típusba is sorolhatnánk az illető dallamot. Amikor például főképp hangjaival határozzuk meg a dalt – dallamvonal, hangnem, hangkészlet, kadenciák alapján – akkor ritmusával kapcsolódhat egészen más dalokhoz is, és fordítva.

Ezúttal ugyanis a dallammozgás irányával, a kadenciákkal, a hangkészlettel és hangterjedelemmel (tehát hangnemi sajátságokkal) és a forma alapján állítom össze a típusokat. Eltérek Járdányi rendszerétől abban, hogy egyrészt lazábban határozom meg a dallammozgást, hiszen nem egy tízezrekre rúgó dallamanyag egyszempontú elrendezésére akarom felhasználni, hanem csupán a közölt anyagban akarom jellegzetes csoportokra felhívni a figyelmet; másrészt éppen ezért {243.} több szempontot is figyelembe veszek egyszerre. Inkább valami olyasféle tipológiára törekszem, aminőt Bartók adott könyvében, azzal a különbséggel, hogy az ő fő szempontja a versszakszerkezet és ritmus volt. De előzőleg már elkülönített három stílust, amelyet több vonással jellemzett: a régi stílust ereszkedő, ABCD felépítésű (vagy kvintváltó), ötfokú, izometrikus tulajdonságokkal, az újat négyféle visszatérő formával, alkalmazkodó tempo giustóval, s csak azon belül határolt el szótagszámcsoportokat, illetve a „Vegyes osztály” III. alosztályában különböző versszakszerkezeteket. Egyes csoportjai már valóban „típusokat” fognak össze; a többiek azonban vagy túl tágak, vagy túl vegyes elemeket tartalmaznak, mert a választott összetartó sajátság (metrika, ritmika) a legkülönbözőbb eredetű és stílusú dallamokban is lehet közös.

Magam követem Bartókot abban, hogy különválasztom az ötfokú dalokat a diatonikusaktól, de nem elégszem meg azon túl a szótagszámcsoportokkal, hanem további megkülönböztetéseket is teszek mélyebb és finomabb dallamrokonság meghatározására. Az új stíluson belül is forma és dallammozgás szerint adok további elhatárolást, s messze túl kellett menni mind Bartók, mind Járdányi szempontjain a két nagy stíluson kívül eső típusok meghatározásában.

Arról természetesen szó sem lehet ezúttal, hogy a teljes magyar népzenei anyagot mutassam be „típusokon” keresztül. Az még az összkiadásban sem lehetséges, hiszen számos „típuson kívüli”, magányos darabot is be kell mutatni, amit csak szükségből sorolunk egyik vagy másik típus elé, közé. Mindössze a kétségtelenül kialakult, ismert típusokra akarom felhívni a figyelmet a saját példáimon és gyűjteményemen belül. Leginkább típusnak nevezhető csoportok találhatók az ötfokú dalok közt, a sirató rokonságában, a dudanóták közt és az új stílusban; tehát ahol összefüggő stílusról beszélhetünk. Stílus ugyanis azt jelenti, hogy sok egymáshoz hasonló darab keletkezik. Legkevésbé tudjuk (egyelőre) meghatározni azt a sokféle dallamot, amely ezen a négy stíluskörön kívülesik, és tulajdonságai rendkívül tarka képet mutatnak. Ezeket többnyire csak tág határok között, inkább elkülöníthetjük egymástól, semmint szorosan meghatározhatnánk.

Lássuk mindenekelőtt az ötfokú, régi dalokat. Legkiugróbb típusai a kvintváltók. Ezek közt is igen jellegzetesek az „egymagú” dalok, amelyek egyetlen motívumot kétféle zárlattal periódussá fejlesztenek, s azt kvinttel mélyebben megismétlik (A5A5kAAk). Ezen belül külön is nagy család, az úgynevezett „Páva-család”, amelyet meghatározott „mag”, dallammozgás jellemez A-sorában: 8–4–7 fokok után 8–4–5 (02–014, valamint az MNT VI. kötetének szinte a teljes anyaga.) Ez a „típus” már majdnem egyetlen dal; de a különböző szótagszámú és ritmusú változatai különböző szövegekkel társultak, s ezekhez a szövegekhez és metrikai formákhoz annyira hozzáalakultak apró dallamrészletekkel, s egy-egy ilyen önálló forma olyan variánsgazdagságban él a nép közt, hogy önálló dallamnak kell tartanunk a család minden tagját, s a családot együtt típusnak. Ezek szabályszerűen 7[5]3 kadenciasort alkotnak (amit nem egy dallam vagy variáns elváltoztathat); ugyanilyen kadenciákkal és A5A5kAAk periódusos-kvintváltó formával más dallam {244.} is építkezik (például 01 és 015). Számos hasonló kadenciájú, kvintváltó dalunk épül viszont két különböző motívumból: A5B5AB (kétmagúak): 01, 016–021. Jellegzetes csoport az olyan kvintváltó daloké is, amelyek a periódust egy hanggal mélyebben záruló első sorral alkotják 4[5]VII kadenciákkal (ezeknek egyike-másika esetleg el is változhat egyes változatokban): 022–032. További kvintváltó csoportok: 5 [5] 1 kadenciák (033–037); 8 [5] 4 kadenciák (vagy 9 [5] 5): 038–047. (Mindig az alkalmi módosulások leszámításával.)

Sokban közeli a dallammozgás a kvintváltókhoz az ismétlés nélkül ereszkedő, ABCD formájú dalokban (064–0101). Ezek közt is lehetnek lépcsőzetesen ereszkedők: 080–081, 083, 088, 092, 093, esetleg 062, 086 – továbbá Pt 24, 49, 60, 98, 108?, 110–111, 124, 141, 180. Külön csoport az olyan ereszkedőké, amelyek 5–4–5–4–5–8 fokokon kezdenek: 095–097, 0100–0101, 0117–0118, továbbá Pt 17, 44–45, 113, 123, 134–135, 152, 230. Hasonló, mégis elkülönül tőlük az 5. fokon mozgó (de a 4.-et nem érintő) kezdés és utána 8.-ra ugrás (és utána természetesen ereszkedő dallamvonal): 094, 098–099, továbbá Pt 20, 121, 138, 168, 171?, 218. Nagyon sok ereszkedő régi dalunk kezd az oktáv ismételgetésével (vagy ami avval egyenlő: 8–5–8, 1–8... ugrásokkal): 073–074, 076, 092, 0109 és 191. példa, továbbá Pt 70, 87, 117+126+191 = 166. pl. Pt. 131, 168 stb.

