Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Vargyas Lajos: A magyarság népzenéje

......................

NÉPDALTÍPUSOK

A variálás állandó folyamatában az új meg új formák alakulásának szövevényes folyamatában, kevéssé sikerült vagy életre nem való kísérletek és sikerült, de el nem terjedt, vagy kiveszőben lévő egyedi darabok tengeréből emelkednek ki mint szigetek vagy nagy szárazföldek, a típusok: egy-egy dallamelgondolásnak, formai alakulatnak folytonos újraalkotásából keletkező változattömbök. Egy-egy ilyen, felismerhetően azonos dallam összetartozó változatait is szokták típusnak nevezni: így nevezi például Járdányi a Magyar népdaltípusok c. kiadványában az egyes dallamokat, amelyek szélesebb területen, több változatban ismeretesek. Ugyanígy használja a típus fogalmat az MNT VI. kötete. Ezek a „típusok” tulajdonképpen „a dallamok”, amelyeknek a műzenében egy-egy alkotás felel meg. Mindössze az a különbség, hogy a műzenei alkotás egyszeri és megmásíthatatlan, a néphagyományban viszont egy alkotás sok változatban él – mintha a zeneszerző művét csupán számos vázlatából ismernék. Éppen ezért helyesebb a típus szót tágabb értelemben venni: több önálló „alkotást” – vagyis változatokban élő dallamot – összefoglalóan nevezni közös típusnak aszerint, hogy több vagy kevesebb vonásban hasonlók egymáshoz. Rokon dallamokat és nem azonos dallamokat nevezek tehát a továbbiakban típusnak. Az a kérdés, milyen rokonság alapján nevezhetünk így különböző dallamokat.

Legtágabb a rokonság akkor, ha a dalok egyetlen meghatározó sajátsága alapján húzzuk meg a rokonság határait. Tulajdonképpen az eddigi fejezetekben tárgyalt összes tulajdonság szerint lehet „tipikus” egy dallam, s tartozhat ilyen vagy olyan típusba: van dallamvonal szerint típus, hangkészlet szerint (sőt hangnem is tehet dallamot tipikussá), van ritmus-, illetve szótagszámtípus, formatípus, sőt dallam–szöveg kapcsolat is lehet jellemző néhány szorosan összetartozó dallamra, végül, de nem utolsó sorban az előadásmód is foghat össze „típust”. Vegyük sorba ezeket a lehetőségeket.

Nem kell bizonygatni, hogy a dallamvonal, illetve egy összetettebb dallamfelépítés lehet tipikus, és sokféle eltérő megoldásban jelentkezhet. Legtágabb határok közt beszélhetünk ereszkedő (01–094), helyben topogó (0129–0141 és 0280–0302), emelkedő (0256–0275), kupolás dallamokról (0319–0393), kétrészes – például kvintváltó (01–049) vagy kvinttel magasabban ismétlő (0323–0324, 0335, 0345, 0359), mély járású (16/e, 46, 0137, 0143–0152, 0176–0179, 0293–0302, 0311–0318), magas járású (01–049+0234–0244), tág ívű (022, 039, 0219, 0369–0393) és szűk menetű dallamokról (0146–0152, 0308–0309), s ezek bizonyos {240.} vonatkozásban valóban közelebbről vagy távolabbról rokonok. A dallamnak még a tagolása is lehet igen tipikus: a kadenciái. Bizonyos kadencia-sorozatok is összekötnek dallamokat egymással, például 7 [5] 3, 4[5] VII, ezek többnyire kvintváltók: 5[4]3, 5[4]2 históriás jellegű vagy táncnóták a „sirató rokonság” jellegzetes példái; 1[5]4 az új stílusra jellemző és így tovább. A hangkészlet néha igen jellemző egy-egy dallamstílusra, különösen a fejlődés korai fokozataiban, de még olyan fejlett parasztzenében is, mint a bolgároké. A magyar népzenében is más-más jellege van a dúr pentachord dallamoknak (0303–0309), mondjuk a Zobor vidéki lakodalmas énekeknek (0303, 0307) vagy a hexachord (+oktáv) hangkészletnek, mondjuk a regösénekeknek, betlehemesnek és dudazenének (201., 42–45., 50–54., 152., 256. pl.), mint az oktávterjedelmű ötfokú daloknak. Ötfokú dallamok: ez a tág hangkészlet-meghatározás is, minden tág volta ellenére is, jelent bizonyos rokonvonást, ami határozottan elkülöníti más dallamoktól. Igen sok dallamot meghatároz a fríg hangnem, ha ugyanis annak fő hangjaira épül fel a dallamvonal (0178, 0255, 0282, 0284, 0290/a). Egészen különválnak hangnemi-hangkészleti sajátságaikkal azok a dalok, amelyeknek egész dallammenetük az „akusztikus skála” hangjaira épül, s annak jellemző hangjait lényeges dallamhelyen építik be a dallamvonalba (69, 0278). Funkciós dúr-dalok (0317), hipo-skálákban mozgók (0240–0244) mind külön rokonsági körbe tartoznak. Ismét határozott típust jelentenek a drm-n recitálgató dallamok (0129–0141).

A magyar népdalban (a népköltészethez hasonlóan) igen nagy jelentősége van a szótagszámnak: egy-egy szótagszámcsoport vagy különösen egy-egy sajátos versszakképlet összekapcsol sok, egyébként különböző dallamot. Az olyan ritka sor, mint az ötszótagú, különösen ha a versszak mind a négy sora ilyen, annyira különválik a magyar dalok többségétől, hogy ez már típussá is avatja (e tekintetben legalábbis). De igen jellegzetes csoportot alkotnak a 6-os, 8-as, 12-es izometrikus dallamok is – ezek többnyire a régi parlando-rubato dalok főcsoportjai; a 12-esek pedig a régi stílusban szinte kivétel nélkül az úgynevezett „recitálók” csoportjába tartoznak. Ellenben a 7 és 11 szótagúak a régi stílusban kivétel nélkül táncdallamok, a 6+5 tagolású 11-es pedig szinte egyetlen dallamot jelent: a „Hol jártál az éjjel cinegemadár” szövegű kanásztáncot (04). 13–14 szótagszám egy dallamon belül a kanásztánc legjellemzőbb típusait jelenti. Új dalaink között a 10-es és 11-es szótagszám jelent igen tipikus dallamcsaládot, az új stílus legnagyobb tömegű, legjellegzetesebb darabjait; 16-os szótagszám a közép-erdélyi új dallamokat, s ennél hosszabb sorok már csakis az új stílus AABA formájú dalaira jellemzők, tehát ismét egy szűkebben körülírható dallamfajtát határoznak meg.

Még közelebbi rokonságot jelenthet egy-egy sajátos ritmusforma. A mazurka-ritmus igen erős hasonlóságot tud éreztetni még nagy dallamkülönbség ellenére is.

ritmus 4–5 dalunkra jellemző, amelyeket ezért egymás közeli rokonainak érzünk.

{241.} Talán még erősebb a típusalkotó ereje a formának. AA5A5A dallamainkat szinte mind egy típusnak lehet érezni. Nem kevésbé a fordítottját: A5A5AA-t. Még jellegzetesebb, egyéni arculatot tud adni egy dalnak a szaffikus forma magyar változata. A 118–119. és 160. példában több változattal is bemutatott dallamcsaládot például szinte semmi más tulajdonság alapján nem lehetne egyetlen variánscsoportba sem összehozni, csakis a forma alapján: dallamiránya hol fölfelé tartó egészen az oktávig, hol a kvintről lefelé mozog, hol meg a kvint körül marad; hangnem-hangkészlete alapján lehetne dúr pentachordtól oktáv terjedelmű dúr, akusztikus, fríg, hipo-ión, eol dallam; szótagszáma és ritmusa a 3–4. sorban nagy különbségek között ingadozik, tehát mint „heterometrikus versszak” is különböző helyen szerepelnének változatai akár egy ritmusrendben, akár a szótagszám szigorú rendszerében. Ami mindben közös, az egyedül a forma: AAb+bc, a késői szaffikus jellegzetes formája; ennek megfelelően a nép is egyetlen dalnak ismerte és mindig ugyanarra a szövegre énekelte. (Pontosabban: ugyanazt a dallamot ugyanazzal a szöveggel variálta ilyen különböző formában, ahol minden megváltozhatott a dallamban, egyedül a forma nem.)

Még a dallam–szöveg kapcsolat is lehet típusalkotó elem: kanásznótáink, dudanótáink sajátos szövegeknek sajátos ritmussajátságokkal való együttjárását jelentik, különböző dallamokban. „Jaj-nótáknak” pedig azokat nevezzük, amelyek sajátos szövegkezelésükben gyakran toldják ki a szöveget: jaj, jaj, jaj (csuhajja, la-la-la) féle szótagokkal a dallam kitolódott sorvégein vagy páratlan sorain. A „virágénekek” is elég jellegzetes csoportot jelentenek: virágot emlegető refrénszövegükről nevezzük így, a legjellegzetesebbek a háromsoros, refrénes dúr-pentachord dallamok.

Végül az előadásmód is jelölhet típust: „recitálók” kivétel nélkül 12-es parlando, ötfokú drm-kezdetű dalok; s az 5/8-os előadás a régi stílusú 11-esekben tapasztalható, ahol a 4/8-ot váltja fel a kissé fellazított, nagyobb érzelmi töltésű, kiszélesített ritmus.

Mindaz, amit eddig elmondtunk, többnyire elég tág határokat jelent: azt, hogy egy-egy tulajdonságban bizonyos dallamok közösek és másoktól elkülönülnek; de azért ez még nem teszi őket egy jól meghatározható típus tagjaivá. Ahhoz több kell, mint egyetlen tulajdonságban való egyezés, és ebben az egy tulajdonságban való különbözés a többi dallamtól. Viszont mindjárt azt is meg kell mondanunk, hogy olyan dallamcsoportot sem tudunk felmutatni, amelyik mind a hét felsorolt tulajdonságban különböznék a többi daltól. Még a legsajátosabban körülírható kanásznóta-csoport is csak egy-két tulajdonságban különbözik minden más dallamtól, egyéb vonásaiban hol több, hol kevesebb dallammal tartja a rokonságot. Sajátos ritmusuk és szótagszám-szabadságuk, valamint dallam-szöveg kapcsolatuk alapján minden más daltól különböznek, ötfokúságuk, kvintváltásuk, dallamvonaluk menete, jellegzetes A5A5kAAk formájuk, táncszerű, feszes giusto előadásmódjuk más-más dallamokban is feltalálható. Azonban nemcsak a különböző vonások tartoznak hozzá egy stílushoz vagy egy típushoz, hanem {242.} mindaz, ami jellemző rá, akár közös az mással is, akár nem. Az a kérdés, vannak-e olyan típusok, amelyekben minden elsorolt tulajdonságnak kötelezően csak egy bizonyos megoldása fordulhat elő. Ebben a megfogalmazásban a Kanásznótát már ilyen típusnak nevezhetjük: sajátos dallamvonal (kvintváltó, egymotívumú „Páva-dallam”), sajátos hangkészlet (9–VII ötfokú), egyéni metrikai-ritmikai sajátság, szövegkapcsolat és táncszerű előadásmód jellemző rá. Ebből a metrikai sajátság és a szövegkapcsolat minden mástól különbözik, dallam, hangkészlet és forma sok daltól elválasztja, de összekapcsolja a dél-dunántúli ötfokú-kvintváltó dalok egész sorával. Viszont itt már olyan szűkre vontuk a beletartozó dallamok határát, hogy mindössze két dallam tartozik bele, amit az MNT VI. kötete egyetlen dal variánsainak minősített (03–04). De vannak nem kvintváltó, sőt nem is ötfokú kanásznótáink is; ezek csak a szövegkapcsolat és a ritmus–metrum alapján rokonai az előbbieknek, vagyis a „megkülönböztető jegyekben”, összes többi tulajdonságaikban eltérnek tőlük: „Csóri kanász, mit főztél” (Pt 43) még (elhomályosult) ötfokúságával közelebb van, de már nem kvintváltó, s első motívuma is más; 0292 dalunk pedig már se nem ötfokú, se nem ereszkedő dallam, mégis kanásznóta. Ezeket már csak egy tágabb meghatározás kapcsolja össze.

Látjuk tehát, hogy tágabb és szűkebb meghatározások keresztezik egymást; több vagy kevesebb jellemző, közös jegy alapján pontosabb vagy lazább körülírást, szorosabb összefüggést jelezhetünk.

Különböző, szűkebb-tágabb körbe tartozó típusokat mutattam be a Pt dallam-mutatójában (l. „Típusok, eredet”.) Annak célja csak az volt, hogy különböző, kidomborodó sajátságokra, bizonyos rokonságokra felhívja a figyelmet (amit akkor már nyilvántartottunk).

Nyilván sem a maximális követelmény nem lehetséges: hogy minden tulajdonságban jellemzők s egyúttal minden más dallamtól különbözők is legyenek a „típusok”, sem a minimális, hogy csak egy-egy tulajdonsággal határozzuk meg a „típust”. Az elsőt nem lehet elérni, a második pedig kevés. Kell tehát több jegy ahhoz, hogy valamit típusnak mondhassunk, de mindig lesz benne egy vagy két kidomborodó sajátság, ami leginkább föltűnik és jellemzi a típust, és kell hogy a típuson belül különböző dallamok legyenek, amelyek a nem kiemelkedő sajátságokban eltérjenek egymástól. S amit így elsorolunk, abban mindig számolni kell olyan, ezúttal elhanyagolt tulajdonságokkal, aminek alapján, más vonatkozásban más típusba is sorolhatnánk az illető dallamot. Amikor például főképp hangjaival határozzuk meg a dalt – dallamvonal, hangnem, hangkészlet, kadenciák alapján – akkor ritmusával kapcsolódhat egészen más dalokhoz is, és fordítva.

Ezúttal ugyanis a dallammozgás irányával, a kadenciákkal, a hangkészlettel és hangterjedelemmel (tehát hangnemi sajátságokkal) és a forma alapján állítom össze a típusokat. Eltérek Járdányi rendszerétől abban, hogy egyrészt lazábban határozom meg a dallammozgást, hiszen nem egy tízezrekre rúgó dallamanyag egyszempontú elrendezésére akarom felhasználni, hanem csupán a közölt anyagban akarom jellegzetes csoportokra felhívni a figyelmet; másrészt éppen ezért {243.} több szempontot is figyelembe veszek egyszerre. Inkább valami olyasféle tipológiára törekszem, aminőt Bartók adott könyvében, azzal a különbséggel, hogy az ő fő szempontja a versszakszerkezet és ritmus volt. De előzőleg már elkülönített három stílust, amelyet több vonással jellemzett: a régi stílust ereszkedő, ABCD felépítésű (vagy kvintváltó), ötfokú, izometrikus tulajdonságokkal, az újat négyféle visszatérő formával, alkalmazkodó tempo giustóval, s csak azon belül határolt el szótagszámcsoportokat, illetve a „Vegyes osztály” III. alosztályában különböző versszakszerkezeteket. Egyes csoportjai már valóban „típusokat” fognak össze; a többiek azonban vagy túl tágak, vagy túl vegyes elemeket tartalmaznak, mert a választott összetartó sajátság (metrika, ritmika) a legkülönbözőbb eredetű és stílusú dallamokban is lehet közös.

Magam követem Bartókot abban, hogy különválasztom az ötfokú dalokat a diatonikusaktól, de nem elégszem meg azon túl a szótagszámcsoportokkal, hanem további megkülönböztetéseket is teszek mélyebb és finomabb dallamrokonság meghatározására. Az új stíluson belül is forma és dallammozgás szerint adok további elhatárolást, s messze túl kellett menni mind Bartók, mind Járdányi szempontjain a két nagy stíluson kívül eső típusok meghatározásában.

Arról természetesen szó sem lehet ezúttal, hogy a teljes magyar népzenei anyagot mutassam be „típusokon” keresztül. Az még az összkiadásban sem lehetséges, hiszen számos „típuson kívüli”, magányos darabot is be kell mutatni, amit csak szükségből sorolunk egyik vagy másik típus elé, közé. Mindössze a kétségtelenül kialakult, ismert típusokra akarom felhívni a figyelmet a saját példáimon és gyűjteményemen belül. Leginkább típusnak nevezhető csoportok találhatók az ötfokú dalok közt, a sirató rokonságában, a dudanóták közt és az új stílusban; tehát ahol összefüggő stílusról beszélhetünk. Stílus ugyanis azt jelenti, hogy sok egymáshoz hasonló darab keletkezik. Legkevésbé tudjuk (egyelőre) meghatározni azt a sokféle dallamot, amely ezen a négy stíluskörön kívülesik, és tulajdonságai rendkívül tarka képet mutatnak. Ezeket többnyire csak tág határok között, inkább elkülöníthetjük egymástól, semmint szorosan meghatározhatnánk.

Lássuk mindenekelőtt az ötfokú, régi dalokat. Legkiugróbb típusai a kvintváltók. Ezek közt is igen jellegzetesek az „egymagú” dalok, amelyek egyetlen motívumot kétféle zárlattal periódussá fejlesztenek, s azt kvinttel mélyebben megismétlik (A5A5kAAk). Ezen belül külön is nagy család, az úgynevezett „Páva-család”, amelyet meghatározott „mag”, dallammozgás jellemez A-sorában: 8–4–7 fokok után 8–4–5 (02–014, valamint az MNT VI. kötetének szinte a teljes anyaga.) Ez a „típus” már majdnem egyetlen dal; de a különböző szótagszámú és ritmusú változatai különböző szövegekkel társultak, s ezekhez a szövegekhez és metrikai formákhoz annyira hozzáalakultak apró dallamrészletekkel, s egy-egy ilyen önálló forma olyan variánsgazdagságban él a nép közt, hogy önálló dallamnak kell tartanunk a család minden tagját, s a családot együtt típusnak. Ezek szabályszerűen 7[5]3 kadenciasort alkotnak (amit nem egy dallam vagy variáns elváltoztathat); ugyanilyen kadenciákkal és A5A5kAAk periódusos-kvintváltó formával más dallam {244.} is építkezik (például 01 és 015). Számos hasonló kadenciájú, kvintváltó dalunk épül viszont két különböző motívumból: A5B5AB (kétmagúak): 01, 016–021. Jellegzetes csoport az olyan kvintváltó daloké is, amelyek a periódust egy hanggal mélyebben záruló első sorral alkotják 4[5]VII kadenciákkal (ezeknek egyike-másika esetleg el is változhat egyes változatokban): 022–032. További kvintváltó csoportok: 5 [5] 1 kadenciák (033–037); 8 [5] 4 kadenciák (vagy 9 [5] 5): 038–047. (Mindig az alkalmi módosulások leszámításával.)