1. Semmit se vétëttem Nyitra városának,

1. Semmit se vétëttem Nyitra városának,
Mégis besorozott Ëngëm katonának.

 

MF 1229/b–1930/b lányok, Menyhe (Nyitra) 1909. Kodály

Nem kevésbé gyakori és jellegzetes az első sor oktávon induló és 7. fokon záruló első sora (8----7): 016, 018, 019?, 020, 047, 066, 071, 077–080, 082–083, 086, 088?, 091, 0102, 0109–0110, 0113? továbbá Pt 27, 49–52, 105+107, 124, 133, 165.

Nagyon tipikus az ABBC felépítés – tehát két azonos középső sor – nyolcszótagos, ötfokú-ereszkedő dalainkban. Gyűjteményünkben csak 066, de lásd Pt 50–52, 59, 87, 89, 92, 131, 133, 141, 157, 160=166. (Amint látjuk, ez érintkezik az előbbi csoporttal is: van tehát egy szűkebben összetartozó csoport: 8– – –7 kezdés és ABBC felépítés.) Hasonló ehhez, hogy a szélső sorok ismétlődnek vagy egymáshoz hasonlóvá váltak (AA(k) BB(k) vagy ABCC): 067, 070, 072?, 089–090, továbbá Pt 110.

A két első sor ismétlését (AABC formát) jellegzetesen olyan régi dalokban találjuk, amelyek három-négy nagyívű sorból – oktávról az alapra lefutó sorból {245.} – állanak, tehát kadenciáik 1 [1] 1. Ilyen 0114, továbbá Pt 54, 76, 79–86. Ezek többnyire 8 vagy 10 szótagos sorokból állanak.

Egészen más jellegűek az ereszkedő 12-esek: 24/ab. (lásd még Pt 178-at). Ezek erősen recitáló dallamok, ahol szinte az ötfokú, ereszkedő dallammenet vázát rajzolja ki a dal sok hangismétléssel.

Különválnak azok az ereszkedő dallamok, amelyekben csak az első három sor ereszkedik fokozatosan, le is jut az alaphang környékére, azután a negyedik sor újból magasra ível fel, vagy már a magasból indul is: 013, 065, 068, 074, 084, 0101, 0103, 0111–0114, 0133, 0141 és 23, 24/a, 58. példa.

A magasról ereszkedők után lássuk a középen mozgó pentatondalokat. Legjellegzetesebbek a drm-tengely körül mozgó dalok: 0129–0133, 0137, 0139–0141, továbbá Pt 77–78, 158, 162–164, 171, 179–142, 220, valamint Kodály 1973, 30. A drm-kezdettel jellemezhető dalok is összefüggő típust alkotnak, de néha – nagy ritkán – emelkedők is lehetnek, s szinte kivétel nélkül parlando (sőt recitáló) előadásban élnek: 0134–0136, 0138, továbbá Pt 96–97, 100, 127, 173–176.

Ötfokú, régi dalok közt ritka az ennél mélyebben járó dallam, de ami van, az határozott típus. Ilyen alulról vagy középről induló és alsó járású a 0143–0145 (továbbá Pt 22, 41, 96!, 220 és Kodály 1973, 32 „Túl a vízen egy kosár”). Szintén jellegzetes típus a néhány tetraton és triton dallam:0146–0152 és Kodály 1973, 28 „Csak azt szánom-bánom”= 276. példa.

Erősen összetartozó típust alkotnak dudanótáink. Ez ugyan ritmusuknak köszönhető, s erre vonatkozik a megjelölés is. Szinte kivétel nélkül 8 szótagosokat tartunk nyilván ilyen névvel, amelyekben kvint-kvartváltás nyomait lehet fölfedezni. Összetartozásukat további dallam- és formaelemek határozzák meg, amelyeket majd a következő fejezetben, eredetük tárgyalásában fogunk részletezni, mert a keleti párhuzamok világosabbá teszik. Egyik csoportjuk formája A5 vagy A4ABC (vagy A5–4ABB), másiké A5–4BAB (A5–4BAC): 050, 055, 062 (=Pt 250), továbbá Pt 248–252, 256, 270 és 053–054, 057–059, 061 (=Pt 260), továbbá Pt 258–259. Kivételesen 6–7 szótagú kvint-kvartváltó, alapritmusú dalokat is neveznek dudanótának: 050, továbbá Pt 56, 245.

Közeli rokonai ezeknek a dudanótáknak olyan 8-as parlando dalok, amelyeknek 2. sora már leszalad az alaphangra, néha már az 1. is: 112/a (= Pt 4) és Pt 37. Ugyancsak közeli a kvintváltó, egy magból felépülő dalok némelyike, amelyek az 5. fokú főzárlatot leviszik az 1. fokra: 151. példánk (= Pt 21). Jegyezzük meg mindjárt, hogy ennek ritmusa tipikus 6-os dudanóta-ritmus. (Ebben a dalban tehát összeolvad a dunántúli mintára elváltozott, egymagú, kvintváltó, Páva-motívumhoz hasonló dallamszerkezet az A5BAAk dudaritmusú dallamok szerkezetével. Ilyen oka is lehet az 5. fokú kadencia „lecsúszásának” az 1. fokra!)

A dudanóták többségét csak erős fenntartással lehet ötfokúnak nevezni mai alakjuk szerint. A későbbiekben látni fogjuk, hogy szo- és do-alapú, sőt félhangos ötfokúságban mozgó dallamokat lehet párhuzamba állítani velük; ezért, mostani diatonikus jellegük ellenére is az ötfokúak után tárgyaltuk őket.

{246.} Viszont a következők már kétségtelenül diatonikusak, bár jó részüket Bartók még az ötfokú, régi stílusba (A-osztályába) sorolta. Régiségük természetesen vitathatatlan, és sok egyéb tulajdonságukkal kétségtelenül közel állnak régi, ötfokú dalainkhoz.

Legfontosabb csoport a diatonikus parlando 12-eseké. Ezeknek hullámzó dallamvonala határozottan eltér az ötfokú 12-esek kifejezett ereszkedésétől; egészben véve és legtöbbjüknek kadencia-sora alapján mégis ereszkedőknek mondhatók. (Kadenciáikról az eredetkérdések tárgyalásakor szólunk.) Legszívesebben balladával, régi históriás ének vagy koldusének szövegeivel és halottas énekekkel járnak együtt. Ilyen 0155, 0163, 0165, 0193–0196, valamint 192–195. példa.

Szolgálj engem, szolgálj, szolgálj engem, szolgálj

Szolgálj engem, szolgálj, szolgálj engem, szolgálj
Gazdag Fülöp császár, gazdag Fülöp császár!
Mer ién néked adom, mer ién néked adom

 

Ifjú Mátyás király ullyan álmot látott:

Ifjú Mátyás király ullyan álmot látott:
Ivegablak alatt nagy hosszú almafa,
Nagy hosszú almának tizenkét szép ága,
Háromszáz levele, hatvanhat virága.

 

Tova jő egy legény, be szomorú szegény!

{247.} Tova jő egy legény, be szomorú szegény!
Látom a szájáról, szállást kérne szegény.
S adnék neki szállást, a lovának állást,
Nekie pediglen csendes lenyugvást.

 

Az öreg Dancia magát siratgassa:

Az öreg Dancia magát siratgassa:
Istenem, Istenem, Kilenc lyányom közül,
Kilenc lyányom közül még egy fiam sincsen!
Istenen, istenem, ki váltson fel ingem,
Ki váltson fel ingem katonarabságból!

 

192) MF 2491/a 36 é. férfi, Trunk (Moldva) 1930 Véress S.; 193) Kallós 1970 108; 194) MF 1320/d asszony, Székelyvaja (Maros-Torda) 1914 Bartók = Pt 348 más szöveggel; 195) Pusztina (Moldva) 47 é. vak férfi, 1951 Kallós.

Hasonlóan ereszkedő-diatonikus, de nem annyira recitáló, mint a 12-esek, egy sor 8-as és 11-es 5[4]3 kadenciás (esetleg lassú táncritmusú) dallam: 0181–0184, valamint 5[4]2, 5[4]1 és hasonló kadenciákkal lépcsőzetesen leszálló 6-os vagy 8-as: 0166, 0164, 0188, 0194. Rokon ezekkel néhány oktávról, hetedik vagy hatodik fokról ereszkedő dallam 2. és 1. fokú kadenciákkal: 0161, továbbá 196–197. példa.

Vajjon ki csattogtat Ebbe zöld erdőbe?

{248.} Vajjon ki csattogtat Ebbe zöld erdőbe?
Talán az édesëm A lókeresőbe?

 

Ha tudtad határát Rövid szerelmednek,

Ha tudtad határát Rövid szerelmednek,
Mér nem hagytál békit Én árva fejemnek?

 

196) MF 522/a (Maros-Torda) Vikár?; 197) Bánffyhunyad (Kolozs) 1908 Bartók.

Ezekhez hasonlók kadenciákban, de dallamvonaluk domború (dúr- vagy mollterccel, mint az előzők is):

Olyan nap nem jő az égre, Könyvem ne hulljon a fődre.

Olyan nap nem jő az égre, Könyvem ne hulljon a fődre.
Hull a fődre, hull előmbe, Hull a gyászos kebelembe.

 

Magyari császárnak Lázár fia vala,

Magyari császárnak Lázár fia vala,
Mestere Mánónak es egy lyánya vala.

 

198) Sz. Nd 32 sz. 56 é. asszony, Nyárádköszvényes (Maros-Torda) 1914 Bartók; 199) Kallós 1970 5. sz.

{249.} Hasonló típusokat táncdalok közt is nyilvántartunk: 5[4]2 (vagy 2 helyett 4, 4,1) kadenciákat erősen kihangsúlyozó, fokozatosan ereszkedő dallamokat: 0167–0171, 0187, továbbá 146. és 200. példa.

1. Jaj de széles, jaj de hosszú az az út, Akin az a kilenc betyár elindult!

1. Jaj de széles, jaj de hosszú az az út, Akin az a kilenc betyár elindult!
Akin az a kilenc betyár elindult, Pápai úr udvarába befordult.

 

Derzstomaj (Jász-Nagykun-Szolnok) 82 é. férfi, 1939 Vargyas = Vargyas 1954 93 sz.

További rokontípusok az oktávról ereszkedő, vagy alulról domborúan induló dallamok 2., 1. vagy X [2] X [1] kadenciákkal: 218., 220–221., 222. példa, valamint az utolsónak hangszeres változatai: 145/a–g példa.

Egészen más világot jelentenek a dúr-kvintváltók. Ezek is, mint az ötfokúak, nagyívű, ereszkedő dallamok, de kifejezett dúr hangzásuk elválasztja tőlük: 0205–0206, valamint 201–202. példa.

Rákóci hajdanában danában...

Rákóci hajdanában danában...

 

Gyújtottam gyertyát...

Gyújtottam gyertyát...

 

201) MNT III. 563; 202) MNT III. 649.

{250.} Ezekkel már meg is kezdtük Bartók „C) osztályának”, vagyis sem a régi stílusokba, sem az új stílusba nem tartozó dallamoknak a csoportjait. A dúr-kvintváltók határozott körvonalú típust alkotnak. Már a további csoportok inkább csak „elkülönítést” fognak jelenteni: a dúr-ereszkedők (ritkák): 83. példa, valamint a mixolíd-ereszkedők: 0208–0214. Inkább nevezhető típusnak a néhány lépcsőzetesen ereszkedő moll-dallam: 0218, 0220, 0224, valamint hipo-skálákban fogant, ereszkedő dallamok: 0240–0244.

Ismét csak tág elhatárolással foghatjuk egy körbe az ereszkedő moll-dallamokat (ha ugyanis nem tartoznak az előbbi csoportok egyikébe sem): 0215–0225, 0230–0233. Ezek közt már inkább típus néhány „új-szaffikus” formájú, moll, ereszkedő dallam: 0227–0229. És nagyon határozottan összetartozik, egyúttal minden más dalunktól elkülönül néhány tipikus fríg dallam, amelynek 6-ról ereszkedő vagy induló dallama a moll-szexten kívül a 4., 3 és 2 főhangokra épül: 0255, 267/ab. példa, valamint a következő:

Az ég alatt, a föld színén Nincsen olyan árva, mint én, taj laj-laj-laj laj laj laj.

Az ég alatt, a föld színén Nincsen olyan árva, mint én, taj laj-laj-laj laj laj laj.
Haragszik rám az Isten is, Lehajlik hezzám az ég is, taj-laj-laj-laj laj-laj-laj.

 

Csikvacsárcsi (Csík) 1907 Bartók.