Sokban közeli a dallammozgás a kvintváltókhoz az ismétlés nélkül ereszkedő, ABCD formájú dalokban (064–0101). Ezek közt is lehetnek lépcsőzetesen ereszkedők: 080–081, 083, 088, 092, 093, esetleg 062, 086 – továbbá Pt 24, 49, 60, 98, 108?, 110–111, 124, 141, 180. Külön csoport az olyan ereszkedőké, amelyek 5–4–5–4–5–8 fokokon kezdenek: 095–097, 0100–0101, 0117–0118, továbbá Pt 17, 44–45, 113, 123, 134–135, 152, 230. Hasonló, mégis elkülönül tőlük az 5. fokon mozgó (de a 4.-et nem érintő) kezdés és utána 8.-ra ugrás (és utána természetesen ereszkedő dallamvonal): 094, 098–099, továbbá Pt 20, 121, 138, 168, 171?, 218. Nagyon sok ereszkedő régi dalunk kezd az oktáv ismételgetésével (vagy ami avval egyenlő: 8–5–8, 1–8... ugrásokkal): 073–074, 076, 092, 0109 és 191. példa, továbbá Pt 70, 87, 117+126+191 = 166. pl. Pt. 131, 168 stb.

1. Semmit se vétëttem Nyitra városának,

1. Semmit se vétëttem Nyitra városának,
Mégis besorozott Ëngëm katonának.

 

MF 1229/b–1930/b lányok, Menyhe (Nyitra) 1909. Kodály

Nem kevésbé gyakori és jellegzetes az első sor oktávon induló és 7. fokon záruló első sora (8----7): 016, 018, 019?, 020, 047, 066, 071, 077–080, 082–083, 086, 088?, 091, 0102, 0109–0110, 0113? továbbá Pt 27, 49–52, 105+107, 124, 133, 165.

Nagyon tipikus az ABBC felépítés – tehát két azonos középső sor – nyolcszótagos, ötfokú-ereszkedő dalainkban. Gyűjteményünkben csak 066, de lásd Pt 50–52, 59, 87, 89, 92, 131, 133, 141, 157, 160=166. (Amint látjuk, ez érintkezik az előbbi csoporttal is: van tehát egy szűkebben összetartozó csoport: 8– – –7 kezdés és ABBC felépítés.) Hasonló ehhez, hogy a szélső sorok ismétlődnek vagy egymáshoz hasonlóvá váltak (AA(k) BB(k) vagy ABCC): 067, 070, 072?, 089–090, továbbá Pt 110.

A két első sor ismétlését (AABC formát) jellegzetesen olyan régi dalokban találjuk, amelyek három-négy nagyívű sorból – oktávról az alapra lefutó sorból {245.} – állanak, tehát kadenciáik 1 [1] 1. Ilyen 0114, továbbá Pt 54, 76, 79–86. Ezek többnyire 8 vagy 10 szótagos sorokból állanak.

Egészen más jellegűek az ereszkedő 12-esek: 24/ab. (lásd még Pt 178-at). Ezek erősen recitáló dallamok, ahol szinte az ötfokú, ereszkedő dallammenet vázát rajzolja ki a dal sok hangismétléssel.

Különválnak azok az ereszkedő dallamok, amelyekben csak az első három sor ereszkedik fokozatosan, le is jut az alaphang környékére, azután a negyedik sor újból magasra ível fel, vagy már a magasból indul is: 013, 065, 068, 074, 084, 0101, 0103, 0111–0114, 0133, 0141 és 23, 24/a, 58. példa.

A magasról ereszkedők után lássuk a középen mozgó pentatondalokat. Legjellegzetesebbek a drm-tengely körül mozgó dalok: 0129–0133, 0137, 0139–0141, továbbá Pt 77–78, 158, 162–164, 171, 179–142, 220, valamint Kodály 1973, 30. A drm-kezdettel jellemezhető dalok is összefüggő típust alkotnak, de néha – nagy ritkán – emelkedők is lehetnek, s szinte kivétel nélkül parlando (sőt recitáló) előadásban élnek: 0134–0136, 0138, továbbá Pt 96–97, 100, 127, 173–176.

Ötfokú, régi dalok közt ritka az ennél mélyebben járó dallam, de ami van, az határozott típus. Ilyen alulról vagy középről induló és alsó járású a 0143–0145 (továbbá Pt 22, 41, 96!, 220 és Kodály 1973, 32 „Túl a vízen egy kosár”). Szintén jellegzetes típus a néhány tetraton és triton dallam:0146–0152 és Kodály 1973, 28 „Csak azt szánom-bánom”= 276. példa.

Erősen összetartozó típust alkotnak dudanótáink. Ez ugyan ritmusuknak köszönhető, s erre vonatkozik a megjelölés is. Szinte kivétel nélkül 8 szótagosokat tartunk nyilván ilyen névvel, amelyekben kvint-kvartváltás nyomait lehet fölfedezni. Összetartozásukat további dallam- és formaelemek határozzák meg, amelyeket majd a következő fejezetben, eredetük tárgyalásában fogunk részletezni, mert a keleti párhuzamok világosabbá teszik. Egyik csoportjuk formája A5 vagy A4ABC (vagy A5–4ABB), másiké A5–4BAB (A5–4BAC): 050, 055, 062 (=Pt 250), továbbá Pt 248–252, 256, 270 és 053–054, 057–059, 061 (=Pt 260), továbbá Pt 258–259. Kivételesen 6–7 szótagú kvint-kvartváltó, alapritmusú dalokat is neveznek dudanótának: 050, továbbá Pt 56, 245.

Közeli rokonai ezeknek a dudanótáknak olyan 8-as parlando dalok, amelyeknek 2. sora már leszalad az alaphangra, néha már az 1. is: 112/a (= Pt 4) és Pt 37. Ugyancsak közeli a kvintváltó, egy magból felépülő dalok némelyike, amelyek az 5. fokú főzárlatot leviszik az 1. fokra: 151. példánk (= Pt 21). Jegyezzük meg mindjárt, hogy ennek ritmusa tipikus 6-os dudanóta-ritmus. (Ebben a dalban tehát összeolvad a dunántúli mintára elváltozott, egymagú, kvintváltó, Páva-motívumhoz hasonló dallamszerkezet az A5BAAk dudaritmusú dallamok szerkezetével. Ilyen oka is lehet az 5. fokú kadencia „lecsúszásának” az 1. fokra!)

A dudanóták többségét csak erős fenntartással lehet ötfokúnak nevezni mai alakjuk szerint. A későbbiekben látni fogjuk, hogy szo- és do-alapú, sőt félhangos ötfokúságban mozgó dallamokat lehet párhuzamba állítani velük; ezért, mostani diatonikus jellegük ellenére is az ötfokúak után tárgyaltuk őket.

{246.} Viszont a következők már kétségtelenül diatonikusak, bár jó részüket Bartók még az ötfokú, régi stílusba (A-osztályába) sorolta. Régiségük természetesen vitathatatlan, és sok egyéb tulajdonságukkal kétségtelenül közel állnak régi, ötfokú dalainkhoz.

Legfontosabb csoport a diatonikus parlando 12-eseké. Ezeknek hullámzó dallamvonala határozottan eltér az ötfokú 12-esek kifejezett ereszkedésétől; egészben véve és legtöbbjüknek kadencia-sora alapján mégis ereszkedőknek mondhatók. (Kadenciáikról az eredetkérdések tárgyalásakor szólunk.) Legszívesebben balladával, régi históriás ének vagy koldusének szövegeivel és halottas énekekkel járnak együtt. Ilyen 0155, 0163, 0165, 0193–0196, valamint 192–195. példa.

Szolgálj engem, szolgálj, szolgálj engem, szolgálj

Szolgálj engem, szolgálj, szolgálj engem, szolgálj
Gazdag Fülöp császár, gazdag Fülöp császár!
Mer ién néked adom, mer ién néked adom

 

Ifjú Mátyás király ullyan álmot látott:

Ifjú Mátyás király ullyan álmot látott:
Ivegablak alatt nagy hosszú almafa,
Nagy hosszú almának tizenkét szép ága,
Háromszáz levele, hatvanhat virága.

 

Tova jő egy legény, be szomorú szegény!

{247.} Tova jő egy legény, be szomorú szegény!
Látom a szájáról, szállást kérne szegény.
S adnék neki szállást, a lovának állást,
Nekie pediglen csendes lenyugvást.

 

Az öreg Dancia magát siratgassa:

Az öreg Dancia magát siratgassa:
Istenem, Istenem, Kilenc lyányom közül,
Kilenc lyányom közül még egy fiam sincsen!
Istenen, istenem, ki váltson fel ingem,
Ki váltson fel ingem katonarabságból!

 

192) MF 2491/a 36 é. férfi, Trunk (Moldva) 1930 Véress S.; 193) Kallós 1970 108; 194) MF 1320/d asszony, Székelyvaja (Maros-Torda) 1914 Bartók = Pt 348 más szöveggel; 195) Pusztina (Moldva) 47 é. vak férfi, 1951 Kallós.

Hasonlóan ereszkedő-diatonikus, de nem annyira recitáló, mint a 12-esek, egy sor 8-as és 11-es 5[4]3 kadenciás (esetleg lassú táncritmusú) dallam: 0181–0184, valamint 5[4]2, 5[4]1 és hasonló kadenciákkal lépcsőzetesen leszálló 6-os vagy 8-as: 0166, 0164, 0188, 0194. Rokon ezekkel néhány oktávról, hetedik vagy hatodik fokról ereszkedő dallam 2. és 1. fokú kadenciákkal: 0161, továbbá 196–197. példa.

Vajjon ki csattogtat Ebbe zöld erdőbe?

{248.} Vajjon ki csattogtat Ebbe zöld erdőbe?
Talán az édesëm A lókeresőbe?

 

Ha tudtad határát Rövid szerelmednek,

Ha tudtad határát Rövid szerelmednek,
Mér nem hagytál békit Én árva fejemnek?

 

196) MF 522/a (Maros-Torda) Vikár?; 197) Bánffyhunyad (Kolozs) 1908 Bartók.

Ezekhez hasonlók kadenciákban, de dallamvonaluk domború (dúr- vagy mollterccel, mint az előzők is):

Olyan nap nem jő az égre, Könyvem ne hulljon a fődre.

Olyan nap nem jő az égre, Könyvem ne hulljon a fődre.
Hull a fődre, hull előmbe, Hull a gyászos kebelembe.

 

Magyari császárnak Lázár fia vala,

Magyari császárnak Lázár fia vala,
Mestere Mánónak es egy lyánya vala.

 

198) Sz. Nd 32 sz. 56 é. asszony, Nyárádköszvényes (Maros-Torda) 1914 Bartók; 199) Kallós 1970 5. sz.

{249.} Hasonló típusokat táncdalok közt is nyilvántartunk: 5[4]2 (vagy 2 helyett 4, 4,1) kadenciákat erősen kihangsúlyozó, fokozatosan ereszkedő dallamokat: 0167–0171, 0187, továbbá 146. és 200. példa.

1. Jaj de széles, jaj de hosszú az az út, Akin az a kilenc betyár elindult!

1. Jaj de széles, jaj de hosszú az az út, Akin az a kilenc betyár elindult!
Akin az a kilenc betyár elindult, Pápai úr udvarába befordult.

 

Derzstomaj (Jász-Nagykun-Szolnok) 82 é. férfi, 1939 Vargyas = Vargyas 1954 93 sz.

További rokontípusok az oktávról ereszkedő, vagy alulról domborúan induló dallamok 2., 1. vagy X [2] X [1] kadenciákkal: 218., 220–221., 222. példa, valamint az utolsónak hangszeres változatai: 145/a–g példa.

Egészen más világot jelentenek a dúr-kvintváltók. Ezek is, mint az ötfokúak, nagyívű, ereszkedő dallamok, de kifejezett dúr hangzásuk elválasztja tőlük: 0205–0206, valamint 201–202. példa.

Rákóci hajdanában danában...

Rákóci hajdanában danában...

 

Gyújtottam gyertyát...

Gyújtottam gyertyát...

 

201) MNT III. 563; 202) MNT III. 649.

{250.} Ezekkel már meg is kezdtük Bartók „C) osztályának”, vagyis sem a régi stílusokba, sem az új stílusba nem tartozó dallamoknak a csoportjait. A dúr-kvintváltók határozott körvonalú típust alkotnak. Már a további csoportok inkább csak „elkülönítést” fognak jelenteni: a dúr-ereszkedők (ritkák): 83. példa, valamint a mixolíd-ereszkedők: 0208–0214. Inkább nevezhető típusnak a néhány lépcsőzetesen ereszkedő moll-dallam: 0218, 0220, 0224, valamint hipo-skálákban fogant, ereszkedő dallamok: 0240–0244.

Ismét csak tág elhatárolással foghatjuk egy körbe az ereszkedő moll-dallamokat (ha ugyanis nem tartoznak az előbbi csoportok egyikébe sem): 0215–0225, 0230–0233. Ezek közt már inkább típus néhány „új-szaffikus” formájú, moll, ereszkedő dallam: 0227–0229. És nagyon határozottan összetartozik, egyúttal minden más dalunktól elkülönül néhány tipikus fríg dallam, amelynek 6-ról ereszkedő vagy induló dallama a moll-szexten kívül a 4., 3 és 2 főhangokra épül: 0255, 267/ab. példa, valamint a következő:

Az ég alatt, a föld színén Nincsen olyan árva, mint én, taj laj-laj-laj laj laj laj.

Az ég alatt, a föld színén Nincsen olyan árva, mint én, taj laj-laj-laj laj laj laj.
Haragszik rám az Isten is, Lehajlik hezzám az ég is, taj-laj-laj-laj laj-laj-laj.

 

Csikvacsárcsi (Csík) 1907 Bartók.

(Lásd még Pt 334–338, 347-et.) És hasonlóan jellegzetesen elválik a magyar dalok nagy tömegétől néhány alacsony járású fríg dallam, különösen a szokásdalok között: 0290/a, 149/a példa.

Csak nagy általánosságban jelent elválasztó – nem összekötő – határvonalat a következő néhány dallamirány-meghatározás. Ereszkedő, majd újra emelkedő dalok: 0241, 0277, továbbá Pt 99, 170, 206–207, 231, 242, 327. Középen mozgó dallamok: 0298 (továbbá Pt 182, 185, 208, 223, 227, 246, 269–270, 281, 285, 333, 347.) Középről fölfelé induló dalok: 0254, 0262 és 204–205. példa.

1. Kék a kökény, zöld a petrezselyem. A rózsámnál meghült a szerelem.

1. Kék a kökény, zöld a petrezselyem. A rózsámnál meghült a szerelem.
Nemcsak meghült, meg is hidegedett. Mert már engem régen elfelejtett.

 

Ne csudáld galambom, Hogy én sárga vagyok!

{251.} Ne csudáld galambom, Hogy én sárga vagyok!
Kilenc esztendeje, Mőte már rab vagyok, Mőte már rab vagyok

 

204) Kiskunhalas (Bács-Bodrog) 78 é. férfi 1939 Vargyas = Vargyas 1954 32 sz.; 205) Ghymes (Nyitra) 1906 Kodály.
(Lásd még Pt 146–147, 183, 192, 196, 241, 307, 320, 325, 332, 347.)

Elütnek a magyar dalok nagy tömegének dallamvonalától az alulról emelkedő és domború ívet leíró, (de nem ismétléses formájú, tehát nem új stílusú) dalok: 0268, 0273–0274, 0300, valamint a 247–249. példacsoport dallamai (továbbá Pt 101–121, 185–187, 210, 236, 238, 262, 273, 316, 329=468, 368, 370, 372, 471, 480 és a 249. példacsoportunkban szereplő Pt 494–495).

Még elütőbbek az alulról csak az 5. fokig emelkedő, alsó járású dallamok: 0297, 0299, továbbá Pt 46–47, 88, 204, 216, 284, 286, 288, 297?, 317–319, 370. Ezeket a magyar népzenén belül már „típusnak” is tarthatjuk a többitől való nagy távolságuk alapján.

Ugyancsak típust alkotnak az úgynevezett „Jaj-nóták”. Ezeket kizárólag formai sajátságuk alapján érezzük összetartozónak, de ez a formai sajátság nagyon szembeszökő, akár az egyes dalt tekintjük, akár egy egész összetartozó dallamcsaládot. (Leírásukat már láttuk a Forma fejezetben példákkal.) Akár a jellegzetes szövegtoldásokat vesszük tekintetbe, akár a dallamcsaládon belül tapasztalható sorszámszaporodást vagy -fogyást mindenképpen valami hasonlót, közöset kell látnunk az ilyen dalokban, függetlenül attól, milyen jellegű volt az eredeti négysoros, 8 szótagos dal: ötfokú, régi, ereszkedő, vagy dúr plagális, újszerű ének. Ilyen ötfokúak közt 077 és 085, egyéb dalok közt 0247–0254, valamint 124–127 példa.

Egy sor kis hangterjedelmű dalunk szeptim nélküli dúr-hangsorát egyáltalán nem a modern harmonikus érzék szerint alkalmazza: ezeket csakis a régi elmélet ión-skálájával jellemezhetjük. Ilyen ión-pentachord-hexachord dal 0303–0308. Külön összetartozik közöttük a refrénes, esetleg háromsoros fajta is. (Lásd Kodály 1973, 78–79. lapján közölteket.) Viszont egészen más jellegű, de a magyar népdalok közt szintén idegenszerű az 1–6(+8) fok közt mozgó, tehát dúr-hexachord dallamvilág: betlehemes dalaink nagy része és a regösénekek tartoznak ide, valamint néhány dúr-dudanóta és egy nagy tömegű párosító dalcsalád: 0201 és 44–45., 50–54., 152, 160/a példa. Ezek közt a szaffikusok (44–45. példa) igen sok dalból álló jellegzetes típust alkotnak.

A magyar dalok túlnyomó nagy többsége autentikus elhelyezkedésű (vagyis {252.} egész dallamvonala a záróhang fölött helyezkedik el – nem számítva a szubtonika –VII. fok – érintését a végső lezárás előtt). Ehhez képest néhány szórványos plagális (tehát a záróhang felett és alatt egyaránt mozgó) dallamunk még ilyen tág meghatározással is típusnak tekinthető. Az ismert plagális dalokon belül megkülönböztethetünk nagy hangterjedelmű, nagyívű dúr dalokat: 0311, 0314–0315 (továbbá Pt 201, 204, 205, 318), mollokat: 0312–0313, 0318. Külön típus néhány háromsoros, refrénes, plagális dal – a népszerűsítő füzetek révén ezek gyorsan elterjedtek: Pt 474–478. Végül a funkciós dúr-hangnem annyira ritka népdalaink közt, annyira jellegzetes hangzást jelent, s annyira idegen is, hogy jól felismerhető és elhatárolódó típusnak nevezhetjük: 0316–0317 és Pt 200.