(Lásd még Pt 334–338, 347-et.) És hasonlóan jellegzetesen elválik a magyar dalok nagy tömegétől néhány alacsony járású fríg dallam, különösen a szokásdalok között: 0290/a, 149/a példa.

Csak nagy általánosságban jelent elválasztó – nem összekötő – határvonalat a következő néhány dallamirány-meghatározás. Ereszkedő, majd újra emelkedő dalok: 0241, 0277, továbbá Pt 99, 170, 206–207, 231, 242, 327. Középen mozgó dallamok: 0298 (továbbá Pt 182, 185, 208, 223, 227, 246, 269–270, 281, 285, 333, 347.) Középről fölfelé induló dalok: 0254, 0262 és 204–205. példa.

1. Kék a kökény, zöld a petrezselyem. A rózsámnál meghült a szerelem.

1. Kék a kökény, zöld a petrezselyem. A rózsámnál meghült a szerelem.
Nemcsak meghült, meg is hidegedett. Mert már engem régen elfelejtett.

 

Ne csudáld galambom, Hogy én sárga vagyok!

{251.} Ne csudáld galambom, Hogy én sárga vagyok!
Kilenc esztendeje, Mőte már rab vagyok, Mőte már rab vagyok

 

204) Kiskunhalas (Bács-Bodrog) 78 é. férfi 1939 Vargyas = Vargyas 1954 32 sz.; 205) Ghymes (Nyitra) 1906 Kodály.
(Lásd még Pt 146–147, 183, 192, 196, 241, 307, 320, 325, 332, 347.)

Elütnek a magyar dalok nagy tömegének dallamvonalától az alulról emelkedő és domború ívet leíró, (de nem ismétléses formájú, tehát nem új stílusú) dalok: 0268, 0273–0274, 0300, valamint a 247–249. példacsoport dallamai (továbbá Pt 101–121, 185–187, 210, 236, 238, 262, 273, 316, 329=468, 368, 370, 372, 471, 480 és a 249. példacsoportunkban szereplő Pt 494–495).

Még elütőbbek az alulról csak az 5. fokig emelkedő, alsó járású dallamok: 0297, 0299, továbbá Pt 46–47, 88, 204, 216, 284, 286, 288, 297?, 317–319, 370. Ezeket a magyar népzenén belül már „típusnak” is tarthatjuk a többitől való nagy távolságuk alapján.

Ugyancsak típust alkotnak az úgynevezett „Jaj-nóták”. Ezeket kizárólag formai sajátságuk alapján érezzük összetartozónak, de ez a formai sajátság nagyon szembeszökő, akár az egyes dalt tekintjük, akár egy egész összetartozó dallamcsaládot. (Leírásukat már láttuk a Forma fejezetben példákkal.) Akár a jellegzetes szövegtoldásokat vesszük tekintetbe, akár a dallamcsaládon belül tapasztalható sorszámszaporodást vagy -fogyást mindenképpen valami hasonlót, közöset kell látnunk az ilyen dalokban, függetlenül attól, milyen jellegű volt az eredeti négysoros, 8 szótagos dal: ötfokú, régi, ereszkedő, vagy dúr plagális, újszerű ének. Ilyen ötfokúak közt 077 és 085, egyéb dalok közt 0247–0254, valamint 124–127 példa.

Egy sor kis hangterjedelmű dalunk szeptim nélküli dúr-hangsorát egyáltalán nem a modern harmonikus érzék szerint alkalmazza: ezeket csakis a régi elmélet ión-skálájával jellemezhetjük. Ilyen ión-pentachord-hexachord dal 0303–0308. Külön összetartozik közöttük a refrénes, esetleg háromsoros fajta is. (Lásd Kodály 1973, 78–79. lapján közölteket.) Viszont egészen más jellegű, de a magyar népdalok közt szintén idegenszerű az 1–6(+8) fok közt mozgó, tehát dúr-hexachord dallamvilág: betlehemes dalaink nagy része és a regösénekek tartoznak ide, valamint néhány dúr-dudanóta és egy nagy tömegű párosító dalcsalád: 0201 és 44–45., 50–54., 152, 160/a példa. Ezek közt a szaffikusok (44–45. példa) igen sok dalból álló jellegzetes típust alkotnak.

A magyar dalok túlnyomó nagy többsége autentikus elhelyezkedésű (vagyis {252.} egész dallamvonala a záróhang fölött helyezkedik el – nem számítva a szubtonika –VII. fok – érintését a végső lezárás előtt). Ehhez képest néhány szórványos plagális (tehát a záróhang felett és alatt egyaránt mozgó) dallamunk még ilyen tág meghatározással is típusnak tekinthető. Az ismert plagális dalokon belül megkülönböztethetünk nagy hangterjedelmű, nagyívű dúr dalokat: 0311, 0314–0315 (továbbá Pt 201, 204, 205, 318), mollokat: 0312–0313, 0318. Külön típus néhány háromsoros, refrénes, plagális dal – a népszerűsítő füzetek révén ezek gyorsan elterjedtek: Pt 474–478. Végül a funkciós dúr-hangnem annyira ritka népdalaink közt, annyira jellegzetes hangzást jelent, s annyira idegen is, hogy jól felismerhető és elhatárolódó típusnak nevezhetjük: 0316–0317 és Pt 200.

Ezek után vegyük sorra új dalaink típusait. Először a legegyszerűbbet, amely szintén egyetlen motívumból van fölépítve, mint a régi dalok első, kvintváltó csoportja: AA5A5(k)A(v). Az ilyen formájú dalok közt igen jellemző a 8 és 11 szótagosok csoportja. A nyolcasok közt csak domború motívumot ismerek, 1–5 (6)–1 vonallal: 0323–0324. A 10–11-esek közt 5.-ről 1.-re ereszkedőt is: 0345, 0359 és domborút is: 0394.

A kétféle sortípusból építkezők közül AA5BA ereszkedő (5–1) A-sorral: 0319 (hatos), 0322 (hetes), 0325 (nyolcas), 0341 (tízes), 0346 (tizenegyes). Ugyanilyen felépítés domború A sorral: 0326 (nyolcas). Elég sok hasonló akad tizenegyeseink között.

Az ABBA forma 10-esei és 11-esei alkotják a leggazdagabb csoportokat. Ezekben már nemcsak az 1. és 5. fok közt mozoghat az A-sor, hanem 8–1, illetve 1–8–1 vagy 5–8–1 közt is.

10-es, A: 5–1: 0331–0332, 0338, 0340, 0343

11-es, A: 5–1: 0346, 0352, 0355–0358, 0363, 0368

10-es, 11-es, A: 1–5–1: Pt 402, 404, 413, Járdányi, 64, 65, 73, 0360, (0361)

10-es, 11-es, A: 8–1: 0333, 0339, 0342, 0344, 0347–0348, 0350, 0353–0354, 0365, 0367

10–11-es, A: 5–8–1: 0334, 0336–0337, 0364, 0366

11-es, A: 1–8–1: 0351

AABA formájú dalaink hosszú sorokból állanak, A-soruk a sok hangból nagy ívet ír le; kvint- és alaphang közt mozgó, szűk dallamsoraik tehát nincsenek is.

A: 1–8–1: 0374, 0376, 0380, 0389, 0390, 0392, 0393

A: 8–1: 0381–0383, 0384–0386

Többszörös ívet ír le: 0387–0388, 0391

Természetesen lehetséges volna további részletezés is. Még szorosabbra vont határok közt közelebbi összetartozást is meg lehetne állapítani, ha a B-sorok különböző fajtáit és a sorok belső hajlásait is részleteznénk. Egy nagyobb anyagban, például a teljes népdalanyag összkiadásában erre szükség is lesz. Jelen célunk csak az volt, hogy a feltűnőbb csoportokra rámutassunk és a típusmeghatározás lehetőségeit ismertessük.

{253.} Ha most egybenézzük a magyar nép által ismert és fenntartott dallamtípusokat, különösen a „rokonsági kör” értelemben használt típusokon belül még az egyes dallamokat is, amelyeket variánsaik száma és elterjedtsége alapján „dallamtípus”-ként tartunk számon, akkor végtelenül gazdag sokféleséget találunk, s a zene, az ének legtöbb sajátságára, lehetőségére találunk több vagy kevesebb példát. Ezek közt vannak kedvelt, gyakori fajták, és vannak ritkák; a kedvelt fajták a dallamtípusok olyan nagy számával vannak képviselve, s azok olyan nagy tömegű variánsokkal, hogy bizonyos uralkodó jelleg erősen átüt a sokféleségen, sőt bizonyos értelemben egyformaságot, egyhangúságot is okoz. Mégis, az egész együtt, gyakori és ritka, népdalszerű és idegenségét még alig levetkező ének, ősi és új összead egy olyan zenei együttest, amely változatosságával, fejlettségével a nép sokféle érdeklődését árulja el, s bizonyítja, hogy kultúrája nyitott volt minden fejlődési lehetőség számára. S ha benne mégis sajátos, egyéni válogatás és jelleg mutatkozik, szívós ragaszkodás bizonyos sajátságokhoz: autentikus, ereszkedő vagy kvintszerkezettel emelkedő dallamépítkezés, izometria, határozottan érezhető forma, világosan tagolt szerkesztés, beszédszerű ritmusok rubatóban és feszes, pontozott ritmusban egyaránt, az mindennek nem mond ellene, csak kiegészíti: sokfélével megbarátkozó, de bizonyos sajátságokhoz ragaszkodó, változatos és egyéni műveltség igényéről tanúskodik.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

vophype

(Alombcon, 2019.04.25 07:33)

novator.com
[url=http://www.novator.com/#]www.novator.com[/url]

Gavylicatilaxia zsswd

(Gavylicatilaxia, 2019.04.24 21:47)

ttl [url=https://playcasinoslots.us.org/]play casino[/url]

Orbib

(Evakat, 2019.04.24 20:08)

myfintale.com
[url=http://www.myfintale.com/#]www.myfintale.com[/url]

diede

(uticix, 2019.04.24 16:45)

besthealtharticle.com
[url=http://www.besthealtharticle.com/#]www.besthealtharticle.com[/url]

Gavylicatilaxia jidzw

(Gavylicatilaxia, 2019.04.24 16:25)

ehn [url=https://onlinecasinoplayslots.us.org/]online casino games[/url]

эвакуатор город

(Oscarlic, 2019.04.24 13:01)

В любом случае наша компания придет вам на пособничество, и эвакуатор направится к вам, где бы вы не находились. Это:Квалифицированные мастера для месте определят нужный сноровка погрузки и крепления, кто обеспечит безопасность и сохранность всех деталей авто. С тех пор профессиональная эвакуация стала развиваться и была доступной для многих граждан. Несмотря для небольшие габариты, погрузка и фиксация байка является более сложным техническим процессом. Это связано с тем, который большинству видов спецтехники улица по городским дорогам запрещен. Враз гибкая столкновение гораздо выгоднее экономически. Клиент не должен аристократия безвыездно подробности о часть, как происходит эвакуация, только быть об этом некоторое зрелище необходимо.Который входит в «дорогое утеха»?
<a href=http://ставрополь.эвакуатор61.рус/ceny>рассчитать стоимость эвакуатора</a>
[url=http://ставрополь.эвакуатор61.рус/legkovieauto]услуги эвакуатора[/url]
http://ставрополь.эвакуатор61.рус/mejgorod - автовоз ставрополь москва

стационарной (благодаря откидным специальным тралам происходит погрузка обездвиженного транспорта);Сегодня автомобиль мало ради кого является роскошью. Эвакуатор может вмещать разнородный характер и конструкцию платформы и навесного оборудования, разные способы погрузки. Присутствие этом гордо вникнуть, сколько эвакуация не вечно проводится безупречно, и сотрудник может ушибать авто.Низкорамные эвакуаторы разной грузоподъёмности могут перевозить любую строительную, военную, сельскохозяйственную и др. Во всех иных ситуациях без специализированной помощи не обойтись. Не знаете, как вызвать эвакуатор? Ради этого надо всего чуть набрать комната телефона диспетчера, который оформит заявку. И это не самый отборный вариант чтобы обеих сторон. Особенности эвакуации мотоцикловБолее того, пострадавший может подать в суд после причинённый моральный убыток для водителя, кто заблокировал выезд авто.

vip rus escort

(Stevebialf, 2019.04.24 12:14)

© Лена ЦибизоваБывает, сколько уходишь с тяжелым чувством, если видишь, сколько человек вправду очень один, а ты не понимаешь, только он живет, но весь равно гонишь эту мысль, потому что он сам себя перед такой жизни довел. Я готова бросить это ради мужчины, что меня правда полюбит, а не выбрал меня из пяти. Я не могу порицать ни девочек, которые там работают, ни клиентов. Обсудите мочь поцелуев.Ровно единственно я попала в своё первое агентство, я стала без устали протесниться всевозможные кастинги, отсиживая огромные очереди сообразно 3–5 часов.
<a href=http://blackseamodels.ru/vakansii>эскорт услуга в ростове от частных лиц</a>
[url=http://blackseamodels.ru/vakansii]модельное агентство ростов[/url]
http://blackseamodels.ru/galereya - vip rus escort