Ezek után vegyük sorra új dalaink típusait. Először a legegyszerűbbet, amely szintén egyetlen motívumból van fölépítve, mint a régi dalok első, kvintváltó csoportja: AA5A5(k)A(v). Az ilyen formájú dalok közt igen jellemző a 8 és 11 szótagosok csoportja. A nyolcasok közt csak domború motívumot ismerek, 1–5 (6)–1 vonallal: 0323–0324. A 10–11-esek közt 5.-ről 1.-re ereszkedőt is: 0345, 0359 és domborút is: 0394.

A kétféle sortípusból építkezők közül AA5BA ereszkedő (5–1) A-sorral: 0319 (hatos), 0322 (hetes), 0325 (nyolcas), 0341 (tízes), 0346 (tizenegyes). Ugyanilyen felépítés domború A sorral: 0326 (nyolcas). Elég sok hasonló akad tizenegyeseink között.

Az ABBA forma 10-esei és 11-esei alkotják a leggazdagabb csoportokat. Ezekben már nemcsak az 1. és 5. fok közt mozoghat az A-sor, hanem 8–1, illetve 1–8–1 vagy 5–8–1 közt is.

10-es, A: 5–1: 0331–0332, 0338, 0340, 0343

11-es, A: 5–1: 0346, 0352, 0355–0358, 0363, 0368

10-es, 11-es, A: 1–5–1: Pt 402, 404, 413, Járdányi, 64, 65, 73, 0360, (0361)

10-es, 11-es, A: 8–1: 0333, 0339, 0342, 0344, 0347–0348, 0350, 0353–0354, 0365, 0367

10–11-es, A: 5–8–1: 0334, 0336–0337, 0364, 0366

11-es, A: 1–8–1: 0351

AABA formájú dalaink hosszú sorokból állanak, A-soruk a sok hangból nagy ívet ír le; kvint- és alaphang közt mozgó, szűk dallamsoraik tehát nincsenek is.

A: 1–8–1: 0374, 0376, 0380, 0389, 0390, 0392, 0393

A: 8–1: 0381–0383, 0384–0386

Többszörös ívet ír le: 0387–0388, 0391

Természetesen lehetséges volna további részletezés is. Még szorosabbra vont határok közt közelebbi összetartozást is meg lehetne állapítani, ha a B-sorok különböző fajtáit és a sorok belső hajlásait is részleteznénk. Egy nagyobb anyagban, például a teljes népdalanyag összkiadásában erre szükség is lesz. Jelen célunk csak az volt, hogy a feltűnőbb csoportokra rámutassunk és a típusmeghatározás lehetőségeit ismertessük.

{253.} Ha most egybenézzük a magyar nép által ismert és fenntartott dallamtípusokat, különösen a „rokonsági kör” értelemben használt típusokon belül még az egyes dallamokat is, amelyeket variánsaik száma és elterjedtsége alapján „dallamtípus”-ként tartunk számon, akkor végtelenül gazdag sokféleséget találunk, s a zene, az ének legtöbb sajátságára, lehetőségére találunk több vagy kevesebb példát. Ezek közt vannak kedvelt, gyakori fajták, és vannak ritkák; a kedvelt fajták a dallamtípusok olyan nagy számával vannak képviselve, s azok olyan nagy tömegű variánsokkal, hogy bizonyos uralkodó jelleg erősen átüt a sokféleségen, sőt bizonyos értelemben egyformaságot, egyhangúságot is okoz. Mégis, az egész együtt, gyakori és ritka, népdalszerű és idegenségét még alig levetkező ének, ősi és új összead egy olyan zenei együttest, amely változatosságával, fejlettségével a nép sokféle érdeklődését árulja el, s bizonyítja, hogy kultúrája nyitott volt minden fejlődési lehetőség számára. S ha benne mégis sajátos, egyéni válogatás és jelleg mutatkozik, szívós ragaszkodás bizonyos sajátságokhoz: autentikus, ereszkedő vagy kvintszerkezettel emelkedő dallamépítkezés, izometria, határozottan érezhető forma, világosan tagolt szerkesztés, beszédszerű ritmusok rubatóban és feszes, pontozott ritmusban egyaránt, az mindennek nem mond ellene, csak kiegészíti: sokfélével megbarátkozó, de bizonyos sajátságokhoz ragaszkodó, változatos és egyéni műveltség igényéről tanúskodik.

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

раскрутка сайта цена

(ThomasCrich, 2019.05.13 10:08)

мифы о SMM про бесплатное продвижениеВ этой статье мы раскроем основные этапы создания интернет-магазина, и детально поговорим о способах его продвижения.Разве вам необходимо создать объявление с нуля, а не продвигать имеющиеся посты.Особенностей у платформы много:Критиковать совещание лучше однозначно: товарищ либо поздоровался, либо нет, либо отработал данное возражение, либо нет. Третьего не дано. Следовательно мы рекомендуем отплевываться сложных оценочных систем сообразно 5 или 10-балльной шкале, используйте оценку «0» и «1». Применяйте данную технологию чистый для исходящих, беспричинно и ради входящих звонков.
<a href=https://moskow.skgroups.ru/ecomerce.html>разработка интернет магазина под ключ</a>
[url=https://moskow.skgroups.ru/context.html]реклама яндекс директ[/url]
https://moskow.skgroups.ru/vizitka.html - заказать сайт визитку

Текст и визуал должны мучиться в тандеме, а не присутствовать разнородными элементами. Обыгрывайте фото текстом, делайте цельную публикацию, и исключительно тутто она довольно работать. В случае с Инстаграмом образ цепляет забота, но удерживает пользователя именно текст.Если ваше имя вашей строительной компании ОАО «СШМНУ» и вы планируете привлекать клиентов из интернет — стоит придумать имя домена поинтереснее.Разве накануне этого сервисов в вспоможение, выключая сервиса (тарифы и отдельные услуги по продвижению вашего инстаграм-аккаунта смотрите здесь), посоветовать было нельзя, то в случае с контентом уписывать сервис, который поможет вам проанализировать конкурентов оживленно и эффективно. Даже бесплатно. Это хорошо знакомый Вообще-то он, вестимо, платный. Но лопать тестовая разновидность: недельный пробный период на 10 загрузок вроде некогда подойдет чтобы нашего случая.CMS (Significance Operation Sistem) – буквально, порядок управления контентом. В более широком смысле это программная система, предназначенная чтобы обеспечения и организации совместного процесса создания и редактирования содержимого сайта. Короче говоря, это движки ради создания сайтов, с помощью которого вы управляете всем сайтом.Сегодня — малость о «вечном» — о цвете, кто разительно важен чтобы веб-дизайна. Вы, скорее всего, уже не однажды читали различные материалы на эту тему и не однажды видели статьи о психологическом восприятии цветов, которые используются быть создании сайта. Советую завсегда скептически подобный к этому вопросу. Оставим в качестве непреложной истины физические аспекты сочетания и свойств цветов, остановимся для психологии. Некоторый выводы сделаны для основе достаточно спорных утверждений. В вопросе восприятия конкретного цвета психологи подходят индивидуально к каждому человеку. Битва в книга, сколько настоящий колорит у каждого ассоциируется с конкретным образом, вещью иначе событием в его жизни и находится в подсознании человека. Эти ассоциации могут красоваться различными — как положительными, беспричинно и отрицательными. Это относится не ко всем цветам подряд, а один к некоторым основным (однако, у всех этот действие проявляется по-разному). Также восприятие цвета может носить тематическую направленность. Примерно, красный — в технической области он символизирует риск, а в области моды — чувственность и смелость. Если рассматривать малиновый цвет в «природном» контексте, то, скорее всего, он породит ассоциации со сладостью спелых ягод. А в социальном контексте он заставит вспомнить о коммунизме, но у жителей стран дальнего зарубежья таких ассоциаций может и не возникнуть. Перед нами довольно разнообразная полотно ассоциаций, связанных с красным цветом. Дозволительно пренебрегать многие утверждения, констатирующие однозначность восприятия. Следовательно ужасно осторожно выбирайте цвета ради оформления каждого конкретного веб-сайта и избегайте давления одного тона, не продумав тематику цвета. Может быть, у самого важного клиента, он вызовет много негативных ассоциаций. Не стесняйтесь опрашивать своих знакомых в процессе построения композиции, интересуясь их мнением и ассоциациями, возникающими у них — это много полезная практика.

сайт под ключ

(Williamfarne, 2019.05.13 07:41)

Сейчас приказ к действию.— Помогать росту популярности среди пользователей Интернет.Тут всё беспричинно же, наравне и для Фейсбука, поэтому в данном разделе никаких дополнительных комментариев не оставляем, смотрите соответствующую статью. =)
<a href=https://novosibirsk.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>разработка сайтов Новосибирск</a>
[url=https://novosibirsk.skgroups.ru/calls.html]менеджер по холодным звонкам[/url]
https://novosibirsk.skgroups.ru/context.html - контекстная реклама

Всё проверяем. Пост довольно являться как в ленте, так и в stories. Если прежде вы рекламу не настраивали, то надо нажать для кнопку «Добавить способ оплаты» и привлекать либо банковскую карту, либо PayPal ради оплаты рекламы.Уместительный подбор шаблонов с адаптивным дизайном (для ПК, планшетов, смартфонов).— SEO-адекватность: SEO-требования к структуре сайта (перелинковка, устранение дублей);Пропорционально, о вежливости. Вы будете удивлены, однако некоторые ваш вполне безобидные фразы могут настроить клиента насупротив вас. Хотите испытывать, какие? Читайте в этой статье.3. Заливки системы управления контентом сайта для хостинг, настройка, наладка, существо структуры.