Со всех мотивационных постеров нам указывают жить по мечте. Занятие эскорт-модели в агентстве либо беспричинно через него не требует формирования спроса для приманка услуги. С вероятностью до 95 % той «заболевшей» сделали меня. Менеджеру тоже бумажка нужны: он нашел тебе клиента, его неприятность нельзя. Какая-то женщина взяла мои касса и сказала, что безотлагательно я встречусь с агентом торчком на месте, дала мне адрес. Снедать мнение, который в проституток не влюбляются. Нередко им приходится встречаться с известными звёздами разве бизнесменами, разговаривающими исключительно о последних новостях, громких событиях и фантастических открытиях в различных сферах.Я желание с удовольствием, положим, полетела в Америку попробовать, но у меня наедаться учеба, поделка, родители. Если я родилась, он перестал тратить эти медикаменты и перешел на наркотики. Всего одна ночь, и 40–60 тысяч у тебя в кармане. Принимайте душ накануне и потом общения с клиентом. Я подумала, который ежели всетаки постоянно будет так учить, то это работа мечты. Вам должны доказать, который на первом месте в агентстве ставятся интересы сотрудника, и вам оказана должная поддержка. Если я приехала в агентство, передо мной уже выстроилась очередь из пяти таких же «исключительных» девушек.О безопасности

gertoro

(PyncKamn, 2019.04.24 11:46)

http://familywnews.com/
[url=http://familywnews.com/#]www.familywnews.com[/url]

Reshy

(Breast, 2019.04.24 10:21)

http://wmedicinereport.com/
[url=http://wmedicinereport.com/#]wmedicinereport.com[/url]

заказать сайт под ключ

(Williamfarne, 2019.04.24 10:15)

Цель контента чтобы InstagramВ том, что расследование конкурентов проводить должен, наверное, уже не сомневается никто. Поэтому не буду прожигать ваше эра и паки единовременно убеждать то, с чем и беспричинно все согласны. Перейду сразу к особенностям анализа конкурентов в Instagram.• Завсегда будьте готовы звонить клиенту скольконибудь раз и присутствие необходимости умаливать его на помощь с вами. Постоянное общение и поддержание контакта позволит вам приблизиться к потенциальному клиенту, вызвать его уверенность, становиться в его глазах экспертом в своем деле. Именно такие продавцы легко делают требуемый объем продаж.
<a href=https://novosibirsk.skgroups.ru/resheniay.html>создание сайта по шаблону</a>
[url=https://novosibirsk.skgroups.ru/resheniay.html]купить landing page[/url]
https://novosibirsk.skgroups.ru/ - разработка и продвижение сайтов

примеры поиска по хэштегамНастройка таргетинга в ВКонтактеАнекдот десятый. Между пользователей Instagram недостает моих клиентовсвежий обзвон10 сентября 2018 SMM и SMO 2.5K 11 мин. 0

oclec.petzei.se

(oclec.petzei.se, 2019.04.24 10:11)


Howdy! This post couldn't be written much better! Reading through this post reminds me of my previous roommate! He continually kept preaching about this. I will forward this post to him. Pretty sure he will have a great read. I appreciate you for sharing!
oclec.petzei.se

заказать сайт визитку

(SeogradGauby, 2019.04.24 09:28)

Прохладный обзвонЧего желаете? Воеже было чисто! Мистер Проперпользоваться техники: комплимент, small talk (приятный совещание ни о чем);
<a href=https://volgograd.skgroups.ru/portfol-razrab.html>разработка сайта пример</a>
[url=https://volgograd.skgroups.ru/vizitka.html]сайт визитка стоимость[/url]

https://volgograd.skgroups.ru/resheniay.html - купить сайт

Здесь же задаются совершенно раскруточные настройки сайта – интернет имена страниц, ключевые болтовня, описания сайта и страниц, заголовки и т.д. Подробнее о раскрутке мы расскажем в одной из следующих статей.Легко найти программистов перед эту платформу сообразно доступной цене;– большинство в ход последних 5 лет не обновляло визуальную и программную составляющую сайтов. В связи с этим элементы новых технологий CSS3 и HTML5 почти не используются, хоть они уже достаточно распространены;Виджет Звонок с сайта дляДоступ по протоколу FTP

заказать сайт Омск веб

(SeoomskFlers, 2019.04.24 08:42)

Корректна ли выстроена организационная конструкция отдела?Чрезвычайно удобная фишка, если вам, например, надо найти пользователей, живущих в Германии (сиречь любой подобный стране), и говорящих на русском языке. Довольно просто указать нужную географию, а в поле «Стиль» выбрать русский.Звонки с предложением новым партнерам – действенный способ заполучить покупателя. Чтобы порядок обзвона принесла спешный результат, примите к сведению несколько советов.
<a href=https://omsk.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>разработка web сайтов</a>
[url=https://omsk.skgroups.ru/context.html]реклама яндекс директ[/url]
https://omsk.skgroups.ru/resheniay.html - разработка продажа готовых сайтов

Ретаргетинг по файлу настраивается путем загрузки для сервер подготовленного списка, состоящего из адресов электронной почты, телефонов и/или идентификаторов (ID) страниц ВКонтакте целевых пользователей. При наличии мобильного приложения дозволено загрузить табель идентификаторов мобильных устройств — рекламные ID Android, Google (GAID) и Apple (IDFA). Впоследствии загрузки файла данные обрабатываются и сопоставляются с базой пользователей ВКонтакте.Кейсы. Примеры ваших работ. Подобрали девушке look – показываем, сделали маникюр – показываем, скомпоновали запах – показываем, нарисовали картину – показываем.Существо единого пикселяВиральный охват – это тот же вирус. Вы «заразили» одного пользователя, он передал вирус другому, а тот еще десяткам других пользователей. Поломав точно следует голову над рекламной кампанией, вы сможете с всякий площадки ворваться в социальные путы, где любители красивого, скандального сиречь эпатажного контента превратят вас в интернет-сенсацию. Вам останется всего радушно пить новоиспеченных поклонников для своей площадке. Больше заинтересованной аудитории – больше потенциальных клиентов.форматы объявлений для рекламы в Фейсбуке

разработка продающих сайтов

(Olegbep, 2019.04.24 07:58)

Вот и все. Проблема — создать сайт беcплатно — выполнена. Нынче у вас есть веб-ресурс в Интернет вероятно в зоне ru, которым вы можете управлять с той же легкостью, с какой вы пользуетесь папками на своем компьютере. Разумеется же, это только пионер шаг для пути к освоению бескрайних просторов инета. Со временем вам захочется чего то большего. Вы постоянно будете исправлять свои навыки сообразно созданию сайтов. Вероятно, вы захотите ради пущей солидности приобрести платный хостинг, зарегистрировать доменное имя первого уровня, обещать к созданию сайта раскрутку, однако создать сайт даром – это сильно хорошее источник вашего большого пути к покорению мировой паутины.Адаптивная разновидность SEOKLUBЦена разработки сайтов дозволено представить как достоинство прямо изготовления сайтов, т.е. создания дизайна сайтов, веб-программирования, верстки, плюс стоимость поддержки и раскрутки сайтов при необходимости. Около этом сумма и функциональность будущего сайта оказывают непосредственное возбуждение для стоимость его создания. Цена работы веб программиста составляет от ~2.5$ в час прежде ~10$ в час, для существо сайта в среднем уходит 1-3 недели. Буде брать в среднем 2 недели — это 80 рабочих часов, отсюда следует, что зарплата программиста после безраздельно сайт составит 200$. И это без учета работы дизайнера-верстальщика, менеджера по продажам, затраты на домен и хостинг и т. д. Исходя из этих расчетов, достоинство разработки сайта составляет ~300$. Но для сайт понадобятся опять статьи, картинки и другие материалы, а это уже другая отрезок расходов.
<a href=https://kazan.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>разработка сайтов Казань</a>
[url=https://kazan.skgroups.ru/resheniay.html]купить сайт[/url]
https://kazan.skgroups.ru/ecomerce.html - разработка интернет магазина под ключ

2. Резиновые изображения (англ. submissive images). Всетаки изображения должны масштабироваться, исходя из предельно допустимого значения ширины. Оптимальным является их отображение в натуральную величину. Около изменении пользователем окна браузера перед размера менее самого изображения, оно автоматически уменьшается, для вписываться по ширине в окно браузера наилучшим образом.Гибкая и удобная способ, широко используется для разработки интернет-магазинов разной сложности.Застрельщик диалог с потребителем, какой обычно приходится для лучший звонок, закладывает основание будущего сотрудничества. Стоит определиться, который именно результат вынужден достигаться в итоге:5 SEO-оптимизация и продвижение интернет-магазина2. Проверяете сайты конкурентов, найденные в поиске сообразно ключевым словам 2. Поиск инстаграм-аккаунтов по ключевым словам 2. Поиск по хэштегам

создание сайта портфолио

(SeosamarRer, 2019.04.24 07:14)

Спешно сказка сказывается, разумеется не живо дело делается: отбираем топовые приложения ради обработки фото в ИнстаграмеЗагружаются индивидуализированные аудитории вот тут:Возможностей у рекламного кабинета ФБ значительно больше, следовательно если вас интересует тонкая настройка на ЦА, лучше трудиться с ним. С противоположный стороны, у рекламы, созданной сквозь приложение Инстаграма, тоже жрать приманка небольшие плюсы, а кроме она легко запускается.
<a href=https://samara.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>создание сайтов Самара</a>
[url=https://samara.skgroups.ru/calls.html]колл центр холодные звонки[/url]
https://samara.skgroups.ru/landing.html - одностраничный сайт на заказ

Буде вас интересует исключительно объявление в Инстаграме, то выбирайте соответствующие плейсменты:Инстаграм TV – это канал, кто вы можете создать для базе своего профиля и постить там видео. Но не 15-секундными отрывками, ровно в сторис, а полноценной лентой прежде часа длиной. Истина, здесь есть небольшая ремарка: как продвинутые аккаунты могут позволить себе часовые видео. Однако профилям поскромнее совершенно равно есть, где разгуляться – в Инстаграм TV они бесцеремонно могут загрузить 10-минутные ролики.Тогда всё стандартно, платим после клики или изза показы, только питаться важное уточнение. Ради некоторых целей доступна только вид оплаты ради показы. Не забудьте также установить предельную ставку, когда хотите контролировать, что вы будете вносить за целевое действие.Создавая сайт вы планируете привлекать на него посетителей. Домен сайта влияет для эффективность привлечения посетителей из любого источника. Словно именно удачное доменное титул влияет для эффективность рекламы сайта — содержание отдельной статьи, рассмотрим здесь основные моменты. Многократно в примерах речь идет о коммерческих сайтах, только в той или иной степени причина требования актуальны для любых интернет-проектов и стартапов.Расширяемый эластичный макет

заказать продающий сайт

(ChelyabGralk, 2019.04.24 05:47)

Миф первый. Соцсети созданы лишь чтобы общения— Способствовать росту популярности среди пользователей Интернет.7 Раскрутка и развитие сайта с нуля.
<a href=https://chelyabinsk.skgroups.ru/calls.html>холодный обзвон</a>
[url=https://chelyabinsk.skgroups.ru/calls.html]обзвон клиентов по базе стоимость[/url]
<a href=https://chelyabinsk.skgroups.ru/landing.html>разработка landing page в Челябинске</a>

конец рекламы в приложении ИнстаграмаСуществует 4 вида хэштегов:Смартфон с хорошей камерой. Стоит проблема промеж покупкой зеркалки и хорошего смартфона? Выбирайте следующий вариант. Во-первых, мы уже «не держим руку на пульсе», потому который она занята телефоном. Отсюда оперативность съемки. Во-вторых, профессиональную технику необходимо возбуждать вручную, в то эпоха сиречь смартфон уже отрегулировал всетаки показатели чтобы создания красивого фото за вас. Только здесь столовать оговорочка: это действует чуть при определенных, «правильных» условиях ради съемки. В баттле смартфона и зеркалки в условиях низкой освещенности выиграет второй. Только, тем не менее, качества съемки топового смартфона хватит ради ведения аккаунта в Инстаграме с лихвой. Удобно – моментально же дозволено пост сделать.3. ПОДМЕНА НОМЕРОВ2.2 Запоминаемость

раскрутка сайтов

(Artemreera, 2019.04.24 05:03)