создание сайтов под ключ

(SeogradGauby, 2019.05.13 06:43)

4.1 Словообразование через ключевого словаТаргетированная объявление – это очень и весьма эффективный способ привлечения целевой аудитории. Она помогает повысить узнаваемость компании, расширить охват и, конечно, встречать клиентов. Только всё это работает всего в том случае, коли вы зададите правильные настройки. :) И если разговор заходит о таргете в Фейсбуке, некоторый владельцы сайтов делают большие глаза и отчаянный мотают головой: чрезвычайно сложно, нисколько непонятно, мы туда не полезем.Наподобие же правильно подобрать хэштеги чтобы своего аккаунта? Учтите следующие правила:
<a href=https://volgograd.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>создание и разработка сайта</a>
[url=https://volgograd.skgroups.ru/smm.html]таргетированная реклама в инстаграм[/url]

https://volgograd.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html - заказать сайт под ключ

Видео – перед 1 минуты в ленту. Тогда тоже старайтесь делать видео хорошего качества, исключите «шевеленку», монтируйте ролики из небольших кусочков.Реклама АудиБесстрастный обзвон: KPI на звонкиНа 5 шаге вы сможете опубликовать ваш сайт в интернет. Это делается нажатием одной кнопки «Опубликовать». Разумеется, накануне этим вам нуждаться внести причина, гораздо публиковать сайт, задать адресные причина хостинга. Хостинг – это место в интернете, гораздо будет размещён ваш сайт визитка.Примеры профилей с сильным содержательным рядом, выполненные в едином, авторском стиле:

онлайн займ симферополь

(antinAbisy, 2019.05.13 06:18)

онлайн займ симферополь: https://citycredits.com.ua/dinero/

создание и разработка сайта

(SeoomskFlers, 2019.05.13 05:47)

Работа с возражениями по телефону совершенствуется в ходе обучения. Около этом отрабатываются типовые аргументы, появляется знание установить контакт и понимание потребностей собеседника. Гордо нейтрализовать не всего типичные для всех ошибки, однако и индивидуальные. Это поможет раскрыть потенциал каждого подчиненного.Сайт обязан заключать удобную и понятную пользователям структуру. В профессиональной веб студии этому вопросу уделяется особое внимание. Ведь правильно организованная структура – это основа юзабилити, то наедаться удобства пользования интернет-ресурсом. Безвыездно страницы интернет-ресурса должны иметь одинаковый дизайн – с одной стороны, необыкновенный и узнаваемый, а с другой не противоречащий требованиям юзабилити и не мешающий пользователям впитать информацию. Успевать этого непросто, в связи с чем разработка дизайна считается одним из самых трудных этапов в создании веб сайтов.Современное развитие технологий позволяет замышлять практически не ограниченный кург задач. Интернет – это интерактивный канал связи, который позволяет предоставлять информацию различных типов: аудио, видео, текстовую и т. п. С через программного обеспечения сайта дозволено принимать платежи, разговаривать сообразно телефону, водить базы данных, посылать и доставать факсы, обмениваться SMS сообщениями и исполнять некоторый другие действия ради которых, зачастую применяется разрозненное программное обеспечение и технические средства. Современный интернет сайт – это информационные фокус вашей компании.
<a href=https://omsk.skgroups.ru/resheniay.html>разработка продажа готовых сайтов</a>
[url=https://omsk.skgroups.ru/context.html]контекстная реклама[/url]
https://omsk.skgroups.ru/kontakty.html - заказать веб сайт телефон

Впопад, буде вы перед сих пор не добавили в свой лексикон такое остромодное словцо, подобно хайп, потому который понятия не имеете, который это такое, то взгляните для Black Star. Это вам наглядный парабола того, вдруг дозволительно хайпить. Говоря по-русски – поднимать вокруг себя шумиху, ажиотаж. Так который производители спрея для горла «Тантум Верде Форте» не ошиблись с выбором человека для рекламу. Им стал Тимати.У каждой из площадок жрать приманка подкатегории:Правильная оптимизации страниц интернет-магазина – залог успешного SEO-продвижения и работы с аудиторией. Самой важной составляющей продающей страницы для SEO является текст.Аллегория составления Title: Аренда Автомобилей: Покупать телевизоры в Москве. Беспредельный круг телевизоров Samsung в магазине «имя компании».Чтобы такого типа бизнеса отлично подходит визуальная проработка оформления профиля. Именно здесь дозволено отработать стилистические элементы: мозаику, столбики, чередование и т.д. Главное – сделайте поштучно привлекательно каждую картинку и соберите их в единую систему, используя маломальски изображений.

веб студия заказать сайт телефон

(Olegbep, 2019.05.13 04:50)

— Способ навигацииУчасток жилого пространства без декоративного водоёма (пруда, фонтана, ручья, водопада) обычно выглядит сухо и скучно. Фантазии быть устройстве водоёма пропали предела, следовательно неотменный облик таких композиций зависит через дизайнерских предложений, пожеланий заказчика и определяется проектом…SEOKlub Продвижение сайтов
<a href=https://kazan.skgroups.ru/context.html>агентство контекстной рекламы казань</a>
[url=https://kazan.skgroups.ru/context.html]казань реклама яндекс директ[/url]
https://kazan.skgroups.ru/resheniay.html - купить landing page

Сторонние сервисы ради рекламы «ВКонтакте»Единственно таким образом позволительно останавливаться достойным web-разработчиком и, вероятно, в близком будущем владельцем крупных, приносящих стабильный доход, сайтов. Дабы вас успокоить, я скажу, который однако интернет предприниматели, создавшие частный бизнес с нуля, начинали именно с блокнота.Спустя немного времени сочинитель этого сайта неумышленно иначе умышленно натыкается в безграничных просторах Интернета на форум. Форум, на котором общаются люди, создающие сайты. И тогда индивидуальность, уверенный в том, что его работа идеально, решается читать свойт сайт на этом форуме. Он регистрируется, открывает неофит топик и ждёт ответов. Он ждёт и грезит, который про его чудо будут говорить «Желание, будто оринально!», «Разумеется, здорово!», который будут восхищаться.должность об услуге в главный ленте Инстаграма1. Email-маркетингом

сео портфолио

(SeosamarRer, 2019.05.13 03:52)

Планируете ли вы пленять посетителей из интернет.Величина постов по длине текста (определитесь, который контент конкурентам проще только высказывать).Коллажи с большим количеством фотографий, не сочетающихся благоприятель с другом. Больше четырех фото – это уже слишком. Изображения будут невнятными и нечеткими. Вы скорее всего простой заставите подписчика напрягать зрение (и мозг), дабы что-то рассмотреть. А напрягаться никто ведь не любит.
<a href=https://samara.skgroups.ru/resheniay.html>купить готовый сайт</a>
[url=https://samara.skgroups.ru/portfol-razrab.html]разработка сайта пример[/url]
https://samara.skgroups.ru/portfol-razrab.html - портфолио сайтов веб студия в Самаре

Днесь смотрим:Морозный обзвон во многих бизнесах является основным каналом лидогенерации. Следовательно, чем больше менеджеры делают звонков, тем шире вход в вашу воронку продаж и тем больше шансов увеличить наличность сделок для выходе из нее. Расскажем, как успевать через сотрудников максимальных количественных показателей в работе с холодной базой.Который добавляем в сторис:Ледяной обзвон: стандарты труда в зависимости через сферыНекоторые советы по использованию этого макета

https://avengersendgame-fullmovie.de/

(Williamcor, 2019.05.13 02:56)

[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]https://avengersendgame-fullmovie.de/[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]https://avengersendgame-fullmovie.de/[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]https://avengersendgame-fullmovie.de/[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie Online[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie Online[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie Online[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie Online[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie Watch Online[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie Watch Online[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie Watch Online[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie Watch Online[/url]
[url=https://avengersendgame-fullmovie.de/]Avengers Endgame 2019 full Movie Online Free[/url]

портфолио сайтов веб студия в Уфе

(Goshaufaviste, 2019.05.13 02:54)

Индивидуализированные аудиторииСмогли выполнить всетаки работы сообразно SEO-оптимизации интернет-магазина, которые указаны в нашей статье? В таком случае остается один ждать. Поисковый маркетинг начинает рождать результаты после 3-4 месяцев развития.В соответствии с принципом адаптивного web-дизайна разработан обыкновенный макет ради всех 5 разрешений. Прежде настоящего момента лучшей практикой считалась разработка ряда решений, исходя из разрешения экрана или методов ввода. Ровно принцип, создавалось лишь две версии сайта – ради широкого разрешения (персональный компьютер сиречь ноутбук) и чтобы мобильных устройств (телефона тож смартфона).Здесь мы не будем оценивать никаких оценок и определять готовые движки сайтов “сообразно местам”, а просто расскажем о популярных CMS, которые испробовали сами.басня SMM про мера публикаций
<a href=https://ufa.skgroups.ru/context.html>контекстная реклама цена</a>
[url=https://ufa.skgroups.ru/context.html]услуги контекстной рекламы[/url]
https://ufa.skgroups.ru/calls.html - колл центр холодные звонки

Также существует избыток курсов, с программой от 3 месяцев накануне возраст, которые обычно охватывают какую-либо узкую область, примерно веб-дизайн. Несмотря для то, сколько они выдают какой-то документ по окончании курса, фундаментальным образованием это находиться не может, т.к дизайн, сиречь ты уже наверное понял, вещь глубокая и обширная.Дозволено таргетировать как для жителей целой страны, так и для малый район в конкретном городе, для этого используется карта. Выбирайте всех людей, находящихся для указанной территории, разве токмо местных жителей, а также путешественников и тех, который побывал в точке недавно.call2узнать должность;Я предлагаю новый оборот, в основе которого лежит метод написания кода своими ручками. Другими словами, сделать принадлежащий сайт вам предстоит с нуля. Согласен, с вашей стороны потребуется пора, терпеливость, забота и определенные усилия. Подумайте хорошо, может это не чтобы вас, тут не стоит и начинать.

заказать сайт Челябинск

(ChelyabGralk, 2019.05.13 01:55)

— SEO-адекватность: SEO-требования к структуре сайта (перелинковка, устранение дублей);Забота: не используйте общие супер высокочастотные запросы, чистый: экономика, спорт, корпорация, культура. Безделица хорошего из этого не выйдет.Выводы чтобы работы с контентом: то, чем вы будете нашпиковать принадлежащий профиль.
<a href=https://chelyabinsk.skgroups.ru/context.html>заказать контекстную рекламу</a>
[url=https://chelyabinsk.skgroups.ru/portfol-seo.html]кейсы сео[/url]
<a href=https://chelyabinsk.skgroups.ru/kontakty.html>заказать веб сайт</a>

• попросите дать первое действие о сайте для каком-нибудь форуме, где общается ваша целевая аудитория.Бесплатно.Последний вариант возможен только присутствие продаже массовых недорогих товаров. Многомиллионные сделки готовятся не ради одну встречу. В некоторых бизнес-отраслях требуются месяцы встреч и телефонных переговоров ради согласования всех условий.Накрутка ботов. Очень бессмысленный и неприятный метода раскрутить свой бизнес-аккаунт. Вестимо, если вы исключительно создаете профиль, вам не хочется смотреть перекати поле взамен подписчиков, однако поверьте: боты куда хуже)). Воздействовать для ваше продвижение они могут лишь в негативном ключе, ухудшая репутацию и не давая никакой активности.Joomla – даровой выдающийся движок для создания информационных ресурсов. Хорошая расширяемость с помощью модулей, хорошая защищенность, открытость (позволительно сам делать модули), широкий избрание шаблонов. Владельцы высокопосещаемых ресурсов на Джумле жалуются на высокие нагрузки и медленную проворство работы. В плане SEO столовать проблемы с дублями страниц и ЧПУ.

реклама яндекс директ

(Artemreera, 2019.05.13 01:00)

2 шаг. Цветовое оформление сайта.Что противопоказуется хвалить в этой социальной путы:Сколько добавляем в сторис:
<a href=https://spb.skgroups.ru/resheniay.html>заказать готовый сайт под ключ</a>
[url=https://spb.skgroups.ru/ecomerce.html]заказать разработку интернет магазина[/url]
https://spb.skgroups.ru/calls.html - холодный обзвон

Важно памятовать: каждая поисковая система хранит принадлежащий кэш независимо от других. А потому в поисках нужной страницы не стоит удовлетворяться как самыми популярными поисковиками, может оставаться то, сколько вам нуждаться, лежит где-то на серверах тож meta.ua.Когда вы решили структурировать ваш сайт обычными статичными страницами, то это решение совершенно приемлемо и имеет льгота для реализацию, так как такие страницы не нагружают сервер, не создают уязвимостей в сайте, позволяющих помещать вредный код, позволяют каждую страницу оптимизировать под поисковый запрос, верстать страницу именно в книга виде и так, вдруг это вам хочется и т.д.Поиск может сильно затянуться, т.к. не во всех сферах реально рысью найти подходящие ради работы профили и подходящие чтобы работы хэштеги.цели для рекламы в ИнстаграмеНезаметно в их сознании вы станете тем, кому можно верить, ведь вы даете им полезность, сносный не прося вместо! Поэтому и вероятность покупки среди читателей вашего блога гораздо выше, чем среди «холодных» клиентов.

разработка интернет магазина цена

(RostovQuite, 2019.05.13 00:02)

5. Создание самого веб-сайта. Ради начала нужно создать образцовую страницу – «каркас». Чтобы этого нужно придумать дизайн для будущего сайта, либо воспользоваться готовым шаблоном (в толпа «рыба»), которых в Глобальной козни уйма. Создать образцовую можно в редакторе Microsoft Word. Это не так уж сложно, учитывая что Интернет богат всякими руководствами и самоучителями.Ретаргетинг и look-alike. Вы можете поставить для принадлежащий сайт пиксель, кто «соберет» тех пользователей, которые заходили сайт. Позже вы загружаете полученные причина в рекламный комната и таргетируетесь для уже «тепленькую» аудиторию, которая проявляла к вам интерес. Непохожий видоизменение – если у вас собрана основание электронных адресов, телефонов ваших клиентов, то можете загрузить в рекламный кабинет ее. Порядок обработает данные и найдет владельцев этих email alias телефонных номеров в Инстаграме, дабы показать им рекламу. Своевременно, для эту базу вы можете настроить twin – алгоритм поиска аудитории, которая похожа для вашу исходную.Логика определения первого места не всегда ясна. Теснить вывод между экспертов, который более топовые позиции занимают имена с минимальным количеством посторонних символов и максимально короткие, но выдача показывает обратное.Движок ради создания сайта.Чем больше картинка, тем лучше. Современные пользователи соцсетей ориентируются встарь всего для графику.Размещайте призывы к действию на изображениях («Купите», «Закажите» и т. д.)Если вы рекламируете сообщество, позаботьтесь о привлекательности его названия. В объявлении будут показываться первые 25 знаков из названия. Заголовки вроде «Самое лучшее сообщество в мир...» вряд ли придется кому-то сообразно душе. Размещайте в названии конкретную информацию.Попробуйте картинки высокого разрешения. Устройства с экранами высокого разрешения становятся все более популярными, так сколько такие изображения помогут повысить эффективность продвижения.Выбирая фото, учитывайте предпочтения ЦА. Возможно, понадобится дополнительно обработать снимки. Не огорчайтесь, если сразу не получилось успевать максимальной эффективности – вероятно, понадобится поэкспериментировать с изображениями.Текст описания важен, поскольку он призывает пользователя к действию. Не перегружайте изображение лишними словами. Старайтесь не пользоваться прилагательные.Позаботьтесь о посадочной странице. Коли пользователь перешел сообразно ссылке, это еще не постоянно – нуждаться убедить его совершить действие. В этом поможет качественная площадка с правильно размещенными призывами.Экспериментируйте с форматами оплаты. Вариация с платой за клик подходит в случаях, когда требуется большое состав переходов. Плата ради показы – хороший вариация, коли нужна широкая целевая аудитория.Анализируйте полученную информацию. Проверяйте CTR, конверсию и другие параметры. Меняйте настройки кампании в соответствии с этими данными.
<a href=https://skgroups.ru/ecomerce.html>заказать разработку интернет магазина</a>
[url=https://skgroups.ru/context.html]настройка контекстной рекламы[/url]
https://skgroups.ru/vizitka.html - сайт визитка стоимость

Открываем необычайный пост. Нажимаем для кнопку «Продвигать».Дозволено назвать сайт сообразно номеру телефона — , только такое название может заболевать удобным один человеку кто знает сей комната телефона. Это имя не соответствует практически ни одному из требований описанных в начале статьи, кроме если что, произносимости.Уединенно из самых распространенных комплексов начинающих менеджеров сообразно продажам — страх заболевать навязчивым услышать через клиента абдикация в грубо форме. И каково же бывает удивление, если быть холодном обзвоне они обнаруживают, что клиенты тоже человек, и чаще всего достаточно вежливые. Безусловно, холодные звонки будут сопровождаться большим количеством отказов, однако каждый имеет для это право. Горячность человека на другом конце провода может вызвать излишняя навязчивость (ежедневные звонки с предложением своих услуг), некомпетентность и нескрываемое позыв заработать деньги.КраткостьСтоимость объявлений

создание корпоративного сайта цена

(SeopermHus, 2019.05.12 23:04)

Опросы и вопросы. Наверняка вы знаете, сколько к публикации в сторис дозволено прикрепить стикер опросника и вопросника. С их через вы можете пообщаться с аудиторией, узнать их миросозерцание, получить полезную информацию, в общем, функция взаимовыгодная. Вы налаживаете сцепление со своими клиентами, отмечаете сильные и слабые места вашей компании, а подписчики могут немного развлечься и узнать то, что их интересует.мифы о SMM про бесплатное продвижениеДружба с потенциальными покупателями не существует без препятствий. Идеальной ситуации, если человеку позвонили, и был получен протест: «Я с удовольствием это куплю! Куда говорить деньги?» пока не встречалось. Продажа начинается в тот момент, если собеседник вступает в спор. Намного хуже, когда смертный говорит «я подумаю» и уходит в туман. Споры сообразно поводу цены, качества, условий покупки – почва ради обсуждения. Опричь того, фиксируя замечания клиентов, вы получаете резерв чтобы роста будущих сделок.
<a href=https://perm.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>разработка сайтов Пермь</a>
[url=https://perm.skgroups.ru/landing.html]заказать лендинг[/url]
https://perm.skgroups.ru/calls.html - холодный обзвон клиентов цены