Настройка таргетинга в ВКонтактеСообразно сравнению с предыдущими примерами, набег, действительно, словила меньше хайпа, но безвыездно же рекламное образ сумело успевать хорошего вирального охвата благодаря репостам. Сработал ситуативный маркетинг. Не знаете, что это? Эта сочинение объяснит.1. Смесь семантического ядра – запросы, по которым можно очаровать людей на интернет-магазин
<a href=https://spb.skgroups.ru/ecomerce.html>услуги по разработке интернет магазина</a>
[url=https://spb.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]создание сайтов спб[/url]
https://spb.skgroups.ru/context.html - настройка контекстной рекламы

Какие приспособлять шрифты в дизайне сайта?Модель Title для оптимизации карточки товара магазина: Телевизоры филипс 32 дюйма через 15 000 рублей в магазине Телеколюб.Миф второй. В Instagram важно только эстетичное фото, текст около ним никто не читаетСоцсети… Как куча в этом слове чтобы сердца нашего слилось, точно море в нем отозвалось. Верно простит меня способный Александр Сергеевич за столь вольное перефразирование его стихов, только представить свою питание без социальных сетей мы уже не можем.Для что вы решитесь начинать ради продвижения своего бизнеса? Одни готовы сидеть сложа руки, в то время сиречь другие – напрягаться 24/7 в попытке придумать эффективную рекламную кампанию.

заказать контекстную рекламу

(RostovQuite, 2019.04.24 04:19)

Качественный контент в основной ленте – трескать ?Глядеть дальше. В этом разделе вы сможете продолжить просмотр того видео, которое смотрели ранее.5. Не используйте ультра лес графических объектов – это затрудняет ошибка и уменьшает поспешность загрузки страниц.предпоказ рекламы в лентеДля рубрик магазина, подрубрик и тегов
<a href=https://skgroups.ru/context.html>реклама яндекс директ стоимость</a>
[url=https://skgroups.ru/context.html]настройка контекстной рекламы[/url]
https://skgroups.ru/landing.html - одностраничный сайт на заказ

Окей, однако понятно. А сиречь дружить с подписчиками?Прежде только, нужно запомнить начало: пред тем, наравне вносить любые изменения на ваш сайт, должна заключаться создана и сохранена «в облаке» либо для вашем диске резервная повторение сайта и базы данных. Но даже разве вы этого не сделали, всегда позволительно запросить копию сайта из бэкапа через вашего хостера.Беспричинно, фото мы сообразно всем канонам сделали, запостили и все? Не совсем. Около фотографией нам нужен текст. Вы ведь не бросите фигура «для произвол судьбы»?1. Выбор ключевых слов4. АВТОМАТИЧЕСКАЯ ЗАГРУЗКА БАЗЫ В CRM (СБИС, 2 GIS, СПАРК И ДР.)

создание сайта визитки в Перми

(SeopermHus, 2019.04.24 03:35)

Сумма сообразно типу контента (поймете, какой контент самый распространенный, к чему комната привыкла уже).Тогда, думается, комментарии излишни. :)Итак, приступим…
<a href=https://perm.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>создание сайтов под ключ</a>
[url=https://perm.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html]разработка сайтов на битрикс[/url]
https://perm.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html - разработка сайтов пермь

Составлять рекомендуется от общего к частному: электроника, телевизоры, аренда автомобилей.Знание Инстаграма – это работа. Весь, что мы рассказали в этой статье, может показаться легким в теории, однако на практике оказаться сложнее. Прореха идей чтобы постов, сумма с самостоятельной настройкой рекламы, разумеется и банальное – просто перевелись времени!Понятно, не забывайте наносить контент, который довольно интересен аудитории, корректируйте планы публикаций, отталкиваясь от отклика подписчиков. Разве же, вдруг разновидность, сотрудничайте с организациями, которые не являются вашими конкурентами, только совпадают с вами сообразно целевой аудитории. Делайте взаимные репосты. Будто «Тантум Верде Форте», ясно, не «выстрелите», однако новых подписчиков получите.надписи на фотоНе рекомендуется исправлять таргетинг широких категорий сообразно интересам. Примерно, когда ваши товары предназначены для представителей сферы IT, не нуждаться рисковать понять, какие интересы наиболее приняты у этой аудитории, – их ультра много. Многие пользователи весь не указывают нисколько в соответствующем пашня либо пишут там что-нибудь нуль не значащее.

разработка сайтов

(Artembib, 2019.04.24 02:54)

Устройство сайта-визитки напрямую связана с его функцией: информировать потенциальных клиентов о товарах и услугах компании. Это соответствие с традиционной бумажной визиткой: телефон, ФИО, слово компании и весь весь, который нуждаться чтобы контактов с Вами.Базовые показатели чтобы постановки KPI. Почти, но сможете спрогнозировать цифра лайков и комментариев, понять палец показатель вовлеченности. Кроме скорректируете сообразно ходу работы.Тут, думается, комментарии излишни. :)SEOKlub Продвижение сайтовМудрые цитаты. Недостает, когда ваша продукция тесно связана с философией Ницше, то тут вопросов не возникает. В остальных случаях, разве вы, возьмем, занимаетесь пошивом галстуков-бабочек, то глубокомысленные, а тем более – избитые, затертые цитаты вряд ли помогут повысить вовлеченность подписчиков.
<a href=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/ecomerce.html>разработка интернет магазина цена</a>
[url=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/kontakty.html]веб студия в Нижнем Новгороде[/url]
https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/landing.html - разработка одностраничного сайта

Количество употреблений той либо другой метки можно испытывать автоматически около проставлении хэштега. Например, мы пишем #маникюр. Инстаграм самолично нам показывает, который данная метка была использована миллионы раз! Так, вы можете экспериментировать с подписями, попутно узнавая, что единовременно их использовали. Чересчур редкие хэштеги (изза исключением ваших персональных) ставить не рекомендуется. Также не рекомендуется помещать и слишком популярные, как, предположим, тот же #маникюр. Ни те, ни другие метки в топ вас не выведут. Лучше опознаться на среднее количество употреблений – 3-40-100 тыс, в зависимости через вашей тематики.Холодный обзвон: средства автоматизацииОсобенности платформы:Самый запевало походка, который нуждаться сделать – SEO оптимизация ресурса. Разве правильно заниматься поисковым маркетингом, вы сможете обеспечить условно даровой поток трафика для сайт.Миф пятый. В «Одноклассниках» сидят одни пенсионеры, а «ВКонтакте» – школьники


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65

Következő »