Форматы объявлений в stories:Зомби-бойА сегодня о часть, как вмешиваться картинки. Картинки для страницы вставляются больно простой, вы просто берёте картинку и тащите ее мышкой к нужному месту для странице, а кроме отпускаете кнопку мыши, и картинка стоит для странице.Ясный выраженный требование к действию (пользователь понимает, сколько он повинен исполнять: перейти для сайт, подписаться на страницу, звать).Беспричинно вот, быть съемке на «однородном» фоне вы можете воспользоваться приложением Bikini. Несложно догадаться – оно делает фигуру желаемых параметров. В Facetune, кстати, наедаться такая же функция. Беспричинно что смотрите, функционал какого приложения довольно вам удобнее. И вновь – интересоваться не стоит. В образцово-показательном профиле недопустимы такие фото, как мы привели ниже (и сообразно тематике, непременно, тоже):

1xbet зеркало на сегодня мобильная версия

(AlfredDes, 2019.05.12 22:37)

1xbet официальный сайт зеркало скачать < $ . = > # % : # ? . ? > - > . . ) . $ ) \ ( . . @ . <a href="http://zerkalo-1xbet-sejchas.info/">http://zerkalo-1xbet-sejchas.info/</a> . . ( " 1xbet официальный сайт зеркало мобильная . < ^ ) $ . * + . $ " . . . . % \ . . . > . .

создание сайта по шаблону

(Artembib, 2019.05.12 22:08)

Освобождение грызть – развивать в себе способность копирайтера. =) Разве перед красивым фото довольно забавная подпись, случай из жизни разве вдохновляющая цитата (а может, самоироничная, коими славилась Фаина Георгиевна Раневская), то вашей публикации не будет цены. Подписчики тоже это заметят, вот увидите!сказка SMM про комплексное ведение соцсетейВо-первых, гудел Инстаграм, потому который отдельный беспричинно и норовил запостить фото «со своей колой». Во-вторых, ВКонтакте подхватил волну и разродился сотнями мемов.Автоматизируйте дело «заливки» базы в CRM. И не вешайте это на менеджеров.первообраз инсталендинга с разрезанием фотографии на кусочки
<a href=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>разработка сайтов</a>
[url=https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/calls.html]холодный обзвон[/url]
https://nizhnii-novgorod.skgroups.ru/ecomerce.html - разработка интернет магазина цена

Присутствие холодном обзвоне обязан использоваться автодозвон сообразно тем потенциальным клиентам, которые разом не ответили тож до которых не дозвонились.> Поступь 5. Постановка планов ради подчиненных. Разве товарищ делает в среднем около 50 звонков в число, то для выполнения такого плана ему понадобится 114 рабочих дней (5714/50). Сообразно 2 сотрудника справятся с задачей в 2 раза быстрее, 3 – в 3 раза.Произведение единого пикселяСлово сайта для основе легкозапоменающегося доменаПрогресс и должность.

создание сайта портфолио

(RobertLix, 2019.05.12 21:11)

Следите после обновлениями нашего блога про SMM и и получайте актуальные советы сообразно smm-продвижению через экспертов!— Название компании и логотип, если это сайт фирмыВ архиве wpTimeMachine-content-files.zip нужно найти папку wp-content и скопировать ее содержание помощью FTP для хостинг в папку с таким же названием. Там находятся все ваши настройки, картинки, темы шаблонов и беспричинно далее.
<a href=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/razrabotka-saitov.html>разработка сайтов Красноярск</a>
[url=https://krasnoyarsk.skgroups.ru/context.html]контекстная реклама гугл[/url]
https://krasnoyarsk.skgroups.ru/resheniay.html - одностраничные сайты купить

На десертПросто выкладывать круг погода в своих группах картинки и демотиваторы – это совершенно не SMM-маркетинг. Должен определить, в каком контенте заведомо нуждается ваша целевая аудитория. Это могут быть статьи экспертов, советы по выбору товаров, юмористические комиксы. Важно, дабы контент был уникальным, интересным и тематическим. Публикации должны быть вирусный натура, то глотать быть живыми и эмоциональными, для подписчики захотели ими поделиться.цели рекламы в фейсбукеЧтобы создания собственного вап сайта в Интернете, вам потребуется представить чтобы себя каким он будет, какую функцию он будет нести — познавательную, либо чисто коммерческую. ведь ради заработка в Тенета необязательно задаться целью что-нибудь продавать.— обновляемость CMS и наличие сообщества;

портфолио сайтов веб студия

(Artemekbmails, 2019.05.12 20:10)

Bitrix – платная профессиональная лучшая система управления контентом, используемая для создания корпоративных веб-ресурсов. Сложен в настройке и редактировании около себя, создает высокие нагрузки для сервер, отмечаются проблемы с дублями страниц и безопасностью. Хорош тем, который позволяет синхронизировать свое содержание с базами 1C, который привлекает корпоративных клиентов. Для основе Битрикс можно исполнять сайт любого типа, только это будет заслуживать денег. Сайты крупных компаний (Эльдорадо, Техносила) “висят” для Битриксе.Для основе этих знаний оформляем профиль и формируем контентный план. Добавляем приманка тематики, которых отсутствует у конкурентов, подаем перед новым соусом старые темы. Отвечаем на вопросы, которые задавали конкурентам. Стараемся исполнять больше, лучше, быстрее.по функциям
<a href=https://ekb.skgroups.ru/calls.html>холодный обзвон клиентов цены</a>
[url=https://ekb.skgroups.ru/calls.html]менеджер по холодным звонкам[/url]
https://ekb.skgroups.ru/vizitka.html - создание сайта визитки

Так, с целью рекламной кампании определились, параметры аудитории выставили – запускаем непосредственно самостоятельно рекламный пост в виде кольцевой галереи, одного фото/видео или слайд-шоу. Разместить его дозволительно только в главный ленте Инстаграма, так и в сторис. И в том и другом случае он довольно подаваться с пометкой «реклама» и со ссылкой для ваш сайт alias профиль в Инстаграм.иначеЕдиновременно, два, три, четыре, пять – я иду тебя искать! Ставим хэштеги и геолокацию

scotia glenville family medicine

(CharlesWem, 2019.05.12 19:24)

best pills to get high [url=http://zolpidem.forums-free.com/]http://zolpidem.forums-free.com/[/url] holistic family medicine austin

одностраничный сайт на заказ

(Robertfuh, 2019.05.12 19:13)

Настройка таргетинга в ВКонтактеКоторый касается примеров бизнеса в данной категории, то сюда я бы отнесла фотографов, видеографов, визажистов, лашмейкеров, мастеров маникюра. Стоп-стоп, не надо бунтовать и живописать гневные комментарии, типа, да у визажистов позволительно отмечать про тренды, косметику и т.д. Позволительно, однако это всетаки относится к смежной тематике. И буде закрываться один для работу, то по факту выкладывается фото и к нему объяснение в стиле: «Щегольской макияж для невесты. Запишитесь на мейк, цена 3 500 р.». Вестимо, это текст, но это не полноценный, интересный место, в котором само по себе ценно содержание. Смысл такой подписи: посмотри, узнай цену, закажи. В таких профилях для выходе получаем визуально привлекательный контент и минимум содержания в тексте. Но согласна, при должном уровне фантазии развить дозволительно перед категории 4.Положение всей стилевой информации в одном внешнем файле открывает нам и другие полезные возможности — ведь изменив содержимое единственно одного (!) стилевого файла, мы можем в считанные секунды сменить вполне дизайн сайта. Причем никаких других переделок не понадобится. Разумеется, это вероятно чуть в книга случае, коль первоначально сайт был спроектирован верно.
<a href=https://voronezh.skgroups.ru/context.html>контекстная реклама</a>
[url=https://voronezh.skgroups.ru/vizitka.html]сайт визитка стоимость[/url]
https://voronezh.skgroups.ru/calls.html - заказать холодные звонки

Эти работы за маломальски часов может выполнить программист, что разбирается в выбранной вами платформе. Коли же хотите – позволительно сделать сам, потратив порядком часов для понимание всех возможностей административной части CMS. Интернет-магазин выглядит красиво, работает исправно и готов к запуску? Самое эра перейти к его продвижению.Но весь эти новинки будут по большому счету бессмысленны, коли у вас в профиле шаром покати. Контент. Уникальный, животрепещущий, востребованный контент – вот тот основание, для котором держится ваш аккаунт.Коли вы собираетесь почасту обновлять свою страницу, вам довольно полезная служебная список Ftpweb. Эта список может отслеживать, какие файлы странички были изменены с момента последней загрузки, и автоматически копировать их на сервер. От вас практически сносный при этом не нуждаться, опричь нажатия для кнопку Approach (Выполнить).

jarkems

(Gaistose, 2019.05.12 18:19)

medicineworldcouncil.com
[url=http://medicineworldcouncil.com/#]www.medicineworldcouncil.com[/url]


« előző

1 | 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 | 32 | 33 | 34 | 35 | 36 | 37 | 38 | 39 | 40 | 41 | 42 | 43 | 44 | 45 | 46 | 47 | 48 | 49 | 50 | 51 | 52 | 53 | 54 | 55 | 56 | 57 | 58 | 59 | 60 | 61 | 62 | 63 | 64 | 65

Következő